Om mailet inte visas korrekt Öppna brevet i din webbläsare

Inspirationsbrev från Världsnaturfonden WWF

Anmäl er klass/skola till Earth Hour 2018!

Nu är det dags att börja planera inför Earth Hour 2018. Temat för årets kampanj är One planet life - Ät och lev inom ramen för en planet, med extra fokus på vår matkonsumtion.

Var med ni också! Anmäl er förskola, daghem eller skola och inspirera barnen, föräldrarna och allmänheten mot en mer hållbar livsstil. Vi lottar även ut fina bokpaket bland deltagarna.

Läs mer och anmäl er här

Jeremiah Armstrong / WWF-Canada

© Dmitry Deshevykh / WWF-Russia

Tävla med klassen - Skapa klimatsmart mat

Visste du att 1/3 av vår klimatpåverkan här i Sverige kommer från vår matkonsumtion. Vi äter och lever som om vi hade fler än fyra planeter, när vi egentligen bara har en. Lyckligtvis är maten en av de delar i vår vardag som vi kan påverka mest, och som vi kan förändra på ganska enkla sätt. Vi bestämmer ju själva vad vi lägger på vår tallrik.

Nu utlyser vi på WWF en tävling där ni i skolorna ska få skapa en rätt som inte bara smakar gott för den som äter den, utan även för klimatet.

Var med ni också!

Läs mer här

Se långt vi vill vara med I-III, olja, av Anna toresdotter

Grundskola   Gymnasieskola

Hur kan vi med hjälp av konst levandegöra klimatutmaningarna?

Workshop med konstnären Anna Toresdotter i hennes utställning ”Se Långt”, i samarbete med Världsnaturfonden WWF som genomförs vid två kostnadsfria tillfällen: den 8 februari samt 13 mars kl. 15.00 -18.00 på museet i Norrbotten, Luleå.

Vilka klimatutmaningar står vi inför och hur kan vi hitta vägar framåt? Det är lätt att måla framtiden i svart, men det finns andra färger i paletten och i den här workshopen ska vi bland annat med hjälp av praktiska, kreativa och konstnärliga övningar ge tips om hur man kan finna vägar vidare tillsammans med sina elever. Här kan ni se en kort introfilm om utställningens innehåll, eller titta på utställningens program. Anmälan och frågor skickas till info@annatoresdotter.se.
Välkommen med din anmälan!

Vem håller i sågen, olja, av Anna Toresdotter

Bära eller brista, olja, av Anna Toresdotter

Tipsfrågor

Nu finns det uppdaterade tipsfrågor att arbeta med under earth Hour, eller närsomhelst när ni vill ta upp klimatpåverkan och hållbar livsstil. Tipsfrågorna finns i tre olika nivåer, så titta och se vilken som passar er klass bäst.

På sidan hittar ni även svarsprotokoll och facit, tillsammans med många fler roliga verktyg att använda i ert arbete för en hållbarare värld.

Tipsfrågorna hittar ni här

Med vänlig hälsning!

Therese Wåtz

Världsnaturfonden WWF

Om du vill avsluta din prenumeration kan du klicka här.
OBS! Detta innebär att du avslutar alla dina epost-prenumerationer från Världsnaturfonden WWF, inklusive fadderrapporten.