Om mailet inte visas korrekt Öppna brevet i din webbläsare

Hållbara städer inspirerar näringslivet

Klimatförändringarna är vår tids största knäckfråga med stora konsekvenser för kommande generationer. Om vi fortsätter med "business-as-usual" riskerar vi en värld som är tre grader varmare än vid industrialismens början.

En global trend som inte minst gäller i Sverige är att människor i allt större utsträckning bor i städer. Att satsa på hållbar stadsplanering är därför något av det viktigaste vi kan göra. Nyligen utsågs Göteborg till Sveriges klimatstad 2015 av en internationell jury i WWFs globala stadsutmaning Earth Hour City Challenge. Staden prisas för "sina ambitiösa klimatmål på både kort och lång sikt och har stor potential att förverkliga sina visioner".

Göteborg är duktiga på att samarbeta med näringslivet och var den första staden i världen 2013 med att ge ut gröna obligationer för hållbarhetssatsningar. Hittills har 2,3 miljarder kronor satsats på ett 100-tal elbilar, biogasproduktion och vattenrening. Ett härligt inspirerande exempel som ger ringar på vattnet både på hemmaplan och ute i världen!

Foto: Mauri Rautkari / WWF-Canon

Strömma och WWF samarbetar för att rädda Östersjön

Strömma Turism & Sjöfart och Världsnaturfonden WWF har inlett ett treårigt samarbete för ett renare Östersjön. Resenärer och samarbetspartners ska utbildas i Östersjöns miljöutmaningar och företaget ska också bidra till lokala naturvårdsprojekt som kan förbättra havsmiljön i regionen. Strömmas mål är att bli branschledande när det gäller hållbarhetsfrågor och samtidigt driva på utvecklingen.

>> Läs mer på wwf.se

ICA lanserar det unika projektet Klimaträtt

Mer än hälften av svenskarna (59 %) vill veta mer om vilka vardagsval som påverkar klimatet mest. Därför introducerade ICA och Uppsalahem den 25 mars pilotprojektet Klimaträtt i samarbete med bland andra Världsnaturfonden WWF. Varje vecka ska utvalda hyresgäster få tydlig återkoppling på sin klimatpåverkan via en unik app.

>> Läs mer på icagruppen.se

Foto: Strömma

Båttur med Strömma för att rädda Östersjön

Strömma och WWF annordnar tillsammans en insamlingstur för att informera och samla in pengar för att rädda Östersjön. Strömmas ciceron Henrik Waldenström och experter från Världsnaturfonden guidar oss under turen som äger rum den 27 april.

Maila till OnePlanetBusiness@wwf.se för att anmäla intresse att delta.

Göteborg utsedd till Årets klimatstad 2015
Göteborg har av en internationell jury utsetts till Sveriges klimatstad 2015 i WWFs stadsutmaning Earth Hour City Challenge.  Staden belönas för sina ambitiösa och innovativa klimatstrategier, gröna obligationer och arbetet med att minska invånarnas konsumtionsbaserade växthusgasutsläpp.

>> Läs mer på wwf.se

Foto: Dagens Industri

Jason Clay från WWF International på DI Hållbarhet

Den 21 april arrangerar Dagens Industri konferensen DI Hållbarhet. Konferensen tar upp vad som ligger i hållbarhetsagendan för svenskt näringsliv och hur företagsledning och styrelse kan påverka affärerna för långsiktig värdeökning. Jason Clay, Senior Vice President of Market Transformation, och en av hjärnorna bakom WWFs Market Transformation Initiative (MTI) är key note speaker på konferensen.

>> Läs mer på dagensindustri.se

Foto: James Morgan / WWF International

RSPO utesluter medlemmar som inte uppfyller regler

Roundtable on Sustainable Palm Oil, RSPO, utesluter 15 företag och organisationer och stänger av ytterligare 62 för att de inte uppfyllt sina grundläggande medlemsåtaganden. WWF välkomnar RSPOs beslut. Det finns fortfarande många plantageföretag och köpare av palmolja som inte börjat agera för att certifiera produktionen eller ställa krav på certifierad palmolja.

>> Läs mer på panda.org

Foto: Adriano Gambarini / WWF Brazil

Konferens: Fler företag måste ta ansvar för soja i foder
Idag kräver svenskt jordbruk, handel och flera varumärken att soja i djurfoder ska vara ansvarsfullt producerad. Det är viktigt att fler företag agerar och ställer sig bakom uppropet för certifierad soja. Den 19-20 maj arrangerar Round Table for Responsible Soy, RTRS, sitt årliga medlemsmöte i Bryssel, ett utmärkt tillfälle att lära sig mer och nätverka.

>> Läs mer on konferensen på responsiblesoy.org

Foto: Nasa

WWF Earth Hour - släck för en ljusare framtid
Lördag 28 mars 2015 är det dags för världens största klimatmanifestation Earth Hour - och ditt företag är en viktig del av den! Anmäl ert deltagande, engagera era medarbetare och kunder i klimatfrågan och inspirera till nya klimatsmarta vanor.

