Om mailet inte visas korrekt Öppna brevet i din webbläsare

 

Full fart mot klimatmötet COP21


WWF arbetar intensivt inför klimattoppmötet i Paris (30.11-11.12), då ledare från hela världen samlas för att ta fram ett ambitiöst, bindande klimatavtal. Vårt långsiktiga mål är en snabb och rättvis övergång mot en cirkulär ekonomi baserad på 100% förnybar energi. Vi kallar vårt arbete Road through Paris och du kan läsa mer om detta längre ner i nyhetsbrevet.


Som företag är du viktig för klimatet och vi vill förenkla för dig att göra rätt. Därför har vi tillsammans med tunga aktörer (se nedan) utvecklat metoden Science Based Targets. Med dess hjälp sätter du upp dina egna mål för att minska utsläppen, och hålla dem inom ramen för en global uppvärmning på max 2 grader (jämfört med 1850) kommande 50 år.


Du har chansen att vara med på ett webbseminarium om Science Based Targets, ordnat av WWF tillsammans med våra samarbetspartners CDP, FN:s Global Compact och World Resources Institute, 10 november kl 16:00-17.00.  

 

Varmt välkommen!

 

 

 

 


 

 

Rotting - indikator för hållbart skogsbruk

Rotting är en snabbväxande och lättskördad växt som är beroende av levande skog. I takt med rottingens växande popularitet bland möbelproducenter ökar därför motivationen att bedriva hållbart skogsbruk överlag. IKEA - som använder cirka en procent av allt kommersiellt virke globalt - spelar en ledande roll i WWF:s arbete med att omvandla virkesmarknaden. Även andra stora aktörer som Mondi och TetraPak gör liknande åtaganden för att skapa ett hållbart skogsbruk.

>> Läs mer på europa.eu

Picture from the multi-stakeholder meeting in Taihu China

 

Plattform för water stewardship i Kina

Inom ramen för WWFs samarbete med H&M har en plattform skapats för att föra samman lokala nyckelaktörer inom vattenförvaltning i ett industriområde i Taihu i Kina. Industrikommittéer, lokala branschföreningar från textilindustrin samt representanter från textilfärgningsfabriker, universitet och civilsamhället har för första gången träffats för att diskutera en ansvarfull användning av regionens vattenresurser.

>> Läs mer i WWFs och H&Ms partnerskapsnyhetsbrev

 

Foto: Michael Buckley / WWF-Canada

 

Företag mot 2-graders målet - Vetenskap visar vägen

Science Base Tragets - Initiativet där företag räknar ut sina tillåtna klimatutsläpp för att hålla den genomsnittliga globala uppvärmningen under 2 grader. På kort tid har ett sextiotal storbolag i världen förbundit sig till den nya metoden, däribland svenska bolag som H&M och ICA. Det är företag som ser affärsnytta och strategiska fördelar i att ha ambitiösa klimatmål. I klimatpodden "SVD 2 grader" nämner SVDs Peter Alestig detta.

>> Lyssna på klimatpodden på svd.se

 

Initiativet "Hållbar Bomull i Gujarat"

För att hjälpa bomullsodlare att uppnå högre avkastning, minska förbrukningen av bekämpningsmedel och förbättra kvaliteten på grödan har WWF och Gujarat Green Revolution Company Ltd (GGRC) gått samman kring Initiativet "Hållbar Bomull i Gujarat". Med draghjälp av IKEA ska bönderna också få bättre möjligheter att nå ut till den globala leverantörskedjan.

>> Läs mer på thehindubusinessline.com


 

 

 

Road through Paris!

WWFs arbete inför klimatmötet COP21 kallas Road through Paris, där det långsiktiga målet är en snabb och rättvis övergång mot en cirkulär ekonomi baserad på 100% förnybar energi. Att minska utsläppen av växthusgaser är inte bara bra för planeten, det är också bra för ekonomin. Vi uppmuntrar därför företag att agera föregångare genom att anta ambitiösa och vetenskapligt baserade utsläppsmål; driva på förändring genom sina värdekedjor; utveckla affärsmodeller för låga koldioxidutsläpp; och stötta klimatinnovationer på nationell och internationell nivå.

>> Läs mer om Road through Paris på rtp.panda.org

 

Upprop från miljöentreprenörer: "Call To Climate Action" inför COP21

WWF står som värd för det första globala uppropet från små och medelstora entreprenörsföretag inom miljöinnovation. Företagen erbjuder innovativa lösningar på en rad mänskliga behov – som mat, vatten och värme – och samtliga produkter drivs av förnybar energi.

