Om mailet inte visas korrekt Öppna brevet i din webbläsare

Tack för ert engagemang som WWF Vänföretag!

Hösten är här och vi har ställt om till vintertid. Trots att årsskiftet ännu är en bit bort har vi redan gjort av med hela årets "budget" av förnybara resurser, 1 dag tidigare än förra året. "Earth Overshoot Day" inträffade i år rekordtidigt, redan den 2 augusti. Nya siffror visar att vi globalt lever som om vi hade 1,7 planeter till vårt förfogande.

WWF arbetar för att hejda förstörelsen av jordens naturliga livsmiljöer och bygga en framtid där människor lever i harmoni med naturen. Tack för att ni är med och kämpar för detta med oss! I detta nyhetsbrev berättar vi bland annat om två prisade miljöhjältar och flera viktiga naturvårdsnyheter.

Trevlig läsning!

Björns skärgård snart naturreservat

I förra nyhetsbrevet berättade vi att Björns skärgård snart blir naturreservat. Nu kan vi berätta att om allt går enligt plan kan invigning ske under 2018.

- Jag är otroligt stolt. Vi vill gärna se fler liknande lösningar där företag, myndigheter och även privata markägare kan samarbeta för att skydda områden för framtida generationer. Här finns både spännande natur-och kulturmiljöer som erbjuder spektakulära naturupplevelser, fågelskådning, bad och handredskapsfiske, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på Världsnaturfonden WWF.

>> Läs mer på wwf.se

Succé för tonfiskmärkningsprojekt

Den blåfenade tonfisken är tillbaka i svenska vatten! Den sista blåfenade tonfisken spöfångades i Öresund 1964.

I september genomfördes ett unikt märkningsprojekt av tonfisken med ett mycket lyckat resultat. Totalt har 18 blåfenade tonfiskar märkts i Kattegatt och Skagerrak - 14 av dem i Sverige. Tonfiskarna, som vägde mellan 130-250 kilo, bär nu på satellitsändare som under 12 månader kommer att samla in unik information om fiskarnas vandringar i Atlanten.

>> Läs mer på wwf.se

Årets miljöhjältar utsedda av WWF

Operasångaren Malena Ernman vann kategorin Klimat och ekologiska fotavtryck. Hon har i flera år aktivt drivit klimatfrågorna, inte minst som debattör och krönikör. Vinnaren i kategorin Grön naturvård och biologisk mångfald blev biologen Rebecka Le Moine.

>> Läs mer på wwf.se

Foto: Johansson/Shutterstock

Låt årets julgåva göra märkbar nytta!

Livet på jorden började i haven och haven förser oss med massor av livsviktiga resurser och mat. Ändå håller vi människor på att förstöra jordens hav. Läget är akut. Men det går fortfarande att vända utvecklingen!

En julgåva till WWFs arbete hjälper till att till exempel rädda världens hav, bevara unika arter och skydda livsviktiga regnskogar. Som tack för er gåva får ni elektroniska julkort att skicka till anställda, kunder och samarbetspartners. Ni får även ett fint gåvobevis och en webbanner som kan läggas upp på er hemsida.

>> Skänk företagets julgåva här

Foto: © Wild Wonders of Europe / Orsolya Haarberg /WWF

Fridlyst haj släpptes ut i havet

Havets Hus och WWF har släppt ut tio småfläckiga rödhajar i havet som växt upp på Havets hus i Lysekil. De utsläppta hajarna, som står inför hot som bifångst i fiske, ska öka kunskapen om arten samtidigt som de förstärker den fridlysta stammen.

>> Läs mer på WWF.se

Dags att nominera start-ups till utmärkelsen WWF Climate Solver

Dags att nominera nystartade företag med störst potential att minska koldioxidutsläppen och öka tillgången till energi i världen. Vinnarna belönas med den prestigefyllda WWF Climate Solver-utmärkelsen som delas ut till våren.

>> Läs mer och gör din anmälan på nordiccleantechopen.com

Foto: © Paul Nicklen /National Geographic Stock /WWF-Canada

Färre tjuvskjutna noshörningar

Vi har positiva nyheter från södra Afrika när det gäller tjuvskjutna noshörningar. Vi ser nämligen en viss minskning. I Sydafrika rapporteras det om en 10 %-ig nedgång jämfört med 2015. År 2014 sköts 1 215 noshörningar, 2015 var siffran 1 175 och 2016 sköts 1054 noshörningar.

>> Läs mer i senaste Wildliferapporten

Brandfara i regnskogen

Nu är hösten här och med den kommer oron för bränder i Borneos regnskogar. Förra året lyckades vi hålla elden utanför nationalparken. Hittills i år har vi ännu inga större indikationer på att det skulle bli en lika allvarlig situation som vi hade 2015/2016 då det brann väldigt mycket.

>> Läs mer i senaste Orangutangrapporten

Nya WWF Eko på nätet

Nu finns hela tidningen på webben, tillsammans med filmer, bilder och massor med bonusläsning. Observera att du behöver en kod för att kunna läsa tidningen digitalt. Din kod för WWF EKO 3-2017 är: jhyu19.

>> Klicka här för att läsa det senaste numret av WWF EKO!

Användbart material för era anställda

Ladda ner skrivbordsbilder, titta på intressanta och unika filmklipp, skicka e-julkort till anställda eller titta på bilder från olika WWF projekt i bildgalleriet. Besök även vår länksida där vi tipsar om gröna länkar på internet.

>> Klicka här för att hämta WWF-material

Stödet från er som WWF Vänföretag är viktigt för oss! Genom er hjälp kan vi fortsätta vårt arbete för miljö och natur i Sverige och i världen. Sprid gärna Nyhetsbrevet inom ert företag! Via mail eller genom att länka till brevet från ert intranät. Har ni frågor eller funderingar, kontakta oss på vanforetag@wwf.se.

Med hjälp av våra Vänföretag har WWF uppnått många goda naturvårdsresultat. Ert fortsatta stöd som Vänföretag är viktigt för vårt arbete att skapa en bättre framtid för människan, djuren och miljön.

Om du vill avsluta din prenumeration kan du klicka här.
OBS! Detta innebär att du avslutar alla dina epost-prenumerationer från Världsnaturfonden WWF, inklusive fadderrapporten.