Om mailet inte visas korrekt Öppna brevet i din webbläsare

 

Nytt år, nya tag för Earth Hour och klimatet!

God fortsättning på det nya året!
För WWF Sverige är det i år starkt fokus på valen i EU och Sverige. Mycket kan hända på den politiska arenan och vår uppgift är att se till att miljöfrågan inte tappas bort under kampanjperioden utan hamnar högst på agendan. Vi sätter starkt fokus på att få politikerna att agera när det gäller klimatvärstingar som bilen, biffen, bostaden och börsen. Hoppas att ni är med och följer oss under detta år och hjälper till att sätta press på politikerna - alla krafter behövs!



 

 

 

Nya Fiskguiden lanseras

Den 4 februari släpps årets Fiskguide. Guiden är en vägledning för vilka fiskar som är okej att handla och vilka som man borde undvika ur hållbarhets-synpunkt. Detta är den 12:e upplagan av Fiskguiden. Det är allt fler matvarukedjor som väljer att inte ta in fisk som står som rödlistad i guiden. Gå in på vår sajt den 4 februari för att läsa den nya guiden och vad som gäller när man köper fisk under 2014. 

Läs mer

 

 

 

 

EU projektet LiveWells budskap om hållbar mat

LiveWell riktar sig till livsmedelsindustrin, beslutsfattare och konsumenter. Projektet har tagit fram sex budskap om konsumtion av livsmedel som visar på de viktigaste åtgärderna för att säkra målet hållbar mat för alla. De är: ät mindre kött, ät mer grönsaker och fullkorn, ät varierat, släng mindre, ät certifierat och ät mindre fett, socker och salt. 
Läs mer om dessa budskap och LiveWell här

 

WWF uppmanar företag att köpa certifierad palmolja
WWF tror inte på bojkott av palmolja utan uppmanar företag att bidra till en mer ansvarsfull utveckling genom att ställa krav på hur den produceras. Den granskning som WWF gjort av 130 företag visar att, även om många har gjort framsteg krävs betydligt mycket mer för att uppnå målet om att senast 2015 endast använda palmolja certifierad enligt RSPO.

Läs mer

 

WWF kritisk till Vinter-OS

av miljöskäl
Det kommande olympiska vinterspelen i ryska Sotji blir en miljökatastrof, menar Tom Arnbom på WWF som granskat byggarbetet inför spelen. Bland annat har en flod och flera miljökänsliga områden förstörts. Världsnaturfonden har hoppat av samarbetet efter att Ryssland brutit mot punkt efter punkt. Läs mer

 

Earth Hour för åttonde året

I år blir det åttonde året som vi släcker. 
- Earth Hour har blivit en global angelägenhet. Den skickar inte bara en signal till beslutsfattarna utan inspirerar människor att göra klimatsmarta val i sina liv, säger WWF:s generalsekreterare Håkan Wirtén som uppmanar både privatpersoner, kommuner och företag att delta i årets manifestation. Årets tema för Earth Hour i Sverige är minska utsläppen från "bilen, biffen, bostaden och börsen". Läs mer

 

Nu finns One Planet Business på twitter

Få den senaste informationen om vad som händer när det gäller WWFs företagssamarbeten, läs om de senaste utspelen i media och följ oss på evenemang och seminarier genom att följa oss på twitter. Varmt välkommen att följa oss!  Läs mer


 

Telge Energi i samarbete för långsiktig hållbarhet

WWF och Telge Energi har i januari 2014 ingått ett treårigt partnerskap för att gemensamt arbeta kring frågor om förnybar energi och biologisk mångfald.   
- Att gå över från fossil energi till förnybara energikällor är en mycket viktig del i att minska världens koldioxidutsläpp. Tillsammans kan Telge Energi och WWF bidra till att få upp frågan på dagordningen, säger Mats Fagerström, VD på Telge Energi. Läs mer

 

 

 

 

 

 

Fortsatt samarbete om hållbar mat med ICA

Samarbetet med ICA som startade redan på 80-talet fortsätter även under 2014 med fokus på mat- och klimatfrågorna. WWFs rapport Hållbar mat för alla kommer ligga till grund för ICA:s hållbarhetsarbete framöver. Den fullständiga rapporten går att läsa här. Läs mer 

 


Det här är
One Planet Business

Idag agerar mänskligheten globalt som om vi hade en och en halv planet att leva på. Vi utarmar snabbt jordens resurser och viktiga områden som är nödvändiga för vår fortsatta existens. One Planet Business handlar om att få företag att agera inom vår enda planets begränsningar. Det är viktigt att alla företag arbetar för att vi ska få en hållbar framtid där människan lever i harmoni med naturen. Vill du veta mer om hur ditt företag kan göra detta? Kontakta oss: OnePlanetBusiness@wwf.se 

 


EU:s klimatmål: Minska utsläppen med 40% till 2030

Från miljöorganisationerna kommer kritik mot att EU:s ambition i klimatarbetet sänks, men deras invändningar bygger på politisk naivitet, tycker miljökommissionär Connie Hedegaard, som uppges ha fått kämpa hårt internt för att utsläppsmålet inte skulle bli 35 procent. Läs mer

 

 

FN trycker på finans-branschen att lämna fossilt
FN:s klimatchef Christiana Figueres uppmanar investerare att dra sina pengar ur fonder länkade till fossila bränslen och istället lägga pengarna i gröna tillgångar. Frågan om att investera i fossila bränslen genom fonder har väckt en livlig debatt under de senaste 12 månaderna. Läs mer

 

  

 

Om du vill avsluta din prenumeration kan du klicka här.
OBS! Detta innebär att du avslutar alla dina epost-prenumerationer från Världsnaturfonden WWF, inklusive fadderrapporten.