Om mailet inte visas korrekt Öppna brevet i din webbläsare

God Jul & Gott Nytt År

Önskar Världsnaturfonden WWF

Varmt tack för ert engagemang som WWF Vänföretag 2014! 2014 var på många sätt ett lyckat år för WWFs naturvårdsarbete. Vi avslutar detta spännade år och går in i ett nytt förväntansfullt 2015 med att hejda förstörelsen av jordens naturliga livsmiljöer och bygga en framtid där människor lever i harmoni med naturen.

Stödet från er som WWF Vänföretag är viktigt för oss! Genom er hjälp kan vi fortsätta vårt arbete för miljö och natur i Sverige och i världen. Sprid gärna nyhetsbrevet inom ert företag! Via mail eller genom att länka till brevet från ert intranät. Har ni frågor eller funderingar, kontakta oss på vanforetag@wwf.se.

Med hjälp av våra Vänföretag har WWF uppnått många goda naturvårdsresultat. Ert fortsatta stöd som Vänföretag är viktigt för vårt arbete att skapa en bättre framtid för människan, djuren och miljön.

Ålen mer sällsynt på julbordet - men kvar på sushimenyn

Allt fler har slutat servera ål på julbordet. Men i landets södra delar säljs den utrotningshotade fisken på flera håll - liksom hos vissa saluhallar, grossister och sushirestauranger.  Det visar Världsnaturfonden WWFs ålrundringning för femte året i rad.

Foto: Erling Svensen/WWF-Canon

Turistguide: Souvenirerna du borde skippa

Många vilda djur- och växtarter hotas i dag av handel med bland annat souvenirer. Läs guiden "Semesterhälsningar från WWF - Köp inte våra liv" och undvik att bli en ofrivillig smugglare på semesterresan! Läs mer

WWF ger stöd till nyskapande naturvårdsprojekt i landet

För att hejda förlusten av den biologiska mångfalden och minska de ekologiska fotavtrycken krävs ännu mer insatser för naturvården. Nu får åtta nytänkande naturvårdsprojekt runt om i landet dela på 1,75 miljoner kronor från Världsnaturfonden WWF.

Foto: Ola Jennersten

TV: Följ med på Expedition Stoppa Tjuvjakten

I sju avsnitt får du följa med oss till några av den afrikanska kontinentens mest spektakulära nationalparker, och se hur tjuvjakten har påverkat elefanter och noshörningar. Här har antalet elefanter ökat rejält den senaste tiden. En av WWFs naturvårdsexperter i Tanzania, Ronald Vincent, berättar att det blivit möjligt tack vare att parkvakterna fått bättre utrustning och högre motivation. Elefanterna rör sig även längre in i nationalparken där de inte är lika utsatta.

Allt fler elefanter i Serengeti - men tjuvjakt oroar

En studie från augusti 2014 visar att antalet elefanter i området kring Serengeti nationalpark har mer än fördubblats. År 1986 fanns 2 058 elefanter i området; 2014 är antalet 7 035 - en ökning med 240 procent. Samtidigt finns tecken på att tjuvjägarna tränger sig närmare inpå området.

Foto: Martin Harvey /WWF-Canon

Noshörningarna hotade på grund av tjuvjakt

Noshörningar har vandrat på vår jord i 60 miljoner år, och ett tag fanns det 30 noshörningsarter. I dag återstår fem arter och det är en kamp mot tiden om vi ska lyckas rädda dem. Tjuvjakten pågår för fullt på många platser och eftersom noshörningen ser mycket dåligt är den också lätt att komma åt. Det är noshörningarnas horn tjuvjägarna vill åt.

Foto: Martin Harvey /WWF- Canon

Om du vill avsluta din prenumeration kan du klicka här.
OBS! Detta innebär att du avslutar alla dina epost-prenumerationer från Världsnaturfonden WWF, inklusive fadderrapporten.