Om mailet inte visas korrekt Öppna brevet i din webbläsare

Tack för ert engagemang som WWF Vänföretag! Härlig sommar önskar WWF!

Västerbotten, Rönnbäcknäset Foto: Marie Persson

Många skyddsvärda områden i Sverige

Under våren och sommaren har allmänheten röstat fram 21 extra vackra och skyddsvärda naturområden i Sverige - ett för varje län - i Världsnaturfonden WWFs sommarkampanj Svenska Pärlor. Detta är platser med en fantastisk natur och som har stor betydelse för naturupplevelser, men som också har många hotade arter och livsmiljöer i behov av skydd. Några av de vinnande pärlorna är Marsstrandsskärgården i Västra Götaland, Torups bokskog i Skåne, Kagghamraån i Stockholm och Flatruet i Jämtlands län.

>> Läs mer på wwf.se

>> Se bildspelet om våra svenska pärlor 2015 här

Tanzanias elefanter hotas!

Tanzanias elefantpopulation har minskat katastrofalt de senaste fem åren, från 109 000 till 43 000, en 60 procentig minsking mellan 2009 - 2014. Särskilt utsatta är elefanterna i Ruaha-Rungwa-ekosystemet, visar regeringens siffror. Landets naturresurs- och turism-minister Lazaro Nyalandu säger att det är högst troligt att minskningen beror på jakten efter elfenben.

>> Läs mer på wwf.se

Förståelsen av havens värde

Två nya WWF-rapporter lyfter fram havets enorma rikedom och viktiga roll för den mänskliga och ekonomiska välfärden. I rapporten "Reviving the Ocean Economy" rankas haven på sjunde plats bland världens 10 största ekonomier. Rapporten uppskattar havets årliga produktion av varor och tjänster till 2,5 biljoner USA-dollar.

>> Läs mer på wwf.panda.org

FSC - den mest trovärdiga skogscertifieringen

WWF presenterade nyligen resultat av en omfattande global undersökning av tre skogscertifieringssystem, där FSC värderas klart högst. Analysen gjordes med hjälp av WWFs Certification Assessment Tool (CAT) och genomfördes av externa konsulter på uppdrag av WWF.

>> Läs mer på wwf.panda.org

Konferensen Large Parks in Large Cities

Den Internationella konferensen "Large Parks in Large Cities" anordnas i år i Stockholm den 2-5 september. Syftet är att framhäva de stora stadsparkernas roll i en värld där majoriteten av världens befolkning lever i en urban miljö.

>>  Läs mer på wwf.se

Foto: Wild Wonders of Europe

Nature Alert - Skydda naturvårdsdirektiven

Europa har vi en gemensam lagstiftning som ger skydd åt vår mest värdefulla natur. Tyvärr överväger EU-kommissionen att urholka naturvårdslagarna vilket skulle riskera åratals framsteg på området. WWF med samarbetspartners agerar nu för att stoppa förslaget. Var med och ge naturen din röst - klicka på AGERA NU.

>> Läs mer om kampanjen på wwf.se

Köttguiden - WWFs konsumentguide för kloka matval
Världsnaturfonden WWF arbetar för att ge alla människor rättvis tillgång till hälsosam mat, inom ramen för vad vår planet klarar av. Köttguiden hjälper konsumenter att göra medvetna val genom att visa hur olika typer av kött påverkar miljön och djurens välfärd.

>> Läs mer på wwf.se

Foto: Cat Holloway / WWF

Dags att anmäla sig till Världsvattenveckan!

I augusti är det åter dags för Världsvattenveckan i Stockholm. I år arrangerar WWF workshops och events i samarbete med företag som H&M, HSBC och Coca-Cola med fokus på utmaningar, lärdomar och erfarenheter från företag som jobbar med vattenfrågor.

>> Anmäl dig här

Årets välgörenhetsfrimärken

Den 7 maj började försäljningen av årets välgörenhetsfrimärken. Intäkterna går till Världsnaturfonden WWF och vårt klimatarbete för hållbara städer. Nytt för i år är att frimärkena ges ut i både Sverige och Danmark.

>> Läs mer på postnord.com

Climate Savers Business Event

Den 5 maj bjöd Volvo, SKF och WWF in till Climate Savers årliga företagsevenemang. Årets tema var "Driving Ambitious Corporate Action" och budskapet var tydligt: Näringslivet måste agera nu för att hejda ökningen av sina koldioxidutsläpp. I WWF Climate Savers nyhetsbrev, refereras tal av bland andra Marcus Wallenberg, Jim Skea (IPCC), Niklas Gustafsson (Volvo), Rob Jenkinsson (SKF) och Håkan Nordkvist (IKEA).

Sverige är det mest hållbara landet i världen enligt RobecoSAM hållbarhetsranking
Ännu en gång har Sverige toppat RobecoSAM hållbarhetsranking av länder med en hållbarhetspoäng på över 8 av 10. Enligt rankningen, som uppdateras två gånger per år och utvärderar 60 länder utifrån miljömässiga, sociala och styrelsefaktorer, är Sverige det land med bäst resultat följt av Schweiz och Norge.

>> Läs mer på robecosam.com

Stödet från er som WWF Vänföretag är viktigt för oss! Genom er hjälp kan vi fortsätta vårt arbete för miljö och natur i Sverige och i världen. Sprid gärna Nyhetsbrevet inom ert företag! Via mail eller genom att länka till brevet från ert intranät. Har ni frågor eller funderingar, kontakta oss på vanforetag@wwf.se.

Med hjälp av våra Vänföretag har WWF uppnått många goda naturvårdsresultat. Ert fortsatta stöd som Vänföretag är viktigt för vårt arbete att skapa en bättre framtid för människan, djuren och miljön.

Om du vill avsluta din prenumeration kan du klicka här.
OBS! Detta innebär att du avslutar alla dina epost-prenumerationer från Världsnaturfonden WWF, inklusive fadderrapporten.