Om mailet inte visas korrekt Öppna brevet i din webbläsare


 

Nordiska länder bäst på grönt entreprenörskap

Det behövs massor av smarta innovationer för att vi ska kunna leva hållbart, inom en planet. Därför är det glädjande att de nordiska länderna är bäst i världen på att främja grönt entreprenörskap, enligt en global rankning som WWF gjort tillsammans med Cleantech Group. Rapporten visar också att det lönar sig att satsa på miljöteknik. Nu väntar vi med spänning på den delrapport som fokuserar på Sverige; lagom till att novembermörkret lagt sig släpps den.

På tal om innovationer är det dags att nominera Nordens bästa start-ups, med störst potential att minska koldioxidutsläppen och öka tillgången till energi i världen. Vet du något nystartat företag som skulle platsa, är du själv kanske en kandidat? Vinnarna belönas med den prestigefyllda WWF Climate Solver-utmärkelsen som delas till våren.

 

Läs också om nytt skogssamarbete vi driver tillsammans med Alpro, nyheter i våra samarbeten med Ikea och H&M, vad vi tyckte om regeringens höstbudget och mycket mer!

Trevlig läsning,

Daniel Robertsson, Head of Corporate Partnerships
daniel.robertsson@wwf.se
Twitter: drobertsson_wwf

 

 

 

 

H&M och WWF delar resultaten från sitt vattenarbete

 

Under Vattenveckan deltog WWF och H&M för att dela erfarenheterna från sitt vattenarbete i hopp om att bidra till utvecklingen och att inspirera fler företag att engagera sig i vattenfrågor. 

 

- Vi har passerat tiden då vattenförvaltning för bolag enbart handlade om sin egen vattenförbrukning. För att rå på vattenrisker,

föroreningar och vattenbrist på lång sikt krävs samarbete med leverantörer, andra företag, politiker och organisationer. Här har H&M kommit långt, säger Charlotta Järnmark, vattenexpert på Världsnaturfonden WWF och en av talarna under Vattenveckan.

 

Sedan H&M och WWF inledde samarbetet 2011 har H&Ms vattenanvändning blivit renare och mer effektiv, och personal och leverantörer har utbildats i vattenfrågor. Partnerskapet har även tagit initiativ för att stärka vattenförvaltningen på plats i länder där vattensituationen är svår; i Kina förbättrar en hel industripark sin vattenhantering och i Bangladesh pågår en dialog för att skärpa de nationella lagarna kring vatten. Nu inleder partnerskapet även arbete i Turkiet. 


- Det tar tid att ändra regleringar och tankesätt, men som ledande företag har vi möjlighet att påverka. I de fall där förändringar redan kommit till stånd ser vi flera fördelar, förutom ett förbättrat miljöarbete har vi också stärkt våra relationer med affärspartners och intressenter, sa Shariful Hoque, Water Sustainability Responsible på H&M.

Under året har H&M som första textilbolag börjat använda WWFs forsknings- och kontextbaserade mål för vatten. Det innebär att de mål man arbetar efter baseras på vetenskap och efter ett avrinningsområdes specifika förutsättningar.

- Vattenproblematiken i Bangladesh kan se helt olik ut den i Kina, och de måste därför lösas på olika sätt. Målet för projektet med H&M är att skapa case för olika geografiska områden som sedan kan göra det enklare för andra företag att hantera sina vattenrisker längre fram, säger Charlotta Järnmark.

 

För mer information om vattenrisker för företag och hur det går att komma igång med sitt vattenarbete, kontakta foretag@wwf.se

 

_________________________________________________________________________________________
 

 

 

 

Låt årets julgåva göra märkbar nytta!

Livet på jorden började i haven och haven förser oss med massor av livsviktiga resurser och mat. Ändå håller vi människor på att förstöra jordens hav. Läget är akut. Men det går fortfarande att vända utvecklingen!

En julgåva till WWFs arbete hjälper till att till exempel rädda världens hav, bevara unika arter och skydda livsviktiga regnskogar. Som tack för er gåva får ni elektroniska julkort att skicka till anställda, kunder och samarbetspartners. Ni får även ett fint gåvobevis och en webbanner som kan läggas upp på er hemsida.

>> Skänk företagets julgåva här

 

_______________________________________________________________________________________ 


 

 

 

WWF och IKEA - tillsammans skapar vi större resultat

Sedan 2002 har WWF och IKEA samarbetat för att skydda och vårda vår planets mest värdefulla naturresurser. De närmaste tre åren fokuserar vi på arbetet med att förbättra ansvarsfulla skogsbruk i 14 olika länder. Via pilotprojekt i två länder ska vi arbeta med bomullsbönder i områden där negativ klimatpåverkan kräver nya odlingsmetoder. Vi ska också i gemensam kraft initiera förändringsarbete i två prioriterade länder för ett mer hållbart användande av färskvatten. Partnerskapet strävar fortsättningsvis också mot att inspirera andra företag och nätverk att anta de miljömässiga utmaningar vi står inför idag - allt i syftet för att skapa ett bättre och mer hållbart liv för alla.

 

>> Läs mer om samarbetet på wwf.se

 

 

 

 

WWF och IKEA - transformativt samarbete för världens skogar

 

WWF och IKEA har startat upp den sjätte treårs-fasen av vårt samarbete med bland annat ett antal intressanta artiklar om hållbart skogsbruk.


