Postkodlotteriet - ett framgångsrikt koncept

Postkodlotteriet ger 55 miljoner till WWF-projekt runt om i världen

Världsnaturfonden WWF  tog i år emot ett bidrag på 55 miljoner kronor från Postkodlotteriet.  I år 2014 får Postkodlotteriets förmånstagare – 49 ideella organisationer – dela på drygt 1,1 miljarder kronor.

Tack alla lottköpare för ett fantastiskt bidrag till människor, djur och natur runt om i hela världen, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på WWF

Heart of Borneo

Behovet av träråvaror, palmolja och mineraler driver på en hänsynslös skogsavverkning. WWF får stöd för att rädda hotad skog och hotade arter som orangutang.

WWF skyddar djur och natur på Madagaskar

Viktiga mål är att skapa ett nätverk av skyddade områden på ön och bekämpa fattigdomen i landet. Flera lyckade exempel visar att naturvård och samhällsutveckling kan gå hand i hand. Postkodlotteriet stöder WWFs arbete på Madagaskar.

Östersjön

Tack vare stöd från postkodlotteriet kan WWF öka sina insatser för ett hållbart fiske och för ett rent hav med hög biologisk mångfald

WWFs klimatvision

Visionen för klimatarbetet är en säker och hållbar framtid för människor, platser och arter i ett rättvist samhälle där den globala uppvärmningen inte överskrider 1,5-gradersmålet. WWF får stöd av postkodlotteriet för ett brett arbete för att stoppa den globala uppvärmningen.

Information från postkodlotteriet

”PostkodLotteriet – lotteriet för en bättre värld"
I Svenska PostkodLotteriet har lottköparna chans att vinna tillsammans med sina grannar. Lotteriet har drygt en miljon lottköpare. PostkodLotteriets tv-program PostkodMiljonären sänds i TV4 varje fredag och lördag kväll och har 1 miljon tittare i snitt per program. PostkodLotteriets vision är att bidra till en bättre värld för människor, djur och miljö. Med din lott är du också med och bidrar. I år 2014 får Postkodlotteriets förmånstagare – 49 ideella organisationer – dela på drygt 1,1 miljarder kronor. Svenska PostkodLotteriet har sedan starten 2005 delat ut 4,9 miljarder kronor till den ideella sektorn.

Läs mer om PostkodLotteriet

Fakta:
Postkodlotteriets 49 förmånstagare är: Alzheimerfonden, Amnesty International, Astma- och Allergiförbundet, Barncancerfonden, BRIS, Cancerfonden, Civil Rights Defenders, Clinton Foundation, Diakonia, Erikshjälpen, ECPAT, Friends, Friluftsfrämjandet, Fryshuset, FUB, Greenpeace, Hand in Hand, Hjärnfonden, Hjärt-Lungfonden, Hungerprojektet, Håll Sverige Rent, Kooperation Utan Gränser, Kvinna till Kvinna, Läkare Utan Gränser,Mentor, MinStoraDag, Naturskyddsföreningen, Neuroförbundet, Nordens Ark, Operation Smile, Peace Parks Foundation Sweden, Plan Sverige, PostkodLotteriets KulturStiftelse, PostkodStiftelsen, Reumatikerförbundet, Rädda Barnen, Scouterna, Sjöräddningssällskapet, SOS Barnbyar, Star for life, Svenska Afghanistankommittén, Svenska Röda Korset, Sveriges Stadsmissioner, Tällberg Foundation, UNHCR, UNICEF, WaterAid, World´s Children´s Prize Foundation och Världsnaturfonden WWF.

Orangutang

Läs mer på Postkodlotteriets hemsida: postkodlotteriet.se

Senast uppdaterad 2014-10-20

Världsnaturfonden WWF är

förmånstagare till

Svenska Postkodlotteriet

Renée Nyberg delar ut pengar till WWFs projekt. Håkan Wirtén tar emot.

Tack till alla lottköpare!

Uppdrag: Rädda världshaven

Se det första avsnittet i dokumentärserien Mission: Save the Ocean. Dokumentärserien handlar om det arbete tre av världens främsta miljöorganisationer: WWF, Greenpeace och MSC har utfört inom ramen för PostkodLotteriets stora satsning för världens hav: Project Oceans. Syftet med projektet är att verka mot överfiske och bevara arter som är på väg att försvinna.

Med hjälp av stödet från PostkodLotteriet Project Oceans har WWF kunnat göra en extra satsning för att skapa förståelse för och skydda livet i djuphaven, och att rädda två av havets utrotningshotade arter: den blåfenade tonfisken och havslädersköldpaddan.

Earth Hour City Challenge

Earth Hour City Challenge ger städer i Sverige och världen möjligheten att bli förebilder inom hållbar stadsutveckling. Postkodlotteriet stödjer Earth Hour City Challenge.

Städer uppmanas att presentera holistiska, inspirerande och trovärdiga planer för att kraftigt öka andelen förnybar energi inom de närmaste decennierna. En internationell jury bedömer hur städerna planerar för att gynna klimatsmarta lösningar inom förnybar energi, boende och transporter m.m.

Earth Hour City Challenge –
Städer inspirerar världen!

Fakta

Pengarna går bland annat till att skydda mer av orangutangernas skogar på Borneo och lemurernas områden på Madagaskar. Även WWFs arbete med att Afrikas bergsgorillor ska öka i antal får stöd av postkodlotteriet. Stödet går också till arbetet  med klimat-innovationer.

Totalt har Världsnaturfonden WWF fått ta emot cirka 380 miljoner kronor sedan Postkodlotteriet startade.