Om mailet inte visas korrekt Öppna brevet i din webbläsare

Välkommen till ett nytt år som WWF Vänföretag!

Tack vare ert stöd till WWFs naturvårdsarbete i Sverige och i världen kunde vi förra året arbeta med mängder av havsprojekt för att rädda våra hav. På västkusten kunde blåfenade tonfiskar märkas med sändare så att forskare kan kartlägga hur de rör sig och förökar sig. Arten har varit kraftigt överfiskad i mer än 50 år och har nu börjat återvända till bland annat den svenska kusten. Vi satsade även extra på Selous i Tanzania för att rädda det värdefulla landskapet där våra största däggdjur betar. Och så har vi gjort väldigt mycket annat.

>> Se filmen med goda resultat från 2017

>> Läs om fler framgångar vi uppnådde tillsammans

Utan ert stöd hade det det varit omöjligt att nå alla framgångar. Varmt tack!

Foto: naturepl.com / Steven Kazlowski / WWF

På lördag är det Earth Hour - ditt företag kan vara med!

Earth Hour uppmärksammar klimatförändringarna och hur vi kan leva mer klimatsmart för en ljusare framtid. På wwf.se finns massor med tips hur ditt företag kan delta och inspiration för ett liv som är bättre för planeten.

Dela gärna ert engagemang genom vår eventkarta och genom vårt kampanjmaterial. Använda gärna vår receptfolder med goda och klimatsmarta recept som är framtagen av fyra av landets mest kända kockar. Testa hur olika lunchrätter påverkar klimatet i vår matkalkylator. Starta en insamling för att rädda klimatet och utmana andra företag att göra detsamma.

Vår poster visar olika tänkbara scenarier för vad som kan hända vid 1-6 graders uppvärmning av jorden.

Tack för ditt företags engagemang!

Foto: WWF

________________________________________________________________________________________

Foto: Edwin Giesbers /WWF

Hälften av världens djur- och växtarter i fara när klimatet blir varmare

Groddjur och fåglar i Amazonas, vildhundar och elefanter i södra Afrikas torrskogar och djuren i sydvästra Australien är förlorare i ett varmare klimat. Omkring hälften av växterna och djuren i de mest artrika områdena riskerar att utrotas lokalt om utsläppen fortsätter i dagens takt och jordens värms upp till 4,5 grader.

>> Läs mer på wwf.se

Foto Jürgen Freund WWF

Många skyddade områden riskerar att förlora vilda tigrar

En ny rapport som granskat ett hundratal områden där cirka 70 procent av världens vilda tigrar lever, oroar världens tigerforskare. Den visar att bara 13 procent av de undersökta områdena uppfyller de globala krav som tagits fram. Sydostasiens tigrar har sämst skydd och antalet vilda tigrar har minskat dramatiskt under det senaste decenniet. Ett mer effektivt skydd finns i Indien och Ryssland.

>> Läs mer på wwf.se

Foto Steve Morello WWF

Ny WWF-rapport: Länder dåliga på att skydda Östersjön

En ny WWF-rapport visar att Östersjöländerna inte lever upp till sina åtaganden att skydda Östersjön. Bland de nio granskade länderna är Sverige minst dåligt, men inget land är i närheten av att genomföra de åtgärder som krävs för att nå målet om ett välmående Östersjön 2021. Av de viktigaste åtgärderna har länderna endast uppnått en tredjedel.

>>Läs mer på WWF.se

WWFs arbete med företag gav fler certifierade produkter 2017

WWFs arbete med att förändra marknader till förmån för mer hållbar produktion fortsätter. Andelen certifierade produkter ökade under 2017, i vissa fall betydligt. WWFs långsiktiga arbete med företag, regeringar och finansiella institutioner skapar förutsättningar för hållbarhetsagendan på bred front och bidrar till WWFs arbete för klimatet och för bevarandet av de mest hotade och unika arterna och livsmiljöerna på planeten.

Vill du veta mer eller är ditt företag intresserat av att samarbeta med WWF för mer hållbar produktion och konsumtion? Kontakta: foretag@wwf.se

Foto: © WWF / Richard Stonehouse

Företag utbildar leverantörer i vattenförvaltning

I november 2017 anordnades det tredje internationella forumet för water stewardship i Kina. Forumet, som är en mötesplats för företag och organisationer som intresserar sig för eller aktivt arbetar med vattenförvaltning (water stewardship) i Kina, fokuserar på samverkan och gemensamma åtgärder mot bland annat övergödning och industriutsläpp.

På plats var WWFs stora globala företagspartners H&M, Tommy Hilfiger och Target och i år hölls den första standardiserade water stewardship-utbildningen för deras leverantörer, med över 90 deltagare.

>> Läs om hur ett kinesiskt textilföretag förbättrat sin vinst genom kloka investeringar i water stewardship

WWF lanserar planetsäkra måltider – ”One Planet Plate” och Matkalkylatorn

WWF har nyligen lanserat matkoncept One Planet Plate - måltider som ryms inom en planet och klarar Parisavtalets mål på max 1,5 graders uppvärmning. Konceptet gynnar också den biologiska mångfalden. Måltidsleverantörer, restauranger och skolor ligger nu i startgroparna för att pröva konceptet. Till hjälp för privatpersoner att få koll på utsläppen lanserar WWF också en Matkalkylator.

>>Läs mer på wwf.se

Mer skog åt bergsgorillorna!

Det är trångbott för bergsgorillorna. Men nu får de äntligen mer skog att leva i. Och forskare håller på att undersöka hur skogen kan expanderas ytterligare.

>>Läs mer i senaste Djungelrapporten

Världssensation - ny orangutangart upptäckt!

Fram till alldeles nyligen har man delat in orangutanger i 2 arter: Sumatraorangutang (Pongo abelii) och Borneoorangutang (Pongo pygmaeus). Men nu har man konstaterat att det finns ytterligare en art!

>>Läs mer i senaste Orangutangrapporten

Nya WWF Eko på nätet

Nu finns hela tidningen på webben, tillsammans med filmer, bilder och massor med bonusläsning. Observera att du behöver en kod för att kunna läsa tidningen på nätet. Din kod för WWF EKO 1-2018 är: oofc61.

>>Läs det senaste numret av WWF EKO

Bilder, filmer, vykort

Ladda ner skrivbordsbilder, titta på intressanta och unika filmklipp, skicka e-julkort till anställda eller titta på bilder från olika WWF projekt i bildgalleriet. Besök även vår länksida där vi tipsar om gröna länkar på internet.

>> Klicka här för att hämta WWF-material

Stödet från er som WWF Vänföretag är viktigt för oss! Genom er hjälp kan vi fortsätta vårt arbete för miljö och natur i Sverige och i världen. Sprid gärna Nyhetsbrevet inom ert företag! Via mail eller genom att länka till brevet från ert intranät. Har ni frågor eller funderingar, kontakta oss på vanforetag@wwf.se.

Med hjälp av våra Vänföretag har WWF uppnått många goda naturvårdsresultat. Ert fortsatta stöd som Vänföretag är viktigt för vårt arbete att skapa en bättre framtid för människan, djuren och miljön.

Om du vill avsluta din prenumeration kan du klicka här.
OBS! Detta innebär att du avslutar alla dina epost-prenumerationer från Världsnaturfonden WWF, inklusive fadderrapporten.