Vill ditt företag stödja WWF

Ditt företag kan stödja WWFs arbete genom att skänka en företagsgåva eller bli WWF Vänföretag. Klicka på respektive  webbanner nedan för mer information. 

 

 

 

 

Axfood och WWF samarbetar kring hållbar fisk

MSC-märkt lax. MSC (Marine Stewardship Council) är en etablerad miljömärkning av fisk och skaldjur som blvit allt vanligare inom handeln. Foto: Elma Okic / WWF-Canon

 

Axfood och WWF har ett samarbete kring hållbart fiske. Syftet är att förbättra miljösituationen i havet och som ett led i det se till att Axfood ska klara sitt mål att sälja hållbara fiskprodukter i kedjorna Willys, Hemköp och Axfood Snabbgross. Framförallt handlar det om att nå målet att bara sälja fisk med grönt ljus enligt WWFs fiskguide 2020.

 

Fiskguiden 2015

Sedan 2008 har Axfood en fiskpolicy som bland annat innebär att koncernens butiker inte säljer fisk och skaldjur som har rött ljus i WWF:s fiskguide. Sedan dess har arbetet gått vidare t ex med att öka andelen miljömärkt fisk. Hemköpsfiskdiskar är certifierade enligt reglerna för Marine Stewardship Council, MSC.

 Både Axfood och WWF har gått in med pengar för att utveckla metoder och redskap vid det svenska fisket av nordhavsräka för att öka mängden miljömärkta svenska räkor.

 Nu vill Axfood gå vidare och fördjupa samarbetet med WWF med konkreta projekt för att driva utvecklingen framåt.

 

 

- Vi måste ständigt arbeta aktivt för att utveckla fiskdiskarnas innehåll, säger Åsa Domeij, chef för miljö och socialt ansvar på Axfood. Det handlar om att lyfta fram bra alternativ, jobba med miljömärkningarna, kommunikation med kunderna mm. Det kräver en ständig kunskapsöverföring och det kommer vi att få hjälp med av WWF. För kunderna är det viktigt att kunna lita på att fisken i våra butiker är hållbart fiskad eller odlad.

- Alla måste dra sitt strå till stacken. Därför känns det väldigt positivt att en stor aktör som Axfood nu vill lägga in en högre växel och ytterligare bidra till ett mer hållbart utbud av fiskprodukter, säger Inger Näslund, expert marint och fiske på WWF.

Kunskapsöverföring och kompetensutveckling behövs för att driva utvecklingen vidare  i mer hållbar riktning. Det gäller både Axfood centralt och butiksledet. Genom gemensamma aktiviteter kan medvetenheten om betydelsen av hållbart fiske utvecklas.

Den stora utmaningen just nu är att få in tillräckliga volymer norsk lax som är ASC-märkt (Aquaculture Stewardship Council) och att göra denna relativt nya märkning känd. ASC-märkt fisk får automatiskt grönt ljus.

Arbetet med fiskerbjudandet är en del av Axfoods hållbarhetsarbete.
 
Kort om Axfood AB
Axfood AB bedriver handel med dagligvaror inom detalj- och partihandeln i Sverige. Detaljhandeln drivs genom de egenägda kedjorna Willys och Hemköp. Antalet butiker uppgår till 254. Därutöver samverkar Axfood med ett stort antal handlarägda butiker knutna till Axfood genom avtal, bland annat inom Hemköpskedjan men också under varumärken som Handlar’n och Tempo. Totalt samverkar Axfood med cirka 820 handlarägda butiker. Partihandeln drivs genom Dagab och Axfood Närlivs. Axfood är noterat på Nasdaq OMX Stockholm ABs Large Cap-lista. Huvudägare är Axel Johnson AB med 50,1 procent av aktierna.

 

Senast uppdaterad 2017-01-25

 

WWFs samarbetspartners

Kontakta oss

Kontakta oss för mer information om våra företagssamarbeten.

 

foretag@wwf.se

08-624 74 00