Gå till huvudinnehållet

Pressmeddelande|13 feb, 2020|Pressmaterial

IKEA och H&M Group i topp när det gäller hållbar bomull

En global bomullsrapport visar att flera stora mode-och textilföretag börjat köpa mer hållbart producerad bomull. I topp ligger bland annat svenska IKEA och H&M Group. Men gapet mellan de som tar sitt ansvar på allvar och de som inte gör något alls växer. Många fler måste göra mycket mer, säger organisationerna WWF, Solidaridad och Pesticide Action Network som står bakom rapporten.

Allt mer hållbar bomull odlas men efterfrågan är för svag. Foto: WWF

Omkring 21 procent av den globala bomullsodlingen är mer hållbart producerad – en ökning med sex procentenheter från 2017. Men endast en fjärdedel av den mer hållbart producerade bomullen säljs som hållbar, resten säljs som konventionell bomull.

Det beror på för dålig efterfrågan från företag och konsumenter, enligt en ny rapport från Världsnaturfonden WWF, Solidaridad och Pesticide Action Network.

– Det är positivt att två stora svenska företag, IKEA och H&M Group, ligger i topp och är bland de tre bästa. Men med tanke på bomullens miljöpåverkan på vattenkonsumtion och kemikalieanvändning, är det beklagligt att den hållbara bomull som produceras inte köps in av mode- och textilbranschen i större utsträckning. Vi hoppas att det sker en snabb förändring och att efterfrågan på hållbar bomull ökar snabbt, säger Daniel Robertsson, chef för samhälls- & näringslivsutveckling på WWF.

Adidas har tagit ett rejält kliv sedan förra rankingen och hamnar på första plats i bomullsgranskningen 2020. IKEA är på andra plats och H&M Group på tredje plats.

Antalet företag som får dåligt betyg är i stort sett oförändrat sedan 2017. Cirka en tredjedel av företagen, inklusive stora globala varumärken som Amazon, Footlocker, Giorgio Armani och Forever 21, fick alla noll i rankningen. Detta trots ökande globala miljöproblem som vattenbrist, förorening av kemikalier och förlust av biologisk mångfald.

Mer än hälften av de undersökta företagen har för första gången gjort offentliga åtaganden att använda mer hållbar bomull. 11 stora varumärken, inklusive Nike, H&M Group och C& A-gruppen, har åtagit sig att köpa in 100 procent av sin bomull från mer hållbara källor redan till i slutet av 2020.

– Efterfrågan måste öka om vi ska få en kraftfull förändring på marknaden. Vi uppmanar också alla företag som använder stora volymer att sätta målet att nå 100 procent hållbar bomull senast 2020, säger Daniel Robertsson.

Fakta: Cotton Ranking 2020 publiceras av de tre organisationerna Pesticid Action Network (PAN), Solidaridad och WWF. Ett oberoende konsultföretag, Aidenvironment, har genomfört undersökningen. 77 företag som använder mer än 10 000 ton bomull årligen ingår i rapporten. Företagen rankas utifrån tre parametrar: offentliga riktlinjer och åtaganden, hur mycket av bomullen de använder som faktiskt är från hållbara källor och hur transparanta de är med spårbarhet i leveranskedjan.

För mer information se: http://sustainablecottonranking.org/

För mer information, kontakta:

Daniel Robertsson, Chef samhälls- & näringslivsutveckling WWF, 072-511 03 53, daniel.robertsson@wwf.se

Anna Almberg, presskontakt WWF, 070- 9816782, anna.almberg@wwf.se

Bilder och grafik med fulla rättigheter för publicering kan laddas ner här.

Dela gärna:

Senast ändrad 12/02/24

Stäng sök

Har du frågor?

Besök Frågor och svar om du har några frågor.

För press

Besök vårt pressrum där du hittar pressmeddelanden, debattartiklar, rapporter, pressbilder samt WWFs talespersoner.

Telefon pressjour: 08-54657500
E-mail: press@wwf.se