Om mailet inte visas korrekt Öppna brevet i din webbläsare

En betydelsefull höst

Välkomna tillbaka till ett nytt nummer av Vänföretagens nyhetsbrev! Under hösten fortsätter WWFs betydelsefulla arbete. Att det är betydelsefullt påminns vi om inte minst efter det här årets rekordtidiga "Earth Overshoot Day". Redan den 8 augusti hade vi gjort av med hela årets "ekologiska budget", fem dagar tidigare än 2015. WWF arbetar nu intensivt för att minska gapet mellan konsumtionen och vad naturen klarar av.

Tack för att ni är med och stöttar vårt arbete!

Palm Oil Scorecard 2016

I WWFs nya upplaga av Scorecard för Palmolja har 137 större företag från 15 länder blivit rankade - från dagligvaruhandel och måltidsleverantörer till producenter av livsmedel och kemitekniska produkter som värmeljus och tvättmedel.

Living Amazon Report 2016

Amazonas skogsområden är utsatta för ett ohållbart ekonomiskt tryck och den negativa förändring som äger rum i Amazonas saknar motstycke i världen.

Foto: WWF

WWF kraftsamlar för att rädda haven

Utan vatten skulle inget kunna leva på vår planet. Ändå håller vi människor på att förstöra jordens hav. Vi har förorenat vattnet - med både kemikalier och skräp. Vi förstör stränder och havsbottnar. Vi fiskar för mycket av vissa fiskar, och rubbar urgamla näringssystem. Som tur är går det fortfarande att vända den negativa utvecklingen. För att lyckas måste alla samarbeta. Därför jobbar Världsnaturfonden WWF över hela världen samtidigt. Vi bevakar haven för att stoppa tjuvfiskare, vi förhandlar med EU-politiker och mycket mer.

>> Läs mer och engagera dig på wwf.se/raddahaven/

Konferensdag: Klimatberäkna din innovationsportfölj

Den 26 oktober anordnar WWF tillsammans med Energimyndigheten en konferens om klimat och innovationsfinansiering. Dagen vänder sig till finansiärer, myndigheter och organisationer som behöver kunna kvantifiera klimatpotentialen inför beslut om finansiering av bolag och innovationsprojekt. För att anmäla intresse och få inbjudan vänligen maila till foretag@wwf.se.

Overshoot day - Jordens resurser tog slut den 8 augusti

Redan den 8 augusti hade jordens befolkning gjort av med hela årets ekologiska budget, dvs. använt mer naturresurser än vad vår planet klarar att producera på ett år. Gapet ökar mellan vår konsumtion och vad naturen kan förnya. Den största boven är koldioxidutsläppen, som står för mer än hälften av det ekologiska fotavtrycket.

>> Läs mer på worldwildlife.org

Hållbarhet 2016, seminarium 1: Förtroendekapitalet

Under 2016 arrangerar Sveriges Kommunikatörer "Hållbarhet 2016", en seminarieserie om hållbarhet, ansvar och värdeskapande. Serien vänder sig till dig som vill ligga i framkant när det gäller hållbarhet. Det första seminariet äger rum den 28 oktober kl. 09.30-13.30. Bland talarna medverkar Magnus Emfel, senior rådgivare inom hållbarekonomi på WWF.

>> Läs mer och anmäl dig på sverigeskommunikation.se

Fyrdubbling av marint reservat ger världens största skyddade område

Det marina reservatet  Papahanaumokuakea utanför Hawaii blir nu världens största skyddade område. USAs president Obama har beslutat att reservatet ska mer än fyrdubblas. WWF välkomnar beslutet.
>> Läs mer på wwf.se

Låt oss göra den globala energiomställning rättvis

Vi är mitt uppe i en global energiomställning som WWF belyser i en nyrapport; "Signals of the Global Energy Transition". En rad tekniska innovationer gör att omställningen  idag drivs av starka marknadskrafter. Samtidigt är det viktigt att omställningen även omfattar social utveckling.

