Vill ditt företag stödja WWF

Ditt företag kan stödja WWFs arbete genom att skänka en företagsgåva eller bli WWF Vänföretag. Klicka på respektive  webbanner nedan för mer information.

Pandasaker räddar djur och natur

Foto: Allan Carlson / WWF

Pandaförsäljningen AB är ett fristående företag som genom barn och ungdomar säljer varor från katalog för hem och fritid; textilier, inredning, husgeråd, böcker, kramdjur, pussel och mycket mera. För varje såld vara tillfaller ett tydligt angivet belopp Världsnaturfonden WWF.

Pandasäljarna Matas Stonys och Ella Holmberg med WWFs generalsekreterare Håkan Wirtén. Foto: Ulf Huett.

Cirka 5 miljoner kr till WWF varje år

- Vi valde att samarbeta med WWF för att det är en seriös organisation som arbetar med frågor som vi anser vara viktiga och som svenska barn och ungdomar lätt kan relatera till, säger Kristofer Svaninger som är produktchef på Pandaförsäljningen. Grundtanken med samarbetet är att få barn och ungdomar att engagera sig, lära sig mer om WWF’s arbete samtidigt som de gör en insats för djur och natur.

Under senare år har Pandaförsäljningen lämnat cirka 5 miljoner kronor varje år till WWF. De engagerade försäljarna får i sin tur information ifrån WWF vilken nytta dessa pengar har gjort för djur och natur världen runt.

Avvägning mellan miljö, pris, kvalitet och design

- Pandaförsäljningen arbetar kontinuerligt med att förbättra sina produkter så att de ska ha en bra miljöprofil, säger Kristofer Svaninger. I möjligaste mån arbetar vi med miljöcertifierade och återvunna material. Tidigare har marknaden för certifierade och återvunna material varit ganska begränsad men den börjar bli större allt eftersom efterfrågan på denna typ av produkter ökar från kunder och inköpare världen över. Vi på Pandaförsäljningen är stolta över att som företag vara med och påverka denna utveckling genom att delta i den ökade efterfrågan av miljövänliga material.

- Vad gäller våra produkter ska de vara av hög kvalitet så att de tål lång användning och minskar behovet av ”slit och släng”. Men det är alltid en avvägning mellan miljö, pris, kvalitet och design och vi hoppas att det i en snar framtid ska vara möjligt att få alla dessa aspekter att sammanfalla för alla produkter. Miljöaspekten på en produkt kan även ligga i designen som till exempel kan underlätta för en miljövänligare vardag, säger Kristofer Svaninger.

Han tycker att alla företag har ett gemensamt ansvar för att utvecklingen vänds till att gå åt rätt håll när det gäller miljön.
- Det är viktigt att vi lär oss att återanvända material och att tillverka produkter på så miljövänliga sätt som möjligt. Vi på Pandaförsäljningen fortsätter att arbeta för att barn och ungdomar ska få upp ögonen för dessa frågor och hoppas att våra bidrag ska kunna hjälpa WWF göra värdefulla insatser för djur och natur.

Stort TACK alla Pandasäljare

Pandaförsäljningen AB

• Sedan starten 1983 säljer barn och ungdomar i hela landet produkter till förmån för WWF
  • Försäljningen äger rum varje år från skolstart fram till jul
  • Pandaförsäljningen AB ansvarar för hela försäljningskedjan; från framtagning av varor
    och försäljningsmaterial till marknadsföring, kundrelationer och distribution
  • Pandaförsäljningen har fem anställda och tusentals barn och ungdomar engagerade som säljare

Senast uppdaterad 2017-08-11

WWFs samarbetspartners

Mer om samarbetet

Sedan 1983 har Pandaförsäljningen AB samarbetat med Världsnaturfonden WWF för att få barn och ungdomar att engagera sig och samtidigt göra en insats för djur och natur.

Tusentals ungdomar samlar varje år in pengar till WWF genom att inför julen sälja produkter ur Pandakatalogen.

Pandasäljarna är en av Sveriges största bidragsgivare till WWF och pengarna går till WWFs arbete för att rädda hotade djur, växter och naturområden.

Kontakta oss för mer information om våra företagssamarbeten.

foretag@wwf.se