Om mailet inte visas korrekt Öppna brevet i din webbläsare

Gör klimatet och miljön till valfrågor!
I en ny WWF-undersökning säger drygt 90 procent av de tillfrågade att deras oro för klimatet finns kvar eller har ökat under de senaste fem åren. Över 80 procent vill att politiker och beslutsfattare ska agera. Det är redan nu tekniskt och ekonomiskt möjligt att ta stegen mot hundra procent förnybar elproduktion till år 2030 och hundra procent förnybar energi till år 2050. Det är dags att klimatet och miljöfrågorna blir valfrågor i år!

Earth Hour nu på lördag 29 mars 20.30-21.30
I år handlar Earth Hour i Sverige om de fyra klimatvärstingarna: bilen, biffen, bostaden och börsen. Men det viktigaste är budskapet till politikerna  - ta klimatfrågan på allvar!
>>Läs mer om Earth Hour på wwf.se

Earth Hour City Challenge - tävling för hållbara städer

I årets upplaga av WWFS internationella tävling Earth Hour City Challenge deltar 163 städer från 14 länder för att vinna den prestigefulla utmärkelsen den mest hållbara staden 2014.

>>Läs mer om finalen av Earth Hour City Challenge på wwf.se

Nu ska räkfisket kontrolleras bättre

"Vi kan inte ha en situation där någras olagliga agerande förstör för alla verksamma inom räkfisket", säger landsbygdsminister Eskil Erlandsson i ett pressmeddelande.
>>Läs mer om räkdebatten på wwf.se

WWF utsedd till årets miljöorganisation internationellt

På European Public Affairs Awards vann WWF den fina utmärkelsen Årets NGO. Priset syftade särskilt på den framgångsrika kampanjen riktad till EU ‘Stop bankrupting our oceans’.
>>Läs mer om priset på WWFs internationella sida

Ny sojarapport visar att ansvarsfull odling är möjlig
Snabbt ökad köttkonsumtion bidrar till förlust av viktiga ekosystem i Sydamerika, men WWF arbetar för att odlingen ska ske mer ansvarsfullt. Ny sojarapport från WWF visar hur detta är möjligt.

>>Läs mer om den nya sojarapporten på wwf.se

Ny version av WWFs Water Risk Filter lanserad

Water Risk Filter är ett verktyg som hjälper företag och investerare få koll på sin vattenanvändning - det redovisar risker och ger vägledning för hur man ska agera i olika regioner i världen.

>>Läs mer om nya Water Risk Filter på wwf.panda.org

Telge Energi kampanjar för WWF

Vi kan inte lägga klimatkrisen i knät på våra barn, står det på reklamskyltar i Stockholms tunnelbana just nu. I kampanjen skänker Telge Energi 150 kr till WWF för varje ny kund som byter till deras 100% förnybara elavtal.

>>Läs mer om samarbetet här

IKEA i möte om klimat med regeringen

Den 13 mars träffade IKEA, WWF, EEF och O2 statssekreterare Areskoug för att diskutera hur Sverige kan stödja skärpning av EU-kommissionens klimatmål för 2030. Ett förslag på tre bindande mål som behöver genomföras lades fram.

>>Läs uppmaningen här

Vattenbrist hotar företags lönsamhet i EU

I en ny rapport av CDP tillfrågades 70 europeiska börsnoterade företag om deras vattenanvändning. Undersökningen visade bland annat att många av företagen som är beroende av leveranskedjor i  regioner med stor vattenbrist redan nu har påverkats negativt.
>>Läs mer om rapporten på CDP.com

Ny rapport: Så slår klimatförändringarna
Den 31 mars presenterar IPCC, FN's klimatpanel delrapport 2, som behandlar klimatförändringens effekter, vår sårbarhet och möjligheterna till anpassning. Jämfört med tidigare väntas analysen ha ett större fokus på kopplingen mellan klimatets förändring och hållbar utveckling.
>>Läs mer om rapporten på SMHI.se

Det här är One Planet Business
Idag agerar mänskligheten globalt som om vi hade en och en halv planet att leva på. Vi utarmar snabbt jordens resurser och viktiga områden som är nödvändiga för vår fortsatta existens. One Planet Business handlar om att få företag att agera inom vår enda planets begränsningar. Det är viktigt att alla företag arbetar för att vi ska få en hållbar framtid där människan lever i harmoni med naturen. Vill du veta mer om hur ditt företag kan göra detta?

Kontakta gärna oss så berättar vi mer: OnePlanetBusiness@wwf.se

Om du vill avsluta din prenumeration kan du klicka här.
OBS! Detta innebär att du avslutar alla dina epost-prenumerationer från Världsnaturfonden WWF, inklusive fadderrapporten.