Om mailet inte visas korrekt Öppna brevet i din webbläsare

Politik för en levande planet i Almedalen

Miljöfrågorna gick starkt framåt under EU-valet men nu är det dags för del två av supermiljöåret. Det svenska riksdagsvalet som kommer ta ordentlig fart i Almedalen om några veckor. WWF kommer vara på plats för att se till att inte miljöfrågorna tappas bort i bruset. Vi vill se ambitiös politik för en levande planet i Almedalen och jag hoppas att ni hjälper oss driva denna fråga. Läs mer om våra evenemang på plats nedan. Vill ni hjälpa till så går det bra att följa oss på twitter under veckan och sprida våra budskap.

Annars önskar vi på WWF er en härlig och miljövänlig sommar!

Nej tack - jag är nöjd med min tjock-TV!

Genom att presentera resultatet från två undersökningar, en bland ungdomar, en bland företag, kommer vi att visa på dessa gruppers förändringsvilja att ställa om till ett mer hållbart samhälle. Tydliga spelregler, politiska styrmedel och politiskt mod är något som individer och företag efterfrågar.
Arrangörer: WWF,SIWI,SEI
Var: Teaterskeppet, kajplats 10, Stora matsalen
Tid: Torsdag den 3 juli kl: 10.30 – 12.30 med efterföljande mingellunch
>>Läs mer på almedalsveckan.nu

Du äger. Placeringar för levande planet?

4 000 miljarder kronor av svenskarnas sparande via banker, pensionsfonder och försäkringsbolag investeras i företag i Sverige och utomlands. Hur påverkar detta kapital klimatet och biologisk mångfald, och hur kan det placeras för att bidra till en levande planet?

Arrangör: WWF
Tid: Torsdag den 3 juli kl: 14:30 - 15:30
Var: Teaterskeppet, kajplats 10, Stora matsalen

>>Läs mer på almedalsveckan.nu

Partierna utmanas - politik för en levande planet?

Håller partiernas miljöpolitik måttet för en planet? Välkommen att ta del av vår färska granskning av partiernas miljöpolitik. WWF utmanar även politiska företrädare med de viktigaste trendbrotten som kommande regering behöver fixa.

Var: Teaterskeppet, kajplats 10, stora matsalen
Tid: Torsdagen den 3 juli 16.00-17.00
Arrangör: WWF
>>Läs mer på almedalsveckan.nu

Havet, samhällsnyttan, näringslivet och politiken

WWF, BCG och näringslivet belyser, utifrån en ny rapport, den svenska samhällsnyttan av en god havsmiljö och dess resurser. Vad som krävs från näringsliv och politik för att åstadkomma detta diskuteras med bland annat Maria Wetterstrand och representanter för välkända företag.
Var: Almedalsbiblioteket, Cramérgatan 5. Sal E22.
Tid: Onsdag den 2/7, 9.30 – 12.00

SKF delade ut Climate Saver Award

SKF delade den 12 maj ut en årlig intern utmärkelse för hållbarhetsinitiativ inom företaget globalt. I år gick utmärkelsen till två projekt - ett handlar om att minska energi- och koldioxidutsläpp från SKFs tillverkning i Indien och det andra är en kundlösning för att minska energianvändingen i vattenreningsprocesser.
>>Läs mer om utmärkelsen på skf.com

Utökat samarbete med Telge Energi

Telge Energi samarbetar nu även med WWF för biologisk mångfald i ett treårigt vattenkraftprojekt i Ångermanälven. Projektet ska underlätta för fiskar och andra vattenlevande djur att vandra i vattenkraftsdammen och går därför nu in i detta samarbete tillsammans med Älvräddarna.

>>Läs mer om samarbetet på wwf.se

WWFs kampanj Svenska Pärlor på Arlas mjölkpaket

Under en hel månad, 25 juni–25 juli kommer Panda Planet och Svenska Pärlor att synas på Arlas mjölkpaket. Vi uppmanar barn att skicka in en bild på den finaste platsen i naturen. Vi kommer att välja ut någon/några som får följa med en av WWFs naturvårdare ut på ett spännande projektbesök i höst.

>>Läs mer om Svenska Pärlor på wwf.se

Workshops om vetenskapsbaserade mål för företag

I samarbete med CDP och WRI har WWF lanserat initiativet Mind the Science, Mind the Gap som handlar om att ta fram en metod för hur man sätter vetenskapsbaserade mål för företag så att de minskar sina utsläpp av växthusgaser i paritet med vad forskningen kräver i de senaste IPCC-rapporterna. Workshops om detta har redan hållts i USA och England och har skapat stort intresse.

>>Läs mer om initiativet på wri.org

Internationella talare från WWF på EAT-konferensen

EAT forum 2014 som genomfördes 26-27 maj blev en stark signal till världens politiker, marknadsaktörer och forskare att växla upp arbetet med hållbar hälsosam mat. WWF hade fem internationella experter på plats medverkande i workshops, och resultatet kommer spridas i nätverket när det publiceras av EAT Forum.

>>Läs mer om eatforum.org

WWF granskar sojaindustrin
Europeiska företag som använder soja till djurfoder för produktion av animaliska livsmedel måste ställa hårdare krav på att odlarna minskar de negativa effekterna av sojaproduktionen. Det visar en ny WWF-rapport som släpps i samband med årsmötet för den globala rundabordsprocessen för soja, Round Table for Responsible Soy, RTRS, i Brasilien.

>>Läs mer om granskningen i pressmeddelandet

I ny rapport pekar storföretag ut hållbar ekonomi
Enligt 45 företag och organisationer i England, behövs större ambitioner för att nå en hållbar framtid och pekar ut sex områden att fokusera på för att nå en hållbar ekonomi. Dessa områden är minskade koldioxidutsläpp, noll avfall, stärkta naturvärden, ökat välmående, hög sysselsättning och lika förutsättningar för alla. WWF UK har varit med och bidragit till rapporten.

>>Läs rapporten här

USA ska minska koldioxidutsläppen med 30 procent mellan 2005 och 2030

I början av juni presenterade president Barack Obama ett förslag om skärpta utsläppsregler för att förbättra klimatet. Främst är det elkraftverken som påverkas av det nya förslaget som Obama har lagt fram.

>>Läs hela artikeln på svt.se

Tesla släpper patent fria för att lösa klimatkrisen

Bilbranschen höjer på ögonbrynen när Elon Musk nu släpper lös tekniken som Tesla Model S och de snabba laddstationerna bygger på. Tesla genomför detta initiativ då de själva inte kan bygga elbilar snabbt nog för att lösa klimatkrisen.

>>Läs hela nyheten på Auto Motorsport

Det här är One Planet Business
Idag agerar mänskligheten globalt som om vi hade en och en halv planet att leva på. Vi utarmar snabbt jordens resurser och viktiga områden som är nödvändiga för vår fortsatta existens. One Planet Business handlar om att få företag att agera inom vår enda planets begränsningar. Det är viktigt att alla företag arbetar för att vi ska få en hållbar framtid där människan lever i harmoni med naturen. Vill du veta mer om hur ditt företag kan göra detta?

Kontakta gärna oss så berättar vi mer: OnePlanetBusiness@wwf.se

Om du vill avsluta din prenumeration kan du klicka här.
OBS! Detta innebär att du avslutar alla dina epost-prenumerationer från Världsnaturfonden WWF, inklusive fadderrapporten.