Om mailet inte visas korrekt Öppna brevet i din webbläsare

Tack för ert engagemang som WWF Vänföretag!

Foto: Martin Harvey / WWF-Canon

WWFs höstkampanj Wildlife drar nu igång

Tjuvjakt på elefanter är olagligt. Men handel med elfenben är tyvärr otroligt lönsamt, precis som drog- och människohandel. Därför har handel med elfenben blivit ett av de främsta sätten att försörja kriminella nätverk. Tjuvjägarna har avancerad utrustning och dödar en elefant varje kvart. Om inget görs riskerar vi att inga elefanter finns kvar om femton år. Tack vare WWF har politikerna, Interpol, FN och många andra vaknat och fått upp ögonen för frågan. Parkvakter får utbildning och modern utrustning. Lagar och straff skärps. Fler noshörningar kan skyddas. Men det behövs mer arbete och mer pengar för att stoppa tjuvjakten.

>> Läs mer på wwf.se

Lunchseminarium: Från policy till hållbarhetsverkstad

Som chef har du en nyckelroll för att sprida och integrera hållbarhetsarbetet i hela verksamheten. Välkommen till ett lunchseminarium den 30 september kl 12-13:15 hos Ledarna där vi diskuterar hur du konkret kan gå till väga för att lyckas.Lunchen inleds med en kort presentation av en färsk undersökning från Novus som Ledarna genomfört bland 1 465 chefer, om deras syn på hållbarhetsfrågor. Anmäl dig nu. >>  Läs mer på wwf.se

Foto: Steve Dahlfors

Vår vackra natur - vilken tillgång för turistlandet Sverige!

En färsk undersökning från Världsnaturfonden WWF visar att ett av huvudskälen till att utländska turister reser till Sverige är för att uppleva vacker och orörd natur. Turismen är lönsam för Sverige och naturturismen är på stark tillväxt. Det är därför viktigt att säkra bevarandet av våra internationellt attraktiva naturområden för att bevara såväl viktiga ekosystemtjänster som att skapa arbetstillfällen. >> Läs mer på wwf.se

Ökade insatser krävs för tigerns överlevnad

Över 120 tigerexperter från 20 länder har i veckan samlats i Dhaka, Bangladesh, för att granska 13 tigerländers arbete till skydd för tigern. Stora framsteg har gjorts, men regeringarna måste göra mycket mer om målet att fördubbla antalet tigrar i det vilda till 2022 ska nås, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på Världsnaturfonden WWF. Tigern hotas av utrotning till följd av bland annat troféjakt, tjuvjakt och krympande livsmiljöer. >> Läs mer på wwf.se

Foto: Vivek R Sinha / WWF-Canon

"Låt kolet stanna i marken"

"Statliga Vattenfall är Sveriges enskilt största klimatbörda", skriver Annika Jacobson, Svante Axelsson, Håkan Wirtén, Friederike Böttcher och Thomas Burchardt. Statliga Vattenfalls kolkraftverksamhet i Tyskland har med rätta blivit en het fråga i valdebatten. Båda regeringsalternativen vill snabbt komma tillrätta med de såväl klimatmässigt som ekonomiskt höga risker som kolkraftverksamheten innebär. >> Läs mer på wwf.se

Nytt program ska skydda hajar i Stilla havet

Nu får Stillahavsnationerna draghjälp i arbetet med att skydda havets djurliv. Ett nytt program för att stödja nationerna i bevarandet av hajar och rockor startade i början av september. I programmet, The Pacific Shark heritage Programme, kommer WWF och TRAFFIC att jobba tillsammans med regeringarna i Stillahavsregionen för att hjälpa dem trygga framtiden för hajar och rockor som bland annat är viktiga för balansen av marina ekosystem.>> Läs mer på wwf.se

Årets svenska Östersjöbonde prisad

Lantbrukaren Fredrik Andersson från Höckerstads gård utanför Gamleby i Västerviks kommun har mottagit utmärkelsen Årets svenska Östersjöbonde (The Swedish WWF Baltic Sea Farmer of the Year Award 2014) av kronprinsessan Victoria. Prisceremonin tilldrog sig i samband med Världsnaturfonden WWFs internationella seminarium Our Seas - Our Future på Finlands ambassad i Stockholm.

>> Läs mer på wwf.se

Foto: Håkan Flank

Overshoot Day

Den 19 augusti var det Overshoot Day. Dagen inföll tidigare än någonsin förr. På knappt 8 månader har vi förbrukat jordens årsproduktion av ekologiska resurser och därmed överskridit naturens budget för i år. Under resten av året lever vi över jordens tillgångar. Vi skulle behöva drygt 1,5 jordklot för att matcha människans konsumtion och om alla skulle leva som vi i Sverige skulle vi behöva drygt 3 planeter. >> Läs mer på wwf.se

WWF startar två nya samarbeten för hållbara städer

I samband med att klimattoppmötet drog igång i New York på tisdagen, blev det klart att WWF stödjer två nya klimatinitiativ. Båda går ut på att påskynda omställningen till förnybar energi i städer - viktigt eftersom 70 procent av växthusgasutsläppen kommer just från städer. Den globala överenskommelsen ska hjälpa städer att åta sig att minska utsläpp. >> Läs mer på wwf.se

Inspirationsdagarna

Inspirationsdagarna Stockholm är en intressant och underhållande inspirationsdag för dig som vill öka motivationen, arbetsglädje, kompetensutveckling och få verktyg för att nå resultat. Inspirationsdag Stockholm är den 25 november 2014. För varje biljett du köper går 200 kronor till Vi-Skogen och Världsnaturfonden WWFs arbete för att hejda förstörelsen av jordens naturliga livsmiljöer och bygga en framtid där människor lever i harmoni med naturen.

>> Läs mer på macespeakers.se

Stödet från er som WWF Vänföretag är viktigt för oss! Genom er hjälp kan vi fortsätta vårt arbete för miljö och natur i Sverige och i världen. Sprid gärna Nyhetsbrevet inom ert företag! Via mail eller genom att länka till brevet från ert intranät. Har ni frågor eller funderingar, kontakta oss på vanforetag@wwf.se.

Med hjälp av våra Vänföretag har WWF uppnått många goda naturvårdsresultat. Ert fortsatta stöd som Vänföretag är viktigt för vårt arbete att skapa en bättre framtid för människan, djuren och miljön.

Om du vill avsluta din prenumeration kan du klicka här.
OBS! Detta innebär att du avslutar alla dina epost-prenumerationer från Världsnaturfonden WWF, inklusive fadderrapporten.