Vill ditt företag stödja WWF

Ditt företag kan stödja WWFs arbete genom att skänka en företagsgåva eller bli WWF Vänföretag. Klicka på respektive  webbanner nedan för mer information.

Volvokoncernen först i Climate Savers

Foto: AB Volvo

Hösten 2010 blev Volvokoncernen världens första biltillverkare att gå med i Climate Savers. Under den första perioden som medlem minskade koldioxidutsläppen med 40 miljoner ton från de lastbilar som tillverkades mellan 2009 och 2014. Det motsvarar mer än 60 % av Sveriges samlade utsläpp under ett år. Målet är att leda transportsektorn mot en CO2-neutral framtid. Under den nya perioden 2015-2020 är målet att minska utsläppen med ytterligare 40 miljoner ton koldioxid.

Foto: AB VolvoDet nya avtalet med WWF och Climate Savers innebär att koncernens lastbilsmärken har åtagit sig att minska den totala mängd koldioxid som släpps ut under livstiden för lastbilar tillverkade och sålda 2015 till 2020, med 40 miljoner ton, jämfört med lastbilar som tillverkades 2013. Tack vare förbättrad bränsleeffektivitet minskade den totala mängden koldioxid som släpps ut från lastbilar, anläggningsmaskiner och bussar tillverkade inom Volvokoncernen under perioden 2010-2014 med 40 miljoner ton, jämfört med fordon som tillverkades 2008.

Minskningen motsvarar Sveriges utsläpp under sju månader
En minskning med 40 miljoner ton motsvarar den mängd koldioxid som Sverige släpper ut under åtta månader. Gunnar Bengtsson, som är Director of Environmental Affairs vid AB Volvos huvudkontor, menar att Volvo har gjort ett omfattande åtagande, helt i linje med Volvos vision om att bli världsledande inom hållbara transportlösningar.

- Vi har sedan tidigare god ordning på utsläpp och avfall från produktionen och under 2000-talet lyckades vi få ner energianvändningen i produktionen med 43 procent. Så nu har vi siktet inställt på att utveckla produkter för hållbara transportlösningar. För Volvos utveckling av produkter kommer energieffektivisering på första, andra och tredje hand. Först därefter kommer frågan om förnybara bränslen, säger Gunnar Bengtsson.

Hybridbuss och elbuss i trafik i Göteborg
Volvo har tagit många initiativ för att utveckla hållbara produkter, men det är ingen lätt väg att gå. För att produkterna ska komma ut på marknaden måste kunder, politiker, bränsletillverkare och andra dra åt samma håll. Ett steg i den riktningen är Volvos hybridbuss som började gå i ordinarie trafik i Göteborg under 2012 och i Stockholm under 2015. Under 2015 började Volvo också köra rena elbussar i ordinarie trafik i Göteborg.

Sju lastbilar, sju olika bränslen
Men steget från prototyp till marknad är längre för fordon som går på förnybara bränslen. 2007 presenterade Volvo sju lastbilar som gick på sju olika bränslen. De två mest energieffektiva bränslena är enligt Volvos bedömning DME – dimetyleter – och biogas med dieseltillsats. Men företaget håller alla dörrar öppna.

- Vi har självklart ett ansvar för att det kommer fram hållbara lösningar för vägtransporter. Men vi klarar det inte på egen hand. Vi är beroende av tillverkare av bränslen, av lagstiftare, forskning vid universiteten, kunder och andra intressenter, som till exempel WWF, säger Gunnar Bengtsson.
Han menar att företagen och politiken inte står i något motsatsförhållande vad gäller inriktning mot hållbarhet. Däremot kan det vara svårt att hantera parternas olika tidsperspektiv.

- Vi har stort utbyte av samarbetet med WWF. I grunden strävar vi mot samma håll, men ibland har vi olika perspektiv och har därför mycket att lära av varandra. För Volvos del gäller det att balansera rätt så att man ligger i utvecklingens framkant, men inte så långt framför att köparna uteblir.

WWF och Climate Savers
WWFs Climate Saversprogram riktar sig till multinationella företag i kampen för att minska utsläppen av koldioxid. De företag som blir medlemmar i Climate Savers lovar att minska sina koldioxidutsläpp enligt en överenskommelse mellan WWF och respektive företag. Resultaten kommer att granskas av oberoende tekniska experter. Det överenskomna målet måste vara mer ambitiöst än vad företaget skulle ha satt på egen hand, och måste också betyda att företaget är ledande sin bransch i minskningen av växthusgaser.

WWF Climate Savers: Se filmen om Volvos bidrag till minskade CO2-utsläpp
I samband med Volvo Ocean Race arrangerade Volvo och WWF ett Climate Savers-seminarium i Sanya, Kina, för att diskutera hur den privata sektorn kan bidra till att snabbare minska koldioxidutsläppen. Se filmen om Volvos del i lösningen i samarbete med WWF Climate Savers.

Senast uppdaterad 2016-03-29

WWFs samarbetspartners

Mer om samarbetet

Volvokoncernen har som världens första lastbilstillverkare gått in som samarbetspartner i Världsnaturfonden WWFs globala klimatprogram Climate Savers. Enligt avtalet ska koldioxidutsläppen minskas med 40 miljoner ton från lastbilar, bussar och konstruktionsutrustning som tillverkas mellan 2015 och 2020.

Volvokoncernen arbetar för att vara en föregångare inom transportsektorn och visa att klimat- och affärsmöjligheter går hand i hand. Volvo har tagit många initiativ för att utveckla hållbara produkter, men det är ingen lätt väg att gå. För Volvos utveckling av produkter kommer energieffektivisering på första, andra och tredje hand. Först därefter kommer frågan om förnybara bränslen.

Målet är att minska koldioxidutsläppen kraftigt och leda transportsektorn mot en koldioxidneutral framtid. Men för att produkterna ska komma ut på marknaden måste kunder, politiker, bränsletillverkare och andra dra åt samma håll.

WWF & VOLVO OCEAN RACE

Foto: Rick Tomlinson - Team SCA

WWF samarbetar med Volvo och den svenska regeringen kring Volvo Ocean Race för att bevara och skydda marina livsmiljöer runt om i världen. Syftet med samarbetet är också att visa hur viktigt det är att förvalta kustområden och marina resurser hållbart så att människor ska få bättre livsmedelssäkerhet, försörjningsmöjligheter, ekonomisk stabilitet och en bättre miljö och hälsa. Tillsammans har WWF och Volvo anordnat ett antal seminarier i hamnar längs vägen under segeltävlingen.

Läs mer om Volvo Ocean Race

Läs mer om AB Volvo

AB Volvo tillverkar och säljer lastbilar, bussar, entreprenadmaskiner och motorer över hela världen och har ca 100 000 anställda. Avtalet mellan Volvo och WWF gäller för AB Volvo och Volvokoncernens varumärken Volvo Construction Equipment, Volvo Bussar, Volvo Lastvagnar, Mack Trucks, Renault Trucks, UD Trucks och SDLG. SDLG tillverkar anläggningsmaskiner i Kina, och är det första kinesiska företag somgick med i Climate Savers.

>> Lä mer om Volvos hållbarhetsarbete

Kontakta oss för mer information om våra företagssamarbeten.

foretag@wwf.se