Om mailet inte visas korrekt Öppna brevet i din webbläsare

Vi behöver skydda mer natur!

Miljöutmaningarna är många och därför känns det härligt att känna att det går åt rätt håll. Nyligen röstade Riksdagen för 430 miljoner kronor i ökat stöd till biologisk mångfald och svensk natur - inte tillräckligt men ett viktigt steg i rätt riktning som WWF varmt välkomnar. Ökat naturskydd är ju något vi driver hårt i kampanjen "Svenska Pärlor".

I sommar står också havsmiljön på agendan. Under Volvo Ocean Race i Göteborg sista veckan i juni arrangerar WWF tillsammans med andra aktörer seminariet "Att segla är en utmaning - att rädda haven är större"! Att stoppa ohållbar exploatering och bidra till en hållbar förvaltning av haven- både på andra sidan jordklotet och på hemmaplan- är en avgörande samhälls- och framtidsfråga.

Ha en riktigt skön sommar!

Foto: IKEA

Vegetariska köttbullar på IKEA

IKEA satsar på mer hälsosam och hållbart producerad mat. Möbeljätten har bland annat kompletterat sina klassiska köttbullar med en vegansk variant som har betydligt lägre klimatbelastning.

>> Läs mer på svd.se

Inbjudan: Volvo Ocean Race-seminarium

Samma vecka som Volvo Ocean Race går i mål i Göteborg anordnar WWF seminariet "Sailing the oceans is a challenge - Saving the oceans an even bigger one!". Välkomna till Volvo Ocean Race Club fredagen den 26 juni kl 09-14. Anmälan sker via länken: oceanseminar.axaco.se.

Foto: Cat Holloway / WWF

Anmäl dig till Världsvattenveckan!

I augusti är det åter dags för Världsvattenveckan i Stockholm, som arrangeras av Stockholm International Water Institute (SIWI). WWF arrangerar bl. a. ett event den 27 augusti tillsammans med vår samarbetspartner H&M under temat "Managing Water Risk Through Collaboration", där vi beskriver utmaningar, lärdomar och erfarenheter från att jobba med vattenfrågor.

>> Anmäl dig här

Foto: WWF China Ado

WWF & H&M inleder samarbete med industripark i Kina

I slutet av april inledde WWF och H&M tillsammans med Changzhou High-tech Zone Textile Industrial Park ett nytt projekt för att främja hållbar vattenförvaltning i Kina. Projektet innebär att fabriker, beslutsfattare och intresseorganisationer i området samverkar för en långsiktigt hållbar vattenförvaltning. På sikt ska metoderna kunna spridas vidare inom hela Kina.

>> Lär mer i H&Ms nyhetsbrev

Många skyddsvärda naturområden i Sverige

WWFs sommarkampanj Svenska Pärlor lyfter behovet av att skydda fantastisk natur och hotade arter i vårt land. Hittills har Sverige bara skyddat två tredjedelar av den landsyta vi utlovat till år 2020. Enligt Naturvårdsverkets fördjupade utvärdering 2015 når vi dessutom bara två av sexton miljökvalitetsmål.

>> Läs mer på wwf.se

Förståelsen havets värde

Två nya WWF-rapporter lyfter fram havets enorma rikedom och viktiga roll för den mänskliga och ekonomiska välfärden. I rapporten "Reviving the Ocean Economy" rankas haven på sjunde plats bland världens 10 största ekonomier. Rapporten uppskattar havets årliga produktion av varor och tjänster till 2,5 biljoner USA-dollar.

>> Läs mer på wwf.panda.org

FSC - den mest trovärdiga skogscertifieringen

WWF presenterade nyligen resultat av en omfattande global undersökning av tre skogscertifieringssystem, där FSC värderas klart högst. Analysen gjordes med hjälp av WWFs Certification Assessment Tool (CAT) och genomfördes av externa konsulter på uppdrag av WWF.

>> Läs mer på wwf.panda.org

@WWF

Köttguiden - WWFs konsumentguide för kloka matval
Världsnaturfonden WWF arbetar för att ge alla människor rättvis tillgång till hälsosam mat, inom ramen för vad vår planet klarar av. Köttguiden hjälper konsumenter att göra medvetna val genom att visa hur olika typer av kött påverkar miljön och djurens välfärd.

>> Läs mer på wwf.se

Östersjön - Ett hav av möjligheter

WWF ansvarar, i samarbete med Stockholm Resilience Centre och Raoul Wallenberg Academy Differencemakers, för årets event på Östersjöfestivalen den 28 augusti. Där möts framtida och etablerade ledare för att diskutera problematiken kring Östersjön och möjligheterna till ekonomisk tillväxt.

Foto: Cecilia Sjöholm / Orkla

Unikt initiativ för hållbar livsmedelskedja

I samband med matkonferensen EAT Forum i Stockholm den 2 juni lanserades initiativet Hållbar Livsmedelskedja. Bakom initiativet, som leds av WWF, står Arla Sverige, Axfood, Coop, HKScan, ICA, Lantmännen, Löfbergs, Orkla Foods Sverige, Polarbröd samt Tetra Pak.

>> Läs mer på hallbarlivsmedeskedja.se

Konferensen Large Parks in Large Cities

Den Internationella konferensen "Large Parks in Large Cities" anordnas i år i Stockholm den 2-5 september. Syftet är att framhäva de stora stadsparkernas roll i en värld där majoriteten av världens befolkning lever i en urban miljö.

>>  Läs mer på wwf.se

Kinnarps ledande i branschen på att kontrollera sin träråvara

Hela 94 procent av den träråvara som Kinnarps använder är idag certifierad och kontrollerad. Till 2020 är målet att allt trä som Kinnarp använder ska vara FSC-certifierat.

>> Läs mer på kinnarps.com

Hållbara företag presterar bättre

Harvardprofessorn Robert G Eccles konstaterar att "företag med bra hållbarhetsarbete är lönsammare och levererar mer avkastning till sina aktieägare."

>> Läs mer på svd.se

Global studentkampanj vill slopa innehav av investeringar i fossila bränslen

Den globala studentkampanjen "Fossil Free" har lett till att universitet och kommuner väljer bort fossila placeringar.

>> Läs mer på miljoaktuellt.idg.se

Hur stor påverkan har "fracking" på vattenkvaliteten?

Analyser visar att fracking (hydraulisk spräckning) för att utvinna olja och gas påverkar dricksvattnet. Hur stor denna påverkan är behöver dock dokumenteras bättre.

>> Läs mer på news.nationalgeographic.com

Det här är One Planet Business
I dag agerar mänskligheten globalt som om vi hade en och en halv planet att leva på. Vi utarmar snabbt jordens resurser och viktiga områden som är nödvändiga för vår fortsatta existens. One Planet Business handlar om att få företag att agera inom vår enda planets begränsningar. Det är viktigt att alla företag arbetar för att vi ska få
en hållbar framtid där människan lever i harmoni med naturen.
Vill du veta mer om hur ditt företag kan göra detta?

Kontakta gärna oss så berättar vi mer: OnePlanetBusiness@wwf.se

Om du vill avsluta din prenumeration kan du klicka här.
OBS! Detta innebär att du avslutar alla dina epost-prenumerationer från Världsnaturfonden WWF, inklusive fadderrapporten.