Män på stranden i solnedgång, Kenya

SamarbetEN

WWF samarbetar med företag på olika sätt; framför allt för att förändra marknader och branscher, men också för att öka medvetenheten kring miljön och samla in medel till naturvård. Låt dig inspireras av våra samarbeten nedan, och se hur ditt företag kan göra skillnad.

Vill du veta mer? Kontakta oss på foretag@wwf.se.

Transformativa samarbeten

Företag är en del av problemet men också en del av lösningen för att klara våra globala utmaningar. Genom att arbeta tillsammans med företag som förstår vikten och värdet av att driva sin verksamhet på ett hållbart sätt gör vi skillnad. WWF jobbar främst med stora marknadsledande företag som kan förändra hela branscher.

IKEA-foretag

Samarbete för att förändra marknader

WWF och IKEA samarbetar inom områden som klimat och vatten samt kring råvaror som skog och bomull.

H&M-Group-foretag

Fokus på vatten, klimat och biologisk mångfald

Partnerskapet mellan WWF och H&M-gruppen baseras på en gemensam vision om en hållbar framtid för människor och natur.

AstraZeneca-foretag

Ansvarsfull vattenförvaltning i läkemedelsindustrin

Under 2020 inledde WWF Sverige och AstraZeneca ett samarbete för att ta fram och implementera en ny vattenstrategi för bolagets verksamhet och värdekedja.

ginatricot-foretag

För en hållbar vattenanvändning

Världsnaturfonden WWF och Gina Tricot inledde i slutet av 2019 ett samarbete för att ta fram en vattenstrategi för Gina Tricots verksamhet – från leverantör till konsument.

gant-foretag

Ansvarsfull vattenanvändning i modeindustrin

Under 2021 inledde Världsnaturfonden WWF och GANT ett samarbete med fokus på hållbar vattenanvändning i och utanför GANTs värdekedja.

BSI

Baltic Stewardship Initiative

Baltic Stewardship Initiative samlar aktörer från hela livsmedelskedjan, från lantbrukare till dagligvaruhandeln, för att med gemensamma krafter minska näringsläckaget till våra vattendrag, sjöar och hav samt öka cirkulationen av växtnäring.

hallbar-livsmedelskedja-foretag

Hållbar produktion och konsumtion av livsmedel

Hållbar Livsmedelskedja är ett initiativ med fokus på att öka omställningstakten till en hållbar produktion och konsumtion av livsmedel i Sverige.

Samarbeten kring kommunikation och påverkan

Med hjälp av kommunikation och kampanjer ökar vi medvetenheten kring klimat, miljö och natur. Vi uppmuntrar anställda och kunder att anta nya vanor och att driva på för ett mer hållbart samhälle.

doconomy-foretag

Vägledning till en mer hållbar livsstil för miljoner människor

Under 2021 har WWF och Doconomy inlett ett samarbete för att vägleda människor till en mer hållbar konsumtion.

Kunskapstavlan logo

Kunskapstavlan

Tillsammans med Kunskapstavlan ger WWF Sverige ut kollektionen WORLD LIFE för att uppmärksamma och hedra några av jordens mest hotade djur.

Happy_socks

Happy Socks

Tillsammans har Happy Socks och WWF gett ut en färgglad strumpkollektion i ekologisk bomull för barn och vuxna. Specialkollektionen lyfter framgångar i WWFs naturvårdsarbete och positiva berättelser om när naturen återhämtat sig.

MIG

M.I.G.

Eko MIG är framtaget tillsammans med WWF och Naturskyddsföreningen och för varje sålt spel skänker företaget CompeteNow sammantaget 16 kr till organisationerna.

EKO MIG är ett frågespel som innehåller aktuella frågor om klimatet och miljön uppblandade med allmänna kunskapsfrågor om djur, natur, friluftsliv, mat och hälsa. Spelet ökar på ett underhållande sätt kunskapen om vår planet och vardagsnära miljö.

lisalarsson

Lisa Larson

Den ikoniska konstnären Lisa Larson samarbetar med WWF sedan lång tid tillbaka genom att uppmärksamma hotade djur i form av keramikfigurer.

Filantropiska samarbeten

Filantropiska samarbeten med företag bidrar till att samla in pengar till WWFs arbete för en levande planet. Det kan handla om att stödja WWFs generella naturvårdsarbete eller att öronmärka bidrag till specifika projekt inom områden som klimat eller bevarande av arter och ekosystem.

SEB-foretag

För hållbara investeringar

När WWF Sverige grundades för mer än fyrtio år sedan, var SEB en av grundfinansiärerna. Samarbetet har fortsatt i olika former och fokuserar främst på fondsparande där delar av avkastningen går till WWFs arbete.

skandia-foretag

För hållbara investeringar

Samarbetet mellan Skandia och Världsnaturfonden WWFs fokuserar på hållbart sparande och består av fonden ”Skandia Världsnaturfonden”

Apotea-foretag

Samarbete för att väcka liv i Östersjön

Tillsammans med sina kunder samlar Apotea in pengar till Världsnaturfonden WWFs Östersjöarbete.

pandaforsaljningen-foretag

Ungas engagemang för djur och natur

Pandaförsäljningen engagerar tusentals ungdomar varje år som vill göra en insats för djur och natur.

postkodlotteriet-foretag

För en levande planet

Världsnaturfonden WWF är en av Postkodslotteriets 60 förmånstagare. Det innebär att WWF får ta del av överskottet från Postkodlotteriets verksamhet.

Stomma-foretag

För en hållbar sjöfartsbransch

Världsnaturfonden WWF och Strömma, Skandinaviens största upplevelseföretag, samarbetar för att väcka liv i Östersjön.

returpack-foretag

Samarbete för ökad återvinning

Världsnaturfonden WWF och Returpack samarbetar för ökad återvinning. Returpack är ansvariga för det svenska pantsystemet och arbetar för att öka återvinningen av pant genom olika projekt.

Finish_Logo_Main

Finish

2022 ingick WWF Sverige och företaget Finish ett treårigt projekt kring vatten för att tillsammans återskapa viktiga våtmarksområden på Gotland.

Pro bono

Vinge-foretag

Juridisk rådgivning

Advokatfirman Vinge, en av Sveriges ledande affärsjuridiska fullservicebyråer, bistår WWF med juridisk rådgivning.

Följ oss

foretag@wwf.se