Om mailet inte visas korrekt Öppna brevet i din webbläsare

En hållbar ekonomisk utveckling är avgörande för framtiden

Hej och välkommen till ett nytt nummer av OPB nyhetsbrev!

För två veckor sedan höll WWF ett seminarium om hållbar och grön ekonomi. Ett spännande och viktigt område för att vi ska kunna minska vår påverkan på jordens ekosystem och bevara den biologiska mångfalden. Ekonomiska system och finansiella flöden styr hur vi utnyttjar eller tar hand om vår planet, och för att möjliggöra ett gott liv för alla gäller det att investeringar och kapitalströmmar riktas rätt. Som företag är du extremt viktig på den resan.

Den 19 mars är det dags för WWF Earth Hour, -  världens största miljö- och klimatmanifestation. Det är nionde året vi har Earth Hour här i Sverige, och i år handlar det om hur Sverige kan vara med och bidra till en 100 procent fossilfri värld. Visa gärna att du stödjer Earth Hour genom att engagera medarbetare, samarbetspartners och kunder i klimatfrågan och anmäla ditt företag på wwf.se.

Till sist, god läsning!

En ambitiös vattenförvaltning är nyckeln till tillväxt i Bangladesh

WWF driver i partnerskap med H&M ett ambitiöst vattenförvaltningsprogram i Kina och Bangladesh där även H&M:s egen vattenanvändning ingår. Aktörerna publicerade nyligen en rapport, som analyserar skillnader mellan policy och verklighet i Bangladesh vattenförvaltning. Nästa rapport, som lanseras i april, tittar närmare på vad dessa skillnader innebär för landets ekonomiska och sociala tillväxt.

Foto: Mondi Neusiedler

Nytt verktyg möjliggör snabbkoll av pappersprodukters miljöprestanda

Nu erbjuder WWF nu en möjlighet till självutvärdering av pappersprodukters miljöprestanda via onlineverktyget "Check your Paper". Check Your Paper bedömer och betygsätter produkters miljöprestanda utifrån områdena fiberanvändning, klimatpåverkan och utsläpp till vatten.

Foto: Martin Harvey / WWF

WWF och 19 andra organisationer ställer krav på Miljömålsberedningen

20 organisationer, däribland Världsnaturfonden WWF, vill att Miljömålsberedningen tar ett helhetsbegrepp på svenskarnas klimatpåverkan och även inkluderar ett mål för konsumtionsutsläpp utanför Sveriges gränser - exempelvis flygresor eller importerat kött.

>> Läs mer på aftonbladet.se

Podcast: Climate & Finance - the System We Need

I samarbete med WWF sänder mediekanalen The Green Exchange en serie poddavsnitt om hur vårt sparande påverkar klimatet. Magnus Emfel, Senior Advisor för Hållbar ekonomi på Världsnaturfonden WWF, blickar framåt till 2050 och diskuterar hur det finansiella systemet bör se ut i ett scenario där vi lyckats hålla oss under en 2 graders uppvärmning.
>> Lyssna på det senaste podavsnittet på greenexchange.se

Viktigt steg för bättre skogsskydd i Argentina

En av världens fem största tillverkare av skogsprodukter, Arauco, har FSC-certifierat nära 188 000 hektar skog, varav 99 000 hektar är plantager och resten utgörs av naturskog främst atlantisk regnskog. Därmed har den totala mängden FSC-certifierad mark i Argentina ökat med hela 70%.

>> Läs mer på wwf.panda.org

Internationellt möte om hållbar ekonomi

För två veckor sedan arrangerade WWF ett internationellt möte kring hållbar ekonomi. Både myndigheter, investerare, företagare och WWF-anställda var på plats. Frågor som bland annat diskuterades var: "Är framtiden grön?", "Vad finns det för ekonomiska verktyg/modeller för att kunna driva en hållbar ekonomi?" Samt "Hur ska den gröna ekonomin ska finansieras?".

>> Läs mer om WWFs arbete om hållbar ekonomi på wwf.se

Mindre men bättre kött viktigt för planeten

Just nu pågår utformningen av regeringens nya livsmedelsstrategi för fullt. Som Sveriges Radio redan rapporterat kommer strategin förmodligen inte sätta målsättningar för att minska den svenska köttkonsumtionen, en fråga som WWF vill se politiskt ledarskap för.

>> Läs mer på wwf.se

Earth Hour 2016: Tillsammans kan vi uppnå en 100 procent fossilfri värld

Lördag den 19 mars kl 20.30 - 21.30 är det Earth Hour. Årets tema är "En 100 procent fossilfri värld" och med det vill WWF signalera till politiker och beslutsfattare att de måste agera snabbt och kraftfullt i klimatfrågan. Anmäl ert deltagande, engagera era medarbetare och kunder i klimatfrågan och ta chansen att kommunicera ert eget klimatarbete. >> Anmäl ert företag till Earth Hour på wwf.se

State of Green Business report 2016

Den nionde rapporten, State of Green Business, finns nu att läsa på greenbiz.com. Rapporten berättar hur företag förbättrat sitt miljöarbete och på vilket sätt deras ansträngningar gör skillnad. Säkra trender är bland andra en cirkulär ekonomi, miljövänlig infrastruktur, återvinning av kol, microgrids och en B2B delad ekonomi.

>> Lär mer på greenbiz.com

Klimatforum 2016

Den 10 februari hölls den nationella konferensen "Klimatforum" med avstamp i resultaten från klimatmötet i Paris. Ledande politiker och representanter från myndigheter och näringsliv diskuterade hur de globala ambitionerna ska bli verklighet samt vilka effekter det får på samhällets klimatarbete. Önskar du se seminariet nu i efterhand, välkommen att se webbsändningen.

>> Läs mer på naturvardsverket.se

"Stålindustrin behöver hjälp att ställa om"

För att behålla stålindustrin i Sverige bör staten finansiera en del av stålindustrins utvecklingsarbete för att minska koldioxidutsläppen. Det anser Miljömålsberedningens ordförande Anders Wijkman.

>> Läs mer på nyteknik.se

H&M Conscious Foundation stödjer innovativa och cirkulära lösningar

H&M Conscious Foundation är en oberoende organisation som arbetar för att driva långvariga positiva förändringar för människor och samhällen. Stiftelsen delade i februari 2016 ut 1 miljon EUR till entreprenörer som vill revolutionera modebranschen med innovativa och cirkulära lösningar.

>> Läs mer på hm.com

Det här är One Planet Business
I dag agerar mänskligheten globalt som om vi hade en och en halv planet att leva på. Vi utarmar snabbt jordens resurser och viktiga områden som är nödvändiga för vår fortsatta existens. One Planet Business handlar om att få företag att agera inom vår enda planets begränsningar. Det är viktigt att alla företag arbetar för att vi ska få
en hållbar framtid där människan lever i harmoni med naturen.
Vill du veta mer om hur ditt företag kan göra detta?

Kontakta gärna oss så berättar vi mer: OnePlanetBusiness@wwf.se

Om du vill avsluta din prenumeration kan du klicka här.
OBS! Detta innebär att du avslutar alla dina epost-prenumerationer från Världsnaturfonden WWF, inklusive fadderrapporten.