Om mailet inte visas korrekt Öppna brevet i din webbläsare

 

 

Positivt med fler miljösatsningar i vårbudgeten

 

WWF välkomnar rejält höjda anslag till naturen och miljön i vårbudgeten. Det gäller inte minst skydd och skötsel av biologisk mångfald i skog, sötvatten och hav och ett utökat svenskt klimatansvar. Flera av satsningarna styr i rätt riktning mot en politik inom planetens gränser.


Det är bra att Sverige tar sitt internationella klimatansvar och bidrar till FNs gröna klimatfond, ett åtagande på 250 miljoner kronor utöver biståndsbudgeten. Det är ett viktigt första steg. Klimatinvesteringar i kommuner och regioner är också nödvändiga för att ta tag i våra växthusgasutsläpp.


För en positiv utveckling är det viktigt att många olika aktörer engagerar sig. När ett 30-tal företag i WWFs globala klimatprogram Climate Savers möts i Sverige i början av maj hoppas jag på en storskalig spridningseffekt av deras goda exempel. Med långsiktiga och ambitiösa klimatambitioner som omsätts i praktiken kan vi nå både miljövinster och affärsmässiga fördelar.

 

 

 

 

 

 


 

 

Foto: Climate Savers

 

Vad är ansvarsfulla klimatmål för näringslivet?

Den 5 maj 2015 bjuder Världsnaturfonden WWF, Volvo och SKF in Sveriges näringslivstoppar, politiker samt forskare till WWF Climate Savers konferens i Göteborg. Huvudsyftet är att inspirera multinationella företag att formulera ansvarsfulla mål för att sänka sina utsläpp av växthusgaser. Bland talarna finns bland annat Jim Skea, vice chair IPCC working group III, WWF Internationals klimatchef Samantha Smith och Marcus Wallenberg.

>> Läs mer om konferensen och Climate Savers på climatesavers.org

 

Foto: Telge Energi

 

Telge Energi vill få Sverige att koldioxidbanta i vårens kampanj

Idag börjar Telge Energis vårkampanj som lyfter fram klimatnyttan med att byta från fossil energi till förnybar el. Samtidigt skänker Telge Energi 100 kr till WWF för varje ny elkund. I samarbetet bidrar WWF bland annat med expertkunskap i klimatfrågan - fakta som förhoppningsvis ska få fler svenskar att övergå till förnybara energikällor - en mycket viktig del i att minska världens koldioxidutsläpp.

>> Läs mer på koldioxidbanta.se

 

 

 

Dialogforum: Hållbarhet i ekonomiska beslutsprocesser
För att bättre förstå hur svenska beslutsfattare uppfattar sambandet mellan hållbarhet och ekonomi har WWF genomfört en enkätundersökning som presenterades på Dialogforum i Stockholm den 27 april. Samtidigt diskuteras hur ekonomiska modeller och finansiella flöden kan bli en drivkraft för hållbar utveckling.

>> För information gå in på simplesignup.se 

 

 

 

Seoul vinner global stadsutmaning - inspirerar världens storstäder att bli mer hållbara

Sydkoreas huvudstad Seoul är global vinnare i WWFs stadsutmaning Earth Hour City Challenge 2015. Den internationella expertjuryn prisar stadens satsningar på sol och förnybar energi samt dess åtgärder för att minska utsläppen av växthusgaser. Seoul kan inspirera och visa vägen för många av världens växande storstäder.

>> Läs mer på wwf.se

 

Foto: WWF International

Stort engagemang i WWFs Earth Hour den 28 mars
Under Earth Hour visade företag som IKEA och Volvo att makthavarna måste ta klimatförändringarna på allvar. "Earth Hour är en kraftfull symbolisk handling som uppmanar till samarbete, helt i linje med vårt eget hållbarhetsarbete", säger Niklas Gustafsson, hållbarhetschef för Volvokoncernen. Steve Howard, Sustainability Chief på IKEA, bloggade om folkets och företagens makt i kampen mot klimatförändringarna.

>> Läs Steve Howards blogg på earthhour.org

>> Läs mer om Volvos engagemang på volvogroup.com

 

Foto: Wild Wonders of Europe

WWF: Bra med ökade miljö- och natursatsningar - men mer resurser behövs

WWF välkomnar att regeringen i en turbulent tid står fast vid rejält höjda anslag för skydd och skötsel av biologisk mångfald i skog, sötvatten och hav samt ett utökat svenskt klimatansvar. Regeringen föreslår en ökning i vårbudgetpropositionen med 380 miljoner under resterande halvår.

>> Läs mer på wwf.se

 

 

WWFs ungdomsråds kampanj "Pay It Forward" har lanserats

I början av april lanserade WWFs ungdomsråd sin kampanj för att hitta fler ungdomar mellan 18-25 år som vill göra skillnad och bidra till en mer hållbar värld. Tanken är att uppmuntra idéer som på något sätt kan förändra eller förbättra vår omvärld i en hållbar riktning. Kampanjen efterlyser samtidigt nya medlemmar till WWFs ungdomsråd.

>> Läs mer på wwf.se

 

 

 

Kinesiska företag byter till förnybar energi

Efterfrågan på förnybar energi bland kinesiska företag växer snabbt, visar en ny rapport från The Climate Group. Kina är redan marknadens största investerare i förnybar energi - bara i fjol ökade investeringarna med 32% till ca 85,5 miljarder

US dollar (jfr 2013). 

>> Läs rapporten på theclimategroup.org

 

Sveriges 101 "miljömäktigaste" 2015

Miljöaktuellt har nominerat 101 företagsledare, hållbarhetschefer, opinionsbildare, forskare och politiker som sätter agendan i Miljö- och hållbarhetsverige. Syftet är att lyfta fram föredömen och personer som sätter agendan i miljö- och hållbarhetsfrågor och driver på utvecklingen i en mer hållbar inriktning.

>> Läs mer på miljoaktuellt.idg.se

 

Kanadas glaciärer beräknas krympa 70% till 2100

Forskare vid University of British Columbia varnar för att glaciärerna i västra Kanada med stor sannolikhet kommer att smälta bort under loppet av tre generationer. År 2100 beräknas glaciärerna i provinserna Alberta och British Columbia ha minskat 75% i volym jämfört med 2005 års nivåer.

>> Läs mer på theguardian.com

Så blir klädjättarnas affärer mer hållbara

"Kretsloppstänket med cirkulär ekonomi som affärsmodell vinner mark i klädbranschen. H&M ligger i framkant när det gäller återvinning av textilier. 2014 samlade modeföretaget in 7 684 ton plagg världen över."

>> Läs mer på miljöaktuellt.idg.se

  

 

Det här är One Planet Business
I dag agerar mänskligheten globalt som om vi hade en och en halv planet att leva på. Vi utarmar snabbt jordens resurser och viktiga områden som är nödvändiga för vår fortsatta existens. One Planet Business handlar om att få företag att agera inom vår enda planets begränsningar. Det är viktigt att alla företag arbetar för att vi ska få
en hållbar framtid där människan lever i harmoni med naturen.
Vill du veta mer om hur ditt företag kan göra detta?

 

Kontakta gärna oss så berättar vi mer: OnePlanetBusiness@wwf.se

Om du vill avsluta din prenumeration kan du klicka här.
OBS! Detta innebär att du avslutar alla dina epost-prenumerationer från Världsnaturfonden WWF, inklusive fadderrapporten.