Skänk din aktieutdelning

Skänker du din aktieutdelning till Världsnaturfonden WWF behöver du inte betala kapitalskatt. Din gåva ökar då i värde med 40 procent i värde, pengar som gör skillnad för djur och natur runtom i världen i både hav och på land.

Sedan 2006 är det möjligt för privatpersoner att skattefritt skänka sin aktieutdelning till skattebefriade ideella organisationer med allmännyttiga ändamål.

Sedan 2009 omfattas även ägare av fåmansbolag av reglerna. Du som ägare kan alltså skänka en kontant utdelning av ditt bolags vinst - helt skattefritt.

Läs mer här www.aktiegavan.se

Dessa villkor gäller för att du inte ska behöva betala kapitalskatt

• Det är kontant utdelning från ett bolag. Det gäller såväl börsnoterade bolag som fåmansbolag.
• Aktierna är registrerade på dig som privatperson.
• Du anger att du vill skänka din aktieutdelning innan bolagsstämman äger rum.

Hur gör jag?

Om du har dina aktier hos en bank eller annan kapitalförvaltare ska du göra Världsnaturfonden WWF till mottagare, rättighetshavare, till din utdelning minst en vecka före bolagsstämman.

Skriv ut gåvoblanketten och kontakta därefter din bank eller kapitalförvaltare som hjälper dig.

Länk till gåvoblankett (även här)

Om du är kund hos Avanza eller Nordnet så har du möjlighet att direkt på din sida hos nätmäklaren, välja att ge din utdelning som gåva till oss. Följ instruktionen hos din nätmäklare.
Om du har ett fåmansbolag och vill skänka din aktieutdelning, kontakta din bank så betalar de ut utdelningen till Världsnaturfonden WWF. Det kan vara bra att dokumentera gåvan som bevis vid revision.

Du kan kontakta din bank, kapitalförvaltare eller besöka bolagens hemsidor för att se när bolagsstämman äger rum om du inte fått inbjudan som aktieägare till bolagsstämman.

Registrering av dina gåvor

På grund av banksekretess får vi inte alltid fullständig information om vem som överför värdepapper eller utdelning. För att vi ska kunna bekräfta att vi mottagit dina värdepapper eller din utdelning ber vi dig därför att kontakta oss via email eller telefon för att informera om antal och typ av värdepapper du fört över. Med den informationen har vi möjlighet att återkoppla till dig som givare att vi tagit emot din gåva och också kunna ge dig återkoppling om vårt arbete.

Har du frågor är du välkommen att kontakta:

Anna Peterson Skogsborg, ansvarig för stora gåvor
Anna.Peterson.Skogsborg@wwf.se eller ring 08-546 57 522