Om mailet inte visas korrekt Öppna brevet i din webbläsare

Välkomen till ett nytt år som WWF Vänföretag!

Ert stöd till WWFs svenska och internationella naturvårdsarbete ger resultat! WWF uppnådde flera naturvårdssegrar vilket ni kan läsa mer om i "Verksamheten 2016". Sammanfattningsvis så var 2015 ett viktigt år med flera glädjande trendbrott.

Foto: naturepl.com / Steven Kazlowski / WWF

Uppvärmningen måste begränsas

2015 blev det varmaste året på jorden sedan mätningarna startade 1880. - Nu måste vi skynda oss att styra om mot en ekonomi utan fossil energi, baserad på sparsamhet, effektivitet, innovation, cirkulärt tänkande och förnybara energikällor, säger Stefan Henningsson, klimatexpert på Världsnaturfonden WWF. WWF vill att utsläppen minskas så att uppvärmningen begränsas till 1,5 grader.

>> Läs mer om WWFs syn på klimatavtalet och vad som krävs på wwf.se

Verksamheten 2015

I informationsbroschyren "Verksamheten 2015" kan du läsa om WWFs arbete och flera viktiga naturvårdssegrar.

WWF Rapporter

Här hittar du rapporter som WWF lanserat från år 2009 och framåt.

Foto: WWF

Earth Hour 2016: Tillsammans kan vi uppnå en 100 procent fossilfri värld

Lördag den 19 mars kl 20.30 - 21.30 är det Earth Hour. Årets tema är "En 100 procent fossilfri värld" och med det vill WWF signalera till politiker och beslutsfattare att de måste agera snabbt och kraftfullt i klimatfrågan. Anmäl ert deltagande, engagera era medarbetare och kunder i klimatfrågan och ta chansen att kommunicera ert eget klimatarbete.

>> Anmäl ert företag till Earth Hour på wwf.se

Foto: Mondi Neusiedler

Nytt verktyg möjliggör snabbkoll av pappersprodukters miljöprestanda

Nu erbjuder WWF nu en möjlighet till självutvärdering av pappersprodukters miljöprestanda via onlineverktyget "Check your Paper". Check Your Paper bedömer och betygsätter produkters miljöprestanda utifrån områdena fiberanvändning, klimatpåverkan och utsläpp till vatten.

>> Läs mer på wwf.panda.org

WWF och 19 andra organisationer ställer krav på Miljömålsberedningen

20 organisationer, däribland Världsnaturfonden WWF, vill att Miljömålsberedningen tar ett helhetsbegrepp på svenskarnas klimatpåverkan och även inkluderar ett mål för konsumtionsutsläpp utanför Sveriges gränser - exempelvis flygresor eller importerat kött.

>> Läs mer på aftonbladet.se

Foto: WWF

Mindre men bättre kött viktigt för planeten

Just nu pågår utformningen av regeringens nya livsmedelsstrategi för fullt. Som Sveriges Radio redan rapporterat kommer strategin förmodligen inte sätta målsättningar för att minska den svenska köttkonsumtionen, en fråga som WWF vill se politiskt ledarskap för.

>> Läs mer på wwf.se

Foto: Folke Wulf / WWF-Canon

Fler svenska turister köper souvenirer från vilda djur

Antalet svenska turister som uppger att de köpt med sig souvenirer från vilda djur på semesterresan ökar, enligt en färsk undersökning från Världsnaturfonden WWF. År 2014 uppgav 26 procent att de köpt med sig souvenirer av delar från vilda djur, 2015 har det ökat till 33 procent.

>> Läs hela pressmeddelandet och undersökningen på wwf.se

>> Ladda ner WWFs konsumentråd för turister

Foto: Nick Radford

Första tvillingfödseln bland gorillor i Dzanga-Sanghareservatet

Gorillatvillingar som fötts i skogsreservatet Dzanga-Sangha i Centralafrikanska republiken är en världsnyhet. De är nämligen de allra första tvillingarna som fötts bland de västliga låglandsgorillor (underart av västlig gorilla) som skyddas i området sedan arbetet med reservatet inleddes 1998.

>> Läs mer på wwf.se

Pandapusslet som ska rädda arten

Det är bara drygt 150 år sen som pandans utbredningsområde utgjordes av ett stort sammanhängande skogslandskap i sydvästra Kina. Men i takt med en växande befolkning försvann stora delar av skogarna för att bereda plats för ett snabbt expanderande jordbruk. Detta resulterade i att pandan trycktes tillbaka alltmer till otillgängliga bergsbygder där jordbruk inte lika lätt kunde bedrivas och lever nu endast kvar i små isolerade grupper. En lösning på dilemmat med fragmenterade populationer är att tänka naturvårdslandskap där man "pusslar" ihop olika typer av skydd för miljön och arten.
>> Läs mer i WWFs fadderrapport

Foto: naturepl.com / Tim Laman / WWF

En ambitiös vattenförvaltning är nyckeln till tillväxt i Bangladesh

WWF driver i partnerskap med H&M ett ambitiöst vattenförvaltningsprogram i Kina och Bangladesh där även H&M:s egen vattenanvändning ingår. Aktörerna publicerade nyligen en rapport, som analyserar skillnader mellan policy och verklighet i Bangladesh vattenförvaltning. Nästa rapport, som lanseras i april, tittar närmare på vad dessa skillnader innebär för landets ekonomiska och sociala tillväxt.

>> Läs mer på wwf.panda.org

IKEA, WWF och Energirådgivarna blir HÅLLBARA IHOP!

Projektet HÅLLBARA IHOP ska genom 100 deltagare visa hur vi kan skapa ett mer hållbart liv hemma genom att minska mängden avfall och sänka energi- och vattenförbrukningen. Projektet vill också lyfta fram hur en mer hållbar kost leder till ett hälsosammare liv och hur man kan förlänga livet på möbler. Projektet bygger på ett pilotprojekt som IKEA och WWF genomförde 2011-2012 med 9 Kalmarfamiljer. HÅLLBARA IHOP görs i samarbete med WWF och Energirådgivarna.

>> Läs mer om projektet på hallbaraihop.com

Stödet från er som WWF Vänföretag är viktigt för oss! Genom er hjälp kan vi fortsätta vårt arbete för miljö och natur i Sverige och i världen. Sprid gärna Nyhetsbrevet inom ert företag! Via mail eller genom att länka till brevet från ert intranät. Har ni frågor eller funderingar, kontakta oss på vanforetag@wwf.se.

Med hjälp av våra Vänföretag har WWF uppnått många goda naturvårdsresultat. Ert fortsatta stöd som Vänföretag är viktigt för vårt arbete att skapa en bättre framtid för människan, djuren och miljön.

Om du vill avsluta din prenumeration kan du klicka här.
OBS! Detta innebär att du avslutar alla dina epost-prenumerationer från Världsnaturfonden WWF, inklusive fadderrapporten.