Om mailet inte visas korrekt klicka här för att läsa brevet i din webbläsare.

Nummer 1 - mars 2013

Hej och välkommen till ett nytt nummer av Orangutangrapporten!

Stort tack för ditt stöd som gör att vi än en gång kan rapportera om fina naturvårdsresultat från vårt arbete runt om i världen. Vårt arbete går beslutsamt vidare med att rädda de fascinerande orangutangerna och andra hotade arter och miljöer. De behöver allt stöd de kan få! Vill du uppgradera din månadsgåva kan du göra det genom att klicka på länken nederst i nyhetsbrevet.

Vi på WWF tackar dig för ditt värdefulla stöd!

Nästa nummer av Orangutangrapporten kommer i juni 2013.

Foto: Olle Forshed

Foto: Olle Forshed

Det här har hänt i Orangutangprojektet 2012!

Sedan sist har nu ca 30000 träd blivit planterade i vår nya ”orangutangkorridor” i området Labian-Leboyan. Efter omfattande trädinventeringar inventerades skogen i detta område och man
kunde fastställa att området skulle fungera bra som s.k. spridningskorridor mellan två skogsområden. Ett återkommande
problem i dagens fragmenterade Borneo är att många olika djurgrupper blir isolerade p g a av skogsavverkningar och plantageutbredningar vilket leder till att djurens genetiska urval försämras. Idén med en spridningskorridor är helt enkelt att skapa förutsätt-ningar för djuren att kunna vandra mellan olika skogsområden och därmed kunna hitta nya partners samt livsmiljöer. I denna korridor har vi nu planterat ca 30000 träd, varav många fruktträd. Detta för att förstärka den befintliga trädstrukturen så att orangutangerna lättare ska kunna hitta mat och boplatser när de vandrar genom korridoren. Många fruktträd är också ett knep för att få dem att påbörja denna typ av vandring.

Nya populationer av orangutanger
En annan mycket rolig orangutanghändelse är att vi under våra inventeringar har hittat nya populationer av orangutanger i områden som av många troddes vara tomma. Dessa fynd har gjorts i ett område kallat Kutai Barat och ligger lite längre norrut än Sebangau som ju fungerar som bas för vårt orangutangarbete. Kutai baratområdet är idag avsatt som produktionsområde och risk finns
således för både hårda avverkningar och oljepalmsplantage. Vi har
nu hittills endast hittat nio natträdkojor och således inga direkta observationer. Utifrån trädkojorna har vi inte heller kunnat fastställa vilken underart det är frågan om, men antingen är det Pongo pygmaeus wurmbii eller Pongo pygmaeus morio. Men vi kommer att fortsätta med denna spaning för att se om dessa fynd verkligen är
en permanent population eller om det kan vara något tillfälligt. Det är superspännande med dessa nya fynd och det visar verkligen på hur viktigt det är att vi kämpar för att hålla skogstäcket så pass intakt som möjligt.

Orangutangforskning
Vid fältstationen inne i Sebangauområdet, går forskningen samt arbetet med att habituera några orangutangindivider framåt. Idag har
vi fyra vuxna individer som hyfsat går att komma nära. Detta ger oss nya insikter om hur orangutangerna överlever i denna typ av miljö. Vilka växter, blad och frukter som de föredrar. Ju mer vi vet om detta desto bättre kan vi utföra våra insatser för att rädda orangutangerna och deras miljö.

Stort tack till alla faddrar som gör vårt arbete på Borneo möjligt. Utan er hjälp och ert stöd skulle orangutangerna ha det ännu svårare!

Hälsningar,
Olle Forshed, regnskogsexpert och ansvarig för orangutangprojektet på Världsnaturfonden WWF.

PS, här berättar Olle om WWFs orangutangprojekt på Borneo. Tack alla faddrar som har bidragit!

Aktuellt från WWF

Foto: WWF-Australia

WWF Earth Hour - släck för en ljusare framtid

Lördagen 23 mars kl 20.30 är det dags igen för miljontals människor att visa sitt engagemang för miljön genom att släcka ljuset under en timmes tid, som en världsomspännande signal om att ta klimatfrågan på allvar.

Förra året släckte mer än varannan svensk ljuset under Earth Hour tillsammans med hundratals miljoner människor över hela världen.
Var med och visa ditt engagemang du också: släck ljuset en timme under Earth Hour lördagen 23 mars kl 20.30!

Men Earth Hour handlar om mer än att släcka ljuset en timme. Det handlar om att försöka leva lite grönare i vardagen. För att inspirera dig har vi tagit fram en kul utmaningssajt - I Will, If You Will - där kan du utmana vänner, politiker och andra att göra något bra för planeten. Och vi har en utmaning till dig!

Läs WWF EKO på nätet!

WWFs tidning WWF EKO bjuder dig som läsare på fascinerande och unika naturbilder, intressanta artiklar, spännande fakta, tanke-väckande reportage och ett starkt engagemang i stort och smått.

Klicka här för att läsa senaste numret av EKO!
(Innehåller material till vilket WWF har publiceringsrättigheter för nätet)

WWFs Verksamhet 2012

"Utmaningarna är
många, men WWF uppnår ändå goda resultat både i maktens korridorer och ute i fält. Tillsammans står vi starka och siktar framåt, med en realistisk och positiv grundsyn som genomsyrar allt vårt arbete. Det ger resultat-tack vare ditt stöd."
Håkan Wirtén

Här kan du läsa
mer om verksamheten.

Tack för ditt värdefulla stöd!

Med din hjälp har WWF uppnått många goda naturvårdsresultat. Ditt fortsatta stöd är viktigt för vårt arbete med att skydda orangutangen och andra hotade arter.

Detta nyhetsbrev kommer från Världsnaturfonden WWF. Synpunkter på Orangutangrapporten emotses tacksamt till malin.wiberg@wwf.se. Vill du ändra dina uppgifter kontakta medlemsservice@wwf.se. Citera oss gärna, men ange källan!