>> "Historiken, partnerskapet och kalkylerad risk i samband med FSCs förändringsarbete"

 

>> "Småskaliga skogsbruk i Vietnam kan med hjälp av FSC-certifiering hjälpa till att stoppa avskogning"

 

>> "Affärsnytta och naturvård förenas i Karpaterna"


>> "Laos – hur partnerskapets projekt förbättrar livsvillkoren för småbrukare"

 _______________________________________________________________________________________

 

 

 

 

 

Pågen och Risenta är nya medlemmar i Hållbar Livsmedelskedja

 
Initiativet Hållbar Livsmedelskedja har utökats med Risenta och Pågen. Tidigare i år gick Fazer och Unilever med. Nu är 14 livsmedelsföretag med i initiativet som startade 2015 och som koordineras av WWF. Målet är en avsevärt mer hållbar livsmedelsproduktion och konsumtion i den svenska livsmedelskedjan till 2030.

 

>> Läs mer på hallbarlivsmedelskedja.se

 

 

 

 

 

Affärsrisker och hållbarhet i Kinas One Belt Road initiative

 

Under Vattenveckan deltog H&M, Kinas ekonomiska utskott och CNTAC (Kinas fackorganisation för textilbranschen) i en diskussion om One Belt Road - Kinas världsomspännande handels- och expansionsstrategi.

 

>> Hör hur Kina hanterar frågor kring hållbarhet och vatten och hur H&M rustar sig och sina leverantörer för det framtida Kina.

Videon på engelska, översättning från kinesiska.

 

 

 

 

 

 

Norden i topp i globalt miljöinnovationsindex

 

I förra nyhetsbrevet berättade vi om att det globala miljöinnovationsindexet Global Cleantech Innovation Index skulle utökas och att en ny rapport skulle släppas. Nu har den nya rapporten med rankningen kommit. Rapporten med djupdykning på Sverige släpps i november.

 

>> Läs mer på wwf.se

Dags att nominera start-ups till utmärkelsen WWF Climate Solver

 

Nu är det hög tid att nominera Nordens bästa start-ups med störst potential att minska koldioxidutsläppen och öka tillgången till energi runt om i världen. Vinnarna belönas med WWF Climate Solver-utmärkelsen som delas ut i Malmö i maj 2018.

 

>> Läs mer och gör din anmälan på nordiccleantechopen.com

 

 

WWF Climate Solver-företag får utmärkelsen E-Prize

 

E-Prize belönar svenska företag som har de mest innovativa lösningarna för att underlätta utvecklingen mot mer förnybar och effektivare utnyttjande av energi samt hållbara transporter. WWF sitter med i juryn och priset delades ut 11 oktober. I kategorin förnybar energi vann SaltX Technology, som tidigare fått WWFs utmärkelse Climate Solver, och som tagit fram teknik för att lagra energi med salt.

 

 

Snart dags för världens första globala acceleratorsträff

 

WWF, Världsbanken, Asia Development Bank och California Clean Energy Foundation anordnar tillsammans världens första globala acceleratorsträff med fokus på energi- och klimatinnovationer i Shanghai 31 oktober till 3 november.

 

>> Läs mer på aes2017.splashthat.com

 

Alpro och WWF i gemensam kampanj för skogen

 

Just nu har dryckesföretaget Alpro och WWF en gemensam kampanj för att skydda våra värdefulla skogar. Under september och oktober släpper Alpro en WWF-märkt upplaga av sina sojadrycker*. För varje såld liter donerar Alpro 1 krona till WWF för att stötta WWFs skogsprojekt i Östafrika och Demokratiska Republiken Kongo.

 

>> Läs mer om WWFs skogsprojekt på wwf.se

 

*Produkter som ingår i kampanjen är WWF-märkta Soya Original, Soya Unsweetened, Soya Organic  och Soya Original fresh drink. Sojabönorna i Alpros produkter kommer från Europa och Kanada och är ProTerra-certifierade, vilket säkerställer att sojabönorna är ansvarsfullt producerade och utan genmodifierade organismer (icke-GMO).

 

 

LEGO utökar sitt partnerskap med WWF

 

LEGO Group utökar sitt partnerskap med WWF för att bland annat fortsätta minska sina koldioxidutsläpp. LEGO gick 2014 med i Climate Savers som är WWFs företagsnätverk för en fossilfri framtid där även svenska företag som Volvo och H&M är med. 

 

>> Läs mer på climatesavers.org 

 

 

 

 


 

Regeringen tar stort kliv mot hållbarhet i budgeten  

Minskade utsläpp från transporter, renare hav och mer bistånd till att bekämpa klimatförändringarna sätts i fokus i regeringens budget för 2018.

 

>> Läs WWFs kommentarer på cison.com

 

 


 

  

 

Det här är One Planet Business
I dag agerar mänskligheten globalt som om vi hade en och en halv planet att leva på. Vi utarmar snabbt jordens resurser och viktiga områden som är nödvändiga för vår fortsatta existens. One Planet Business handlar om att få företag att agera inom vår enda planets begränsningar. Det är viktigt att alla företag arbetar för att vi ska få
en hållbar framtid där människan lever i harmoni med naturen.
Vill du veta mer om hur ditt företag kan göra detta?

 

Kontakta gärna oss så berättar vi mer: OnePlanetBusiness@wwf.se

Om du vill avsluta din prenumeration kan du klicka här.
OBS! Detta innebär att du avslutar alla dina epost-prenumerationer från Världsnaturfonden WWF, inklusive fadderrapporten.