Om mailet inte visas korrekt Öppna brevet i din webbläsare

Halva Sverige släckte under Earth Hour

Världens största miljömanifestation Earth Hour slog i år globalt rekord med deltagare från 7000 städer och 162 länder. I Sverige släckte 45 procent av invånarna ner och ytterligare 10 procent engagerade sig i en Earth hour-aktivitet på jobbet, på stan eller hos vänner, enligt Sifo. 83 procent av landets kommuner deltog. Genom att fokusera på klimatvärstingarna bilen, biffen, bostaden och börsen vill vi få beslutsfattarna att agera mer kraftfullt. Tack för att ni var med och gjorde Earth Hour till en succé!

Pandaförsäljningen samlade in 4,6 mkr till WWF

Varje år sedan 1983, från skolstart fram till jul, säljer barn och unga över hela landet produkter från Pandaförsäljningen till förmån för WWF. Varorna håller hög kvalitet och sortimentet är valt i dialog med WWF så att bästa möjliga miljöhänsyn iakttas. Under 2013 samlade Pandaförsäljarna in hela 4,6 miljoner kronor till WWFs arbete med att rädda tigern.

Returpack samlar in pengar till WWF genom Pantamerabilen

Tillsammans med WWF vill Returpack öka tillgängligheten för storstadsbor att panta och gör nu ett test som innebär att de åker runt till olika adresser inom Stockholms innerstad och samlar in pant. All pant går oavkortat till WWF och dess projekt, Levande Skärgårdshav.
>>Läs mer om samarbetet här

H&M och WWFs globala vattensamarbete firar ett år

WWF har samarbetat med H&M inom vattenfrågor i drygt ett år. Som en del i samarbetet kommer alla anställda inom H&M i slutet av detta år ha genomgått en grundläggande vattenutbildning. Arbetet med lokala och nationella beslutfattare i Kina och Bangladesh har också inletts.

Möt WWF på Sustainability Day 7 maj

I WWFs monter på Sustainability Day kan ni få prata med de bästa experterna på klimat, vatten och marknadsförändringsfrågor. Vi berättar även om våra initiativ för att hjälpa företag bli mer hållbara.

>>Läs mer om Sustainability Day på idg.se

WWFs internationella klimatexpert träffar partnerföretag

Den 8 maj kommer Stephan Singer som är Director Global Energy Policy på WWF International till Sverige för att tala på The Economist Events - European Energy Horizons. Han passar då även på att den 9 maj träffa vissa av WWF Sveriges partnerföretag för att tala om klimatläget i världen och svara på frågor om de framtida utmaningarna.

WWF strategisk partner till EAT Forum

EAT Stockholm Food Forum i slutet av maj är en mötesplats för forskare, politiker och näringsliv med fokus på mer hälsosam och klimatsmart mat. WWFs EU-projekt om mat, klimat och hälsa – Live Well – samarbetar med EAT Food Forum och kommer att presentera nätverkets resultat under konferensen.
>>Läs mer om eatforum.org

WWF stödjer brett upprop för ansvarsfull sojaodling
2014 ska minst 60 procent och 2015 ska 100 procent av sojan som används eller säljs för produktion av livsmedel i Sverige vara ansvarsfullt producerad. Det garanterar 27 svenska matföretag och organisationer i det svenska nätverket Sojadialogen som står bakom en frivillig överenskommelse som lanserades i början av april.

>>Läs mer om uppropet

Framgång med minskad export av hajfenor till Kina

Exporten av hajfenor från Hongkong till Kina har minskat kraftigt det senaste året, enligt en rapport från Världsnaturfonden WWF. Exportminskningen har slagit hårt mot hajfensindustrin i Hongkong och priserna på hajfenor har sjunkit kraftigt.

>>Läs mer och hör radioinslag på sr.se

Förändrat fokus från hållbarhet till överlevnadsförmåga i näringslivet

I en artikel i The Guardian den 24 april diskuteras det förändrade företagsfokuset, från hållbarhet till överlevnad. "Tiden att agera som vanligt är förbi. Det är dags för företagsledare att agera som om deras överlevnad står på spel."
>>Läs hela artikeln på theguardian.com

Solkraften tar fart när investeringsviljan ökar globalt

Under första kvartalet 2014 ökade solkraftinvesteringarna med 10% jämfört med föregående år. Det är främst USA och Japan som står för de största investeringarna, men även Indonesien och Kenya satsar stort.

>>Läs hela nyheten på rtcc.org

Det här är One Planet Business
Idag agerar mänskligheten globalt som om vi hade en och en halv planet att leva på. Vi utarmar snabbt jordens resurser och viktiga områden som är nödvändiga för vår fortsatta existens. One Planet Business handlar om att få företag att agera inom vår enda planets begränsningar. Det är viktigt att alla företag arbetar för att vi ska få en hållbar framtid där människan lever i harmoni med naturen. Vill du veta mer om hur ditt företag kan göra detta?

Kontakta gärna oss så berättar vi mer: OnePlanetBusiness@wwf.se

Om du vill avsluta din prenumeration kan du klicka här.
OBS! Detta innebär att du avslutar alla dina epost-prenumerationer från Världsnaturfonden WWF, inklusive fadderrapporten.