>> Anmäl ert företag till Earth Hour på wwf.se

Foto: Micheal GuntHer / WWF

Earth Hour Klimatbarometer 2015: Svenskarna vill se politiska krafttag för klimatet

Svenska folket blir allt mer engagerade i klimatfrågan, men upplever att svenska politiker inte gör tillräckligt. Hela 8 av 10 svenskar vill att politiker och beslutsfattare ska göra mer för att begränsa klimatförändringarna. Det avslöjar 2015 års Earth Hour Klimatbarometer som lanseras idag av WWF.

Foto: Postkodlotteriet

Postkodlotteriet ger mångmiljonstöd till miljön och naturen

Vid Postkodlotteriets årliga utdelning den 4 mars fick Världsnaturfonden WWF ta emot 55 miljoner kronor. - Ett stort varmt tack till Postkodlotteriet och alla lottköpare för ett fantastiskt stöd. Det gör det möjligt för oss att ytterligare stärka vårt globala miljö- och naturvårdsarbete, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på WWF.

Foto: Lisa Blue

Så kan naturen göra Europas ekonomi mer hållbar

WWFs nya rapport, "Från kris till möjlighet: fem steg till hållbara ekonomier i Europa" visar att en mer effektiv resursanvändning kan skapa 20 miljoner jobb och dessutom viktiga miljö-, sociala och ekonomiska värden i EU-länderna motsvarande över 300 miljarder euro per år.

>> Läs rapporten på wwf.se

Foto: Eyes of the Forest

APP håller inte sina löften

I sin nya skogspolicy för två år sedan lovade det stora indonesiska massaföretaget Asia Pulp & Paper, APP, att stoppa avskogning i bolagets verksamhetsområden. En granskning från Rainforest Alliance  bekräftar nu att detta inte skett och WWF uppmanar därför köpare att fortsätta avstå från produkter från företaget.

>> Läs mer på wwf.panda.org

Foto: Allan Carlson - WWF

Kinas vilda pandor ökar men stora utmaningar kvarstår

Antalet vilda pandor i Kina har ökat från 1600 till 1864 individer under det senaste decenniet visar en ny inventering. WWF har i många år jobbat med naturvårdsinsatser för att rädda pandan. Men trots framgångarna återstår stora utmaningar så som fragmentering av livsmiljöer, gruvdrift, vattenkraft, turism och infrastruktur.

>> Läs mer på wwf.se

Stort tryck inom EU för cirkulär ekonomi

Både inom energidirektoratet och inom miljödirektoratet vid kommissionen i Bryssel arbetas det med cirkulära idéer. EU:s miljöorganisationer, EEB, har bland annat kommit med ett förslag om en ny lagstiftning, Circular Economy Package 2.0, som skulle leda till 2-4 procents årlig minskning av växthusgaser, ett långsiktigt tillskott på två miljoner nya arbetstillfällen samt ekonomiska besparingar på 600 miljarder euro.

>> Läs EEB:s Circular Economy Package 2.0

Ingen ökning av energirelaterade koldioxidutsläpp under 2014

Trots en ökad global ekonomisk tillväxt på tre procent under fjolåret så ökade inte de energirelaterade koldioxidutsläppen, visar ny preliminär statistik från det internationella energiorganet IEA. Utsläppen låg på 32,3 miljarder ton under 2014, vilket är ungefär lika mycket som året innan. En välkommen överraskning, menar IEA.

>> Läs mer på iea.org

Soldrivet flygplan har påbörjat sin flygning runt världen

Det soldrivna flygplanet Solar Impulse 2 har inlett sin jordenruntflygning som ska genomföras utan att använda en droppe bensin, rapporterar National Geographic. Planet, vars vingar är täckta av solceller, lyfte den 15 mars från en militär flygplats nära Hormuz-sundet utanför Irans kust. Resan beräknas ta fem månader.

>> Läs mer på nationalgeographic.com

Rädda havet värt miljarder

Ett friskt hav i Östersjön och Nordsjön skulle bara under perioden 2016-2020 vara värt 200 miljarder kronor för exempelvis fiske- och rekreationsnäringen. Det framgår av Havs- och vattenmyndighetens (HaV) förslag till åtgärdsprogram för att uppfylla EU:s havsmiljödirektiv. Den samhällsekonomiska nyttan av programmet bedöms överstiga kostnaden flera gånger om, skriver myndigheten i rapporten.

>> Läs mer på miljöaktuellt.idg.se

Det här är One Planet Business
I dag agerar mänskligheten globalt som om vi hade en och en halv planet att leva på. Vi utarmar snabbt jordens resurser och viktiga områden som är nödvändiga för vår fortsatta existens. One Planet Business handlar om att få företag att agera inom vår enda planets begränsningar. Det är viktigt att alla företag arbetar för att vi ska få
en hållbar framtid där människan lever i harmoni med naturen.
Vill du veta mer om hur ditt företag kan göra detta?

Kontakta gärna oss så berättar vi mer: OnePlanetBusiness@wwf.se

Om du vill avsluta din prenumeration kan du klicka här.
OBS! Detta innebär att du avslutar alla dina epost-prenumerationer från Världsnaturfonden WWF, inklusive fadderrapporten.