Om mailet inte visas korrekt Öppna brevet i din webbläsare

Tack för ert engagemang som WWF Vänföretag!

Tack vare ert och många andras engagemang har vi mycket att vara stolta över. Inget av detta hade varit möjligt utan ert stöd! Det finns fortfarande mycket arbete kvar att göra under 2015 för att kunna nå vårt mål - en värld där människan lever i harmoni med naturen. Låt oss fortsätta arbeta tillsammans för en levande planet.

Foto: Allan Carlson / WWF

Glädjande ökning av Kinas vilda pandor

Antalet vilda pandor i Kina har ökat från 1600 till 1864 individer under de senaste tio åren. Detta offentliggjordes idag av den kinesiska regeringen, som precis har genomfört den största pandaräkningen, National Giant Panda Survey, någonsin. Resultatet visar en ökning på nära 17 procent sedan den senaste räkningen som gjordes 2003. WWF har jobbat med projekt för pandorna sedan 1980-talet och är oerhört glada och stolta över de nya och positiva siffrorna. Detta är ett kvitto på att våra naturvårdssatsningar lönar sig. Utan vårt arbete tillsammans med myndigheter och lokalbefolkning hade pandan varit utrotad i det vilda idag.

Foto: WWF-Canon / Martin Harvey

WWF: Glädjande att tigrarna blir fler i Indien

Det ser ljusare ut för Indiens tigrar enligt nya siffror som idag offentliggjorts av landets miljöminister Prakash Javadekar. Räkningen visar att antalet tigrar nu ökat med cirka 30 procent under de senaste tre åren; från 1 706 djur till 2 226 individer. WWF fokuserar på 13 tigerlandskap. Detta är stora områden med bra tigermiljöer. Här finns välbevakade tigerreservat och nationalparker som binds ihop av så kallade korridorer. Så fort tigern har en gynnsam miljö att leva i har den ganska lätt för att föröka sig och det gör dessa tigerlandskap livsviktiga för tigerns överlevnad.

>> Läs mer på wwf.se

Postkodlotteriet ger mångmiljonstöd till miljön

Vid Postkodlotteriets årliga utdelning till sina förmånstagare den 4 mars fick Världsnaturfonden WWF ta emot 55 miljoner kronor. - Ett stort varmt tack till Postkodlotteriet och alla lottköpare för ett fantastiskt stöd. Det gör det möjligt för oss att ytterligare stärka vårt globala miljö- och naturvårdsarbete, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på WWF.

Dags utse Årets Östersjöbonde

Nu är det dags för Östersjöländernas lantbrukare att anmäla sig till årets upplaga av Baltic Farmer of the Year Award. Tävlingen lyfter fram bästa praxis för ett Östersjövänligt jordbruk och lantbrukare som främjar innovativa åtgärder, metoder och teknik, för att minska näringsläckaget från jordbruksmark till sjöar, vattendrag och i slutänden Östersjön.

>> Information om tävlingen och anmälan finns på wwf.se

Foto: Tomas Öberg

WWF: Ge valarna en fredad zon vid Kanarieöarna

Mer än en tredjedel av planetens valar, delfiner och tumlare har setts i vattnen runt de kanariska öarna Lanzarote och Fuerteventura. Hjälp oss skydda de marina däggdjuren och skriv på uppropet för ett marint skyddat område vid Kanarieöarna.

Foto: Teo Lucas / Gigante Azul / WWF-Canon

Foto: NASA

Anmäl ert företag till Earth Hour 2014

Lördag 28 mars 2015 är det dags för världens största klimatmanifestation Earth Hour - och ditt företag är en viktig del av den! Anmäl ert deltagande, engagera era medarbetare och kunder i klimatfrågan och inspirera till nya klimatsmarta vanor.

>> Anmäl ert företag till Earth Hour på wwf.se

Ladda ner kampanjmaterial för Earth Hour 2015
Tack till alla er som hjälper oss att sprida budskapet om Earth Hour! Det finns en mängd material med information om släckning, logotyper och affischer att ladda ner. Ännu mer material kommer närmare Earth Hour, så håll utkik.

Recept: Klimatsmart mat och Earth Hour-bakelsen

Låt dig inspireras av 2015 års hälsosamma, miljövänliga och supersmarriga Earth Hour-recept från några av Sveriges främsta matkreatörer. Att äta mer klimatsmart är något av det bästa du kan göra för planeten, så låt dig inspireras och passa på och njut av god ekologisk mat under Earth Hour-veckan för en hållbar värld!

Foto: Provins

Svensk stad ledande i världen med "gröna obligationer"
Visste du att en svensk stad är i världsklass när det gäller gröna investeringar? På bara två år har staden investerat 2,3 miljarder kronor i hållbara projekt! Göteborg har tillsammans med Eskilstuna och Stockholm valts som svenska finalister i ‪#‎EarthHour‬ City Challenge, WWFs utmaning för att hitta Årets Klimatstad!

>> Läs mer på wwf.welovecities.org/Sweden

Fiskguiden 2015

WWFs konsumentguide för mer miljövänliga köp av fisk och skaldjur finns nu tillgänglig. Du kan som konsument bidra till ett mer hållbart fiske och vattenbruk genom att göra ett medvetet val när du köper fisk och skaldjur. Fiskguiden från Världsnaturfonden WWF hjälper dig att välja rätt fisk till middag.

>> Läs mer på wwf.se

Ladda ner Fiskguiden som app till mobil och surfplatta

WWFs konsumentguide för mer miljövänliga köp av fisk och skaldjur finns nu även som app. Med Fiskguiden i din telefon har du alltid våra senast uppdaterade råd nära till hands - här kan du se hur appen fungerar och ladda ner den helt gratis!

Ladda ner Fiskguiden 2015 i lång version (pdf)

Ladda ner Fiskguiden 2015 i miniformat (pdf)

Vindelälven - vild vacker och välkänd!

FN-organet UNESCO har beslutat att utse Vindelälven till kandidat för ett framtida biosfärområde av global betydelse. Vindeln är en av Europas sista oreglerade älvar och valdes till Svensk Pärla av WWF 2013. Beslutet är mycket glädjande. Vi kommer att göra allt vi kan för att tillsammans med övriga aktörer föra detta skepp i hamn som biosfärområde, säger WWFs generalsekreterare Håkan Wirtén.

>> Se film om WWFs svenska pärla Vindelälven

>> Läs pressmeddelandet på www.wwf.se

Här arbetar WWF - se projekt och resultat

Världsnaturfonden WWF stödjer och arbetar med hundratals projekt i hela världen. Navigera runt på världskartan och lär dig mer om vårt arbete med att hejda förstörelsen av jordens naturliga livsmiljöer och bygga en framtid där människor lever i harmoni med naturen.
>> Gå in på kartan läsa om många goda resultat på wwf.se

Stödet från er som WWF Vänföretag är viktigt för oss! Genom er hjälp kan vi fortsätta vårt arbete för miljö och natur i Sverige och i världen. Sprid gärna Nyhetsbrevet inom ert företag! Via mail eller genom att länka till brevet från ert intranät. Har ni frågor eller funderingar, kontakta oss på vanforetag@wwf.se.

Med hjälp av våra Vänföretag har WWF uppnått många goda naturvårdsresultat. Ert fortsatta stöd som Vänföretag är viktigt för vårt arbete att skapa en bättre framtid för människan, djuren och miljön.

Om du vill avsluta din prenumeration kan du klicka här.
OBS! Detta innebär att du avslutar alla dina epost-prenumerationer från Världsnaturfonden WWF, inklusive fadderrapporten.