>> Läs inlägget och fler nyheter på climate-energy.blogs.panda.org

Glädjande beslut om ökat skydd av hajar och rockor

Ungefär 100 miljoner hajar dödas varje år för sina fenors skull och många hajarter är starkt hotade. Men nu finns en ljusning på gång. En majoritet av länderna på ett globalt CITES-möte i Sydafrika har röstat ja till att skydda silkeshaj, tre arter rävhajar och nio arter av djävulsrockor.

>> Läs mer på wwf.se

Jättepandan har gått från "starkt hotad" till "sårbar"

I över 50 år har jättepandan varit en världsberömd ikon och symbol för WWF. Arten har länge varit starkt hotad och en prioriterad art för WWF att skydda sedan 1980-talet. Kinas regering och WWF har samarbetat under flera årtionden för att bevara pandan. I april visade den största inventeringen någonsin att de vilda pandorna de senaste 11 åren ökat med cirka 17 procent, från 1600 till cirka 1 864 individer. Om man räknar in ungarna kan det finnas omkring 2 000 "nallar" i det vilda. Detta är ett fantastiskt resultat. Jättepandan har gått från "starkt hotad" till "sårbar" på den globala rödlistan över utrotningshotade arter.

Gorillaräkningen är avslutad

Den stora datainsamlingen som kallas "Greater Virunga Transboundary Collaboration" har systematiskt genomförts i den 451 km2 stora nationalparken under perioderna oktober - december 2015 och mars - maj 2016. Analysen av data och prover kommer att fortsätta under resten av året och slutresultatet ska redovisas under 2017. Då hoppas vi få ett kvitto på att alla ansträngningar för att skydda de hotade bergsgorillorna verkligen har gett resultat och att antalet bergsgorillor fortsätter att öka. Insatsen har dock redan gett resultat, inte minst i form av ett ökat samarbete och förtroende mellan de tre länder som deltagit i denna gemensamma prestation och framgångsrika insamling av data.

Låt företagets julgåva gå till WWF

Ert företag kan bidra ännu mer till en hållbar planet genom att låta årets julgåva från anställda gå till WWF. Som tack får ditt företag diplom, webbanners och vykort som ni kan dela med er till era anställda eller visa upp för andra. Sprid gärna vårt budskap vidare i era kanaler så att fler företag skänker sina julgåvor till WWF. Vi letar även efter olika typer av plattformar för annonsering och spridning av julinsamlingen, såsom webbsidor och elektroniska nyhetsbrev. Vänligen kontakta foretag@wwf.se så berättar vi mer. Stort tack på förhand.

>> Klicka här för att skänka er julgåva

Nya WWF EKO på nätet

Nu finns hela tidningen på webben, tillsammans med filmer, bilder och massor med bonusläsning.

Observera att du behöver en kod för att kunna läsa tidningen digitalt. Din kod för WWF EKO 3-2016 är: kfmbr71

Klicka här för att läsa det senaste numret av WWF EKO!

Användbart material för era anställda

Ladda ner skrivbordsbilder till datorn, titta på intressanta och unika filmklipp, skicka e-julkort till anställda eller titta på bilder från olika WWF projekt i bildgalleriet. Besök även vår länksida där vi tipsar om gröna länkar på internet.

Klicka här för att hämta WWF material

Stödet från er som WWF Vänföretag är viktigt för oss! Genom er hjälp kan vi fortsätta vårt arbete för miljö och natur i Sverige och i världen. Sprid gärna Nyhetsbrevet inom ert företag! Via mail eller genom att länka till brevet från ert intranät. Har ni frågor eller funderingar, kontakta oss på vanforetag@wwf.se.

Med hjälp av våra Vänföretag har WWF uppnått många goda naturvårdsresultat. Ert fortsatta stöd som Vänföretag är viktigt för vårt arbete att skapa en bättre framtid för människan, djuren och miljön.

Om du vill avsluta din prenumeration kan du klicka här.
OBS! Detta innebär att du avslutar alla dina epost-prenumerationer från Världsnaturfonden WWF, inklusive fadderrapporten.