Om mailet inte visas korrekt Öppna brevet i din webbläsare

Nyhetsbrev från Världsnaturfonden WWF

Förskola   Lågstadiet   Mellanstadiet

Kartongmatchen är tillbaka!

Till hösten drar den populära ”Kartongmatchen” i gång igen, en återvinningstävling som Världsnaturfonden WWF och Tetra Pak har tillsammans. Närmare 200 000 barn har varit med i tävlingen sedan starten 2012. Tävlingen börjar den 16 augusti 2018 och pågår fram till den 8 februari 2019, anmäl din förskoleavdelning eller klass redan idag!

I tävlingen integreras miljö och återvinning i er verksamhet med inspirerande kunskapsmaterial och spännande uppgifter. Nytt för i år är att tävlingen även körs parallellt i finska skolor. Detta innebär att det finns möjlighet att via tävlingen integrera nordiska språk och kulturarv på ett naturligt sätt. Det finns också en möjlighet för skolbarnen att få en vänklass i Finland och på så sätt få ett mer aktivt utbyte.

Det är lätt och rätt att återvinna! Återvinning är ett enkelt och konkret sätt för både barn och vuxna att bidra till vår gemensamma miljö. Det är också en bra ingång till att prata miljö och hållbarhetsfrågor i ett större perspektiv. Målet med tävlingen är att öka återvinningen av dryckeskartonger.

Alla som slutför tävlingen är med i utlottningen av fina priser från Tetra Pak och Världsnaturfonden WWF. För varje förskolebarn och elev som anmäler sig skänker Tetra Pak 1 kr till WWFs arbete.

Läs mer och anmäl er här

© Dmitry Deshevykh / WWF-Russia

Gratulerar till vinnarna i Earth Hours skoltävling Klimatsmart mat!

Tack till alla er som deltog i skoltävlingen Klimatsmart mat, som pågick under årets Earth Hour. Vi fick in många fantastiska bidrag, som det ena var mer innovativt än det andra.

Vi kan nu avslöja att vinnarna i tävlingen blev Kyrkhults förskola och Kulltorpsskolan åk 5-6.

Ett stort grattis till er, och vi hoppas att det blev en lustfylld och lärorik stund.

Mellanstadiet

Förändra skolan - ett samhällsprojekt

Samhällsprojektet är ett socialt projekt som bedrivs under ett läsår med eleverna i åk 6 på Ursvikskolan. Projektets syfte är att utveckla elevernas sociala entreprenörskap, välbefinnande och medmänsklighet.

Genom anpassade lektioner får eleverna utveckla dessa förmågor samtidigt som de arbetar med centralt innehåll och kunskapskrav i flera olika ämnen.

Under läsåret får eleverna organisera och genomföra olika aktiviteter för att samla in pengar till välgörenhetsorganisationer. Vilken organisation det blir bestämmer eleverna själva. Projektet är inne på sitt femte år och för andra gången har eleverna valt att stötta WWFs arbete. Projektets fokus är alltid på social hållbar utveckling men i och med att eleverna valt WWF är det i år även fokus på ekologiskt hållbar utveckling.

Mottot för projektet är: När du står upp för andra, står du upp för dig. När du hjälper andra, hjälper du dig. När du älskar andra, älskar du dig. Detta är grundtanken med hela projektet. Vi arbetar med tanken att ju bättre människor mår runt omkring dig, desto bättre mår du och desto bättre mår vårt samhälle.

Läs mer om Samhällsprojektet här

Kulturexempel i Luleå

WWF har påbörjat en satsning på att utveckla kulturella uttryck kring de stora utmaningar som vi står inför. Som ett led i detta har vi samarbetat med konstnären Anna Toresdotter som i sin utställning "Se långt" på muséet i Luleå, Norrbotten, har skildrat utmaningarna i starka oljemålningar.

Ett inslag i utställningen var att låta deltagarna skriva ner sina tankar om framtiden på papperssvalor som sen kastades iväg när utställningen var över. Se ett bildspel om detta ögonblick här.

Klass 2B på Hedskolan besökte utställningen. Före besöket introducerade läraren Annas bilder i klassrummet. Man pratade om utrotningshotade djur och om jordens klimat. Barnen inspirerades och här kan du se ett resultat.

WWF kommer att utveckla tankar och strategier om hur vår tids stora utmaningar, som klimatförändringar och utarmning av biologisk mångfald, kan kommuniceras och gestaltas av unga människor. Det handlar om alla kulturella uttryck som till exempel musik, spoken word, måleri osv. Om du vill vara med i en grupp som tar steget vidare inom området kulturella avtryck, då är du välkommen att höra av dig till Germund Sellgren, WWF.

Lågstadiet   Mellanstadiet   Högstadiet

Nya Panda planet

Förra veckan lanserades den nya hemsidan för Panda planet, WWFs satsning för barn och unga. Här hittar ni massor av roliga djurfakta, quizzar och pysselsidor. Något som är nytt är att ingen inloggning krävs, utan allt är tillgängligt för alla.

På Panda planet hittar ni hjälpmedel för att på ett lustfyllt sätt engagera barnen och få dem intresserade av djur och natur.

Titta gärna runt på sidan och se om ni kan använda den i er undervisning.

Panda planet hittar ni på www.pandaplanet.se

Ny bok om Hållbar utveckling

Hållbar utveckling - ämnesdidaktisk tematisering för grundskolan av Per Sund och Louise Sund, utgiven på Liber. Boken innehåller både teori om hållbar utveckling samt utbildningens och forskningens roll för en mer hållbar samhällsutveckling, samt en mängd övningar att göra med eleverna.

En bok att läsa från pärm till pärm om man så önskar, eller för att hitta inspiration kring ett visst område. Boken behandlar ett antal olika teman; Utveckling, Tillväxt, Kretslopp, Energi, Livsstil samt Klimat och vatten. Till varje tema finns både en kunskapsbakgrund och ett antal övningar, en del som behöver lärarens aktiva ledning och andra där eleverna arbetar mera självständigt.

Med vänlig hälsning!

Therese Wåtz

Världsnaturfonden WWF

Om du vill avsluta din prenumeration kan du klicka här.
OBS! Detta innebär att du avslutar alla dina epost-prenumerationer från Världsnaturfonden WWF, inklusive fadderrapporten.