>> Läs mer om innovationsföretagen på climatesolver.org

 

 

Foto: Science Based Targets

Call to Action Webinars
Den 10 november kl 16:00 - 17:00 arrangerar CDP, FN:s Global Compact, World Resources Institute och WWF ett webbseminarium för att informera om Science Based Targets - Call to Action, ett upprop till företag att minska sina koldioxidutsläpp genom att sätta vetenskapligt baserade utsläppsmål.

>> Registrera dig här

 

WWF Global Seafood Charter - en guide för företag att göra hållbara inköp

För att hjälpa företag att röra sig snabbare mot hållbara inköp av fisk och skaldjur har WWF tagit fram rapporten "Global Seafood Charter" som beskriver viktiga steg på vägen mot denna förändring.

>> Läs mer på panda.org

 

 

Svenska västkusträkor blir MSC-certifierade - får grönt ljus i Fiskguiden

Den 15 oktober blev den så kallade "västkusträkan" MSC-certifierad. Sedan tidigare har andra MSC-certifierade nordhavsräkor grönt ljus i WWFs konsumentguide Fiskguiden, vilket nu även svenska MSC-märkta räkor får

>> Läs mer på wwf.se

 

 

Mats Karström och Supermiljöbloggen blev årets Miljöhjältar 2015

Utmaningen Årets Miljöhjälte har som syfte att lyfta fram personer som gör skillnad för miljön och samtidigt inspirerar andra. Årets Miljöhjältar blev Mats Karström från Vuollerim för sina insatser att rädda och bevara skogar, och Supermiljöbloggen för sitt arbete med att sprida kunskap i miljöfrågor.

>> Läs mer på wwf.se 

 

 

 

Skänk årets julgåva till WWF! 

Låt årets julgåva till anställda, kunder och samarbetspartners gå till att stötta WWFs arbete runt om i världen och bland annat stoppa den illegala handeln med vilda djur och illegal avverkning av regnskog. Som tack får ditt företag diplom, webbannonser (banners) och vykort som ni kan dela med er av till med andra.

>> Klicka här för att skänka en julgåva 

 

 

 

Greenpeace och energijätten Enel står nu på samma sida för minskade klimatsläpp

Tidigare fiender men nu allierade. Greepeace skakar nu hand med Enels nya VD Francesco Starace som tar det italienska energiföretaget i en ny riktning och investerar i solenergi och vindkraft för att bli den första verkligt gröna energijätten.

>> Läs mer på theguardian.com

 

 

Johan Söderström, VD för ABB Sverige, vinnare av NMC:s pris Hållbart Ledarskap!

Nätverket för Hållbart Näringsliv (NMC) delar varje år ut Priset Hållbart Ledarskap för att belöna en person som visat ett föredömligt ledarskap inom hållbarhet. I år gick priset till ABB Sveriges VD Johan Söderström.

>> Läs mer på nmc.se

33 förslag ska få fart på miljömålsarbetet

En ny rapport från Naturvårdsverket innehåller, förutom en fördjupad utvärdering av miljömålen, även 33 förslag på hur Sverige snabbare ska närma sig målen.

>> Läs mer på miljöaktuellt.idg.se

Så ser storföretagen på cirkulär ekonomi
MiljöRapporten har undersökt hur svenska storföretag anpassar sig till en cirkulär ekonomi. Även om en majoritet av företagen saknar begreppet i sina strategier, är det tydligt att de flesta förbereder sig på att ställa om sina ekonomiska modeller.

>> Läs mer på miljörapporten.se

  

 

Det här är One Planet Business
I dag agerar mänskligheten globalt som om vi hade en och en halv planet att leva på. Vi utarmar snabbt jordens resurser och viktiga områden som är nödvändiga för vår fortsatta existens. One Planet Business handlar om att få företag att agera inom vår enda planets begränsningar. Det är viktigt att alla företag arbetar för att vi ska få  en hållbar framtid där människan lever i harmoni med naturen. Vill du veta mer om hur ditt företag kan göra detta?

 

Kontakta gärna oss så berättar vi mer: OnePlanetBusiness@wwf.se

Om du vill avsluta din prenumeration kan du klicka här.
OBS! Detta innebär att du avslutar alla dina epost-prenumerationer från Världsnaturfonden WWF, inklusive fadderrapporten.