Om mailet inte visas korrekt Öppna brevet i din webbläsare

God Jul & Gott Nytt År

Önskar Världsnaturfonden WWF

Tack för ert viktiga stöd som WWF Vänföretag! Genom er hjälp kan vi fortsätta vårt arbete för miljö och natur i Sverige och i världen. Det är nu mindre än två veckor kvar till jul och för många har en hektisk period börjat. Kom ihåg att stanna upp ibland och bara vara! Glöm inte också att du kan ordna fina digitala julkort hos WWF? Läs mer om det och mycket annat i nyhetsbrevet.

Med önskan om en fin Jul,

Living Planet Report 2016 - så mår planeten jorden

Mångfalden av liv på jorden minskar drastiskt och forskningen pekar på att vi kan vara på väg mot en sjätte massutrotning av arter på vår planet. Samtidigt ökar trycket på våra naturresurser på grund av oss människor. Den 27 oktober släpptes WWFs Living Planet Report visar trenderna för den biologiska mångfalden och våra ekologiska fotavtryck. Mänskligheten kräver nu 60 procent mer resurser än vad naturen kan producera.

>> Läs rapporten på wwf.se

Foto: Istockphoto

Julmat med gott miljösamvete

Kan man äta julskinka? Är lutfisk okej? I den allmänna julstressen kan kravet på att välja hållbart kanske kännas övermäktigt. Men goda råd finns. Ta del av våra tips för en grönare och smartare jul. WWF har bland annat tagit fram konsumentguider för miljökloka val i kött- och fiskdisken.

>> Ta del av tipsen på wwf.se

Årets miljöhjälte 2016: Gävlebo prisas för sitt engagemang att minska matsvinnet
Eldsjälen och entreprenören Lasse Wennman, som startat initiativet Matakuten i Gävle, har valts till Årets Miljöhjälte och Svensk hjälte 2016. Han gör en viktig miljöinsats genom att varje år samla in 120 ton överbliven mat som hamnar på matbordet i stället för soptippen.
>> Läs mer på wwf.se

Östersjöländerna får underkänt i ny granskning av havsmiljön

Östersjöländerna har långt kvar innan de lever upp till överenskommelsen om att skydda tio procent av havsmiljön till 2020. Sverige skyddar enbart 6,6 procent av vår del av Östersjön och det befintliga skyddet är inte effektivt nog. Det visar en ny rapport från WWF.

>> Läs mer på wwf.se

Seger för Europas natur när naturvårdsdirektiven räddas
Glädjen var stor när EU-kommissionen meddelade att EU:s  flaggskepp när det gäller naturen - Art-och habitatdirektivet och Fågeldirektivet - kommer att finnas kvar och inte rivas upp. Lagarna ger ett grundläggande skydd för mer än 1400 hotade arter och en miljon kvadratkilometer värdefull natur.

Fler än 200 företag anslutna till Science Based Targets

Bara 18 månader efter lanseringen har 200 företag, däribland stora globala aktörer, anslutit sig till initiativet Science Based Targets. Initiativet uppmanar företag att visa ledarskap inom klimatåtgärder genom att sätta forskningsbaserade utsläppsmål som minskar utsläppen av växthusgaser.

>> Läs mer på sciencebasedtargets.org

Hjälp att nominera företag till Sustainia100

Är du eller ditt företag den drivande kraften bakom en ny hållbar lösning, projekt eller teknik? Om så är fallet, nominera dig till 2017 års upplaga av Sustainia100! Sustainia100 är en årlig guide till 100 innovativa hållbara lösningar från hela världen.

>> Läs mer och ansök på sustainia.me

Ett nytt stort hav öppnas upp

För första gången under mänsklighetens historia öppnas ett nytt stort hav upp: Arktis. Havsisen minskar kraftigt i Arktis och nedsmältningen öppnar upp för stora investeringar inom olja & gas, fiske, turism och sjöfart. Enligt det amerikanska investeringsbolaget Guggenheim Partners kan det handla om biljarder dollar som skall investeras i Arktis.

>> Läs mer i WWFs Polarrapport

Två glädjande beslut för världens delfiner, tumlare och valar

Ungefär 100 miljoner hajar dödas årligen och många hajarter är starkt hotade. Bifångsterna leder till att hela 300 000 valar och delfiner dör varje år. WWF har kämpat hårt för att situationen ska ändras och nu ser vi resultat. Internationella valfångstkommissionens (IWC) beslut och CITES-konventionens möte ger glädjande nyheter!
>> Läs mer i WWFs Marinrapport

Kampen för världens hav fortsätter!

Nu under hösten kommer vi att fortsätta på förra årets framgångsrika kraftsamling för att rädda haven. Allt fler har börjat få upp ögonen för konsekvenserna av våra handlingar och börjat agera - lagar har skärpts och bättre skydd och skötsel av haven har blivit en angelägen fråga.

WWF fortsätter arbeta hårt för att skydda de marina ekosystemen och de fantastiska arter som finns i haven från hot som överfiske, nedskräpning, klimatförändringar och föroreningar. Vi jobbar globalt, bland annat med att sätta press på politiker och andra beslutsfattare.

Följ oss gärna på Facebook där du kan följa vårt marina arbete. Varmt tack för ditt stöd.

WWF EKO på nätet

Hela tidningen finns på webben, tillsammans med filmer, bilder och massor med bonusläsning.

Observera att du behöver en kod för att kunna läsa tidningen digitalt. Din kod för WWF EKO 4-2016 är: pbnts37

Klicka här för att läsa det senaste numret av WWF EKO!

Skicka digitala julkort!

Skicka en julhälsning till personal, leverantörer och vänner med hjälp av våra fina e-kort.

Du kan skicka vykortet till din egna e-postadress och vidarebefordra till mottagarnas. Då kan du redigera i texten vid senare tillfälle samt se till att din e-postadress står som avsändare.

Klicka här för skicka vykort

Om du vill avsluta din prenumeration kan du klicka här.
OBS! Detta innebär att du avslutar alla dina epost-prenumerationer från Världsnaturfonden WWF, inklusive fadderrapporten.