Om mailet inte visas korrekt Öppna brevet i din webbläsare

God Jul & Gott Nytt År

Önskar Världsnaturfonden WWF

Foto: naturepl.com / Giesbers / WWF

WWFs analys av Parismötet: "EU måste göra mer på hemmaplan - och det snart"

EU visade sig inte villigt att göra det som krävs på hemmaplan. Dessutom måste världens storföretag, entreprenörer, städer, investerare och det civila samhället agera tillsammans för klimatet, anser Världsnaturfonden WWF.

Foto: Staffan Widstarnd /WWF

Call to Action Webinars

CDP, FN:s Global Compact, World Resources Institute och WWF arrangerar gemensamt en serie webbseminarier för att informera om Science Based Targets - Call to Action, som uppmanar företag att minska sina koldioxidutsläpp genom att åta sig vetenskapligt baserade målsättningar. Den 10 november kl 16:00-17.00 - Registrera dig här.

Foto: Seoul Metropolitan Government

Om Indonesiens enorma oljepalmsplantager brukades mer hållbart skulle vi sannolikt slippa de flesta bränderna

Under hösten har det brunnit okontrollerat på Borneo och Sumatra. Över 1.7 miljoner hektar mark har eldhärjats enligt indonesiska myndigheter. Det motsvarar en yta dubbelt så stor som Skåne.

>> Läs mer på wwf.se

Pandan en "paraplyart"

I Kina har man studerat vilket skydd andra arter får när man skyddar pandan. Analyserna har visat att dagens utbredningsområden för pandan sammanfaller väl med utbredningen av Kinas endemiska arter och glädjande finns det 96 procents överlapp mellan dessa djurgruppers kärnområden och det som idag är pandareservat. De gångna årens satsning på att skydda de sista urskogarna som är pandans livsmiljömiljö - gynnar alltså även en rad andra unika arter.
>> Läs mer på wwf.se

WWF hjälper företag att använda vatten på ett hållbart sätt

Många svenska företag verkar i länder med svår vattenbrist. Enligt World Economic Forum är vattenbristen den största globala risken. Vattenbristen kan få stor påverkan på näringslivet, och för att möta detta har WWF lanserat en vattenguide med råd för hur svenska företag kan minska sin påverkan på vatten. Se guiden och rapporten nedan.

Vattenguide för företag

WWF har lanserat en vattenguide som hjälper svenska företag att förstå och hantera sina vattenrisker.

Rapport: No Water - No Business

Rapporten kartlägger vattenrisker i sex vattenintensiva industrier med verksamhet utomlands.

Dustin startar samarbete med WWF med fokus på cirkulär ekonomi

Som ett led i Dustins hållbarhetsarbete inleder näthandelsföretaget ett samarbete med WWF. Syftet är att gemensamt genomföra aktiviteter som bidrar till att minska Dustins miljöpåverkan. Inom ramen för samarbetet stödjer Dustin även WWFs globala klimatinitiativ Climate Solvers.

Ny rapport från WWF, Älvräddarna och Telge Energi

Rapporten Ångermanälvsprojektet har tagits fram av WWF, Telge Energi och Älvräddarna i samarbete med flera andra och berättar om resultaten från det nyligen avslutade Ångermanälvsprojektet. Den visar bland annat att det finns stora möjligheter att återge liv till en utbyggd älv och gynna både biologisk mångfald och lokal utveckling.

>> Läs rapporten på wwf.se

Rädda Östersjön - en unik temakryssning

Strömma Turism & Sjöfart anordnar i samarbete med WWF en spännande heldagskryssning i Stockholms vackra skärgård där deltagarna lär sig mer om Östersjöns hälsa och hur vi kan bidra till en bättre miljö. Presentationerna ombord ger en överblick om skärgårdens geologi, landsformer och kultur.

>> Läs mer på stromma.se

IKEA höjer ribban för hållbart fiske
En god nyhet och ett steg i rätt riktning för världens hav är att IKEA nu erbjuder ASC eller MSC certifierad fisk och skaldjur till sina 600 miljoner kunder runt om i världen. I åtta av IKEAs 47 marknader innebär detta initiativ att konsumenter för första gången får möjlighet att köpa certifierade fisk- och skaldjursprodukter.

>> Läs mer av Richard Holland, Director WWF Market Transformation Initiative

Stödet från er som WWF Vänföretag är viktigt för oss! Genom er hjälp kan vi fortsätta vårt arbete för miljö och natur i Sverige och i världen. Sprid gärna Nyhetsbrevet inom ert företag! Via mail eller genom att länka till brevet från ert intranät. Har ni frågor eller funderingar, kontakta oss på vanforetag@wwf.se.

Med hjälp av våra Vänföretag har WWF uppnått många goda naturvårdsresultat. Ert fortsatta stöd som Vänföretag är viktigt för vårt arbete att skapa en bättre framtid för människan, djuren och miljön.

Om du vill avsluta din prenumeration kan du klicka här.
OBS! Detta innebär att du avslutar alla dina epost-prenumerationer från Världsnaturfonden WWF, inklusive fadderrapporten.