Vill ditt företag stödja WWF

Ditt företag kan stödja WWFs arbete genom att skänka en företagsgåva eller bli WWF Vänföretag. Klicka på respektive  webbanner nedan för mer information.

WWF och Telge Energi - samarbete för långsiktig hållbarhet

Foto: © Michel Gunther / WWF-Canon

Världsnaturfonden WWF och Telge Energi arbetar gemensamt kring frågor om förnybar energi och biologisk mångfald.

– Att gå över från fossil energi till förnybara energikällor är en mycket viktig del i att minska världens koldioxidutsläpp. Alla svenskar som väljer ett förnybart elavtal är med och bidrar till denna omställning. Nu arbetar Telge Energi tillsammans med WWF och vi hoppas det ska bidra till att få upp frågan på dagordningen i ännu högre utsträckning så att omställningen mot mer förnybar energi går snabbare, säger Mats Fagerström, VD på Telge Energi.

I samarbetet ingår satsningar på att erbjuda Telge Energis kunder energi från långsiktigt hållbar vind, vatten- och solkraft. Telge Energi stödjer flera naturvårdsprojekt, främst inom biologisk mångfald och vattenkraft. I samarbetet ingår även projekt kring förnybar energi även utanför Sverige, t ex installation av solcellspaneler på en skola i Filippinerna.

– Vi är mycket glada över att Telge Energi engagerar sig i viktiga frågor i arbetet för ett hållbart nyttjande av naturresurserna, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på WWF.

Ett stort fokus kommer även att läggas på intern kompetensutveckling inom ekologiska fotavtryck och biologisk mångfald för Telge Energis medarbetare, ökad kommunikation till kunder inom dessa områden och aktiviteter kopplat till Telge Energis egna avtryck.

Projekt Ångermanälven

Tillsammans har WWF, Älvräddarna och Telge Energi släppt rapporten Ångermanälvsprojektet  - förslag till miljöförbättrande åtgärder i mellersta Ångermanälven och nedre Fjällsjöälven. Rapporten visar att det finns stora möjligheter att återge liv till en utbyggd älv och gynna både biologisk mångfald och lokal utveckling.

Läs pressmeddelandet här

Telge Energi

Telge Energi är en oberoende elleverantör, utan egen kraftproduktion. Telge Energi säljer enbart 100% ren förnybar el från sol, vind och vatten för att få bort den nordiska kolkraften. Telge Energi har drygt 175 000 kunder, omsätter ca 2 000 mkr och har 87 anställda. www.telgeenergi.se

Senast uppdaterad 2016-09-13

WWFs samarbetspartners

Children Climate Prize 2016

Children’s Climate Prize är ett initiativ av Telge Energi som uppmärksammar de projekt och initiativ som tagits av barn mellan 10-16 år. Torsdag den 24 november sker den första prisutdelningen av det nyinstiftade miljöpriset för barn; Children’s Climate Prize 2016. Allt kommer genomföras under högtidliga former med tillhörande bankett, precis som på Nobelmiddagen. Det sker i samband med årsdagen för Children’s Climate Conference - det uppmärksammade klimatmötet som hölls i november 2015 i Södertälje. Då barn från hela världen, med gemensamma krafter, satte press på världens ledare inför klimattoppmötet och förhandlingarna i Paris på COP21.

Det internationella Children's Climate Prize har nu öppnat för nomineringar. Om du eller någon du känner har gjort något enastående för klimat och miljö, är 10-16 år och redo att göra världen till en bättre plats, skicka in din nominering till oss! Läs mer och nominera din klimathjälte här

Rapport Ångermanälvsprojektet

Kontakta oss för mer information om våra företagssamarbeten.

foretag@wwf.se