Om mailet inte visas korrekt Öppna brevet i din webbläsare

Glad sommar önskar WWF!

Nu blommar och grönskar det och naturen sjuder av liv. Passa på att njuta av vår vackra svenska natur under lediga lata sommardagar.

Mellan 2013 och 2015 röstade allmänheten fram 63 extra vackra och skyddsvärda naturområden i Sverige i Världsnaturfonden WWFs sommarkampanj Svenska Pärlor. Björns skärgård och Ojnareskogen på Gotland är två av dessa pärlor, som vi i detta nyhetsbrev har glädjande nyheter kring!

Björns skärgård snart naturreservat

Den Svenska Pärlan Björns skärgård får ett permanent skydd tack vare Upplandsstiftelsen och WWF. Det är en fantastisk övärld med Sveriges största koloni av skräntärna.

>> SeTv4s reportage om Björns skärgård

>> Se bilder från Björns skärgård

Glädjande delseger om Ojnareskogen

Ojnareskogen på Gotland utsågs 2013 till en Svensk Pärla av WWF på grund av dess höga naturvärden och betydelse som dricksvattentäkt. Turerna kring den omstridda Ojnareskogen, som är en artrik mosaik av hällmarksskogar, sjöar och våtmarker, har varit många. Regeringens planer för ökat skydd 2015 överklagades av företagen Nordkalk och SMA mineral. Förra året beslöt Högsta förvaltningsdomstolen att regeringens beslut skulle prövas i domstol. Nu har Högsta förvaltningsdomstolen lämnat besked att processen med att göra Ojnareskogen till Natura 2000-område kan gå vidare till EU som är den part som formellt tar beslutet eftersom det är ett europeiskt regelverk.

>> Läs mer på wwf.se

>> Se bilder från Ojnareskogen

Jaktfalken minskar i fjällkedjan

Det finns som mest runt 90 par jaktfalkar i Sverige och de är känsliga för klimatförändringen. Därför stöttar WWF ett projekt för att ringmärka och studera arten.

>> Läs mer på wwf.se

Foto: Johansson/Shutterstock

Hjälp oss bevara våra Svenska Pärlor!

Sveriges natur är fantastisk. Men varken djur eller natur mår speciellt bra. Genom att bli Naturfadder bidrar du till WWFs arbete för att rädda våra hotade arter och bevara vår biologiska mångfald.

>> Läs mer och anmäl dig här!

WWFs Tom Arnbom på havskonferensen i New York

Efter havsmötet: Nu börjar det hårda arbetet

Utfiskning, försurning, föroreningar och döda havsbottnar. Världens hav är i kris och haven är den nya klimatfrågan. Men det positiva är att problemen äntligen tas på allvar. Historiens första FN-konferens om haven ägde rum i New York i juni och WWF var på plats.

>> Läs mer på wwf.se

Foto: © Wild Wonders of Europe / Orsolya Haarberg /WWF

Flera naturvårdsprojekt i Stockholms skärgård i sommar

Östersjön är ett hav i kris som är utsatt för en ständigt ökad belastning. WWF, Upplandsstiftelsen och Skärgårdsstiftelsen, med stöttning av Stromma, startar i sommar flera skärgårdsprojekt. På utflyktsön Grinda inleds ett arbete med restaurering av ursprungliga betesmarker som håller på att växa igen vilket stärker den biologiska mångfalden, minskar gödselavrinningen till Östersjön och bevarar kulturvärden på ön. På Finnhamn kommer vattenvägar för fisk att öppnas upp för att skapa lekvatten och livsmiljöer för fisk, grodor och fågel.

>> Läs mer om WWF och Strommas samarbete för ett renare Östersjön på wwf.se

Foto: © Wild Wonders of Europe / Cornelia Doerr /WWF

IKEA och WWFs samarbete driver på skydd av urskog

Rumäniens urskog är en av Europas största och sista, med en rik biologisk mångfald. Den är ett paradis för till exempel björn, lodjur och varg. IKEA som är en av världens största uppköpare av träråvara i detaljhandeln driver nu på FSC-certifiering och skydd av Rumäniens urskog genom sitt samarbete med WWF.

>> Läs den inspirerande artikeln på panda.org

Foto: © Paul Nicklen /National Geographic Stock /WWF-Canada

Gåtan om narvalens spjut löst

Narvalen är ett av jordens mest mytomspunna djur. Den lever långt uppe i Arktis bland isbjörnar och valrossar och har ett långt spjut som kan bli hela två meter långt. Vad spjutet används till har länge varit en gåta.

>> Läs mer i senaste Polarrapporten