Om mailet inte visas korrekt Öppna brevet i din webbläsare


 

Vinst får aldrig vara det primära syftet


Vi måste andas för att överleva – men att andas är inte syftet med våra liv. På samma sätt måste ett företag gå med vinst för att överleva, men vinsten får aldrig vara syftet. En bra påminnelse från vår nya internationella ordförande Pavan Sukhdev, som besökte Sverige i april. Genom att mäta och redovisa inte bara finansiellt utan även socialt och naturligt värdeskapande, kan vi synliggöra företagets syfte. Läs mer i nyhetsbrevet!

Precis som man måste andas för att leva, måste man också äta, även om mat förstås är mer än så. Här har vi nyligen kommit med två nyheter: en guide till hållbara matprodukter, och konceptet One Planet Plate – mat inom planetens gränser. Intresset är stort från restauranger, skolkök och måltidsleverantörer, ta en titt du också!

Som läsare av One Planet Business är du förmodligen redan på rätt väg, men lite inspiration och matnyttiga tips skadar aldrig. Läs gärna Sju tips på hur ditt företag blir mer hållbart!


Daniel Robertsson, Chef Samhälls- & Näringslivsutveckling
daniel.robertsson@wwf.se
Twitter: drobertsson_wwf

 

 

 

 

 

Foto: Volvo

Intervju med Volvo: "Hållbarhetsarbetet behöver integreras i affären för att vara framgångsrikt"

 

Niklas Gustavsson är hållbarhetschef för Volvo Group, som är partner till WWF inom ramen för nätverket Climate Savers.

 

Vilka utmaningar står ni inför?

Kring 2050 kommer mer än två tredjedelar av världens befolkning bo i städer. Här kan Volvo Group spela en viktig roll när det kommer till hållbar utveckling då vi är en av världens största tillverkare av bussar och lastbilar.

Vi behöver förstå vilka förväntningar och krav som ställs på transportsektorn när det gäller hållbar utveckling. De investeringar som krävs är enorma och därför måste vi veta att de val vi gör pekar rätt. Volvo Group spenderar mellan 10 och 15 miljarder årligen på forskning och utveckling. Vi behöver kombinera nya tekniker, som elektrifiering och ständig uppkoppling, på smarta sätt för att ta de stora steg som krävs.
 

 
Hur hjälper samarbetet med WWF er?

Att arbeta med WWF som har ett globalt perspektiv är oerhört viktigt för att Volvo ska förstå vart världen är på väg, vilka utmaningar vi har framför oss och vad vi behöver göra.
Samarbetet ger stöd både internt och externt. Vi får hjälp med att stämma av att vägen framåt leder i rätt riktning och är trovärdig. WWFs globala nätverk är viktigt för att hjälpa Volvo nå ut till relevanta intressenter i olika länder.

 

 

Vilket ledarskap behövs för att hållbarhetsarbetet ska vara framgångsrikt?

För att klara utmaningarna krävs både internt och externt ledarskap. Internt handlar det inte längre om att en centralt placerad arbetsgrupp driver hållbarhetsfrågorna isolerat utan det behöver ske integrerat i affären ute i hela organisationen för att vara framgångsrikt och relevant. I Volvo Group arbetar fler än 100 000 människor och vi finns i 194 länder. En ledarskapsutmaning internt är att få hela organisationen att förstå varför hållbarhet är bra för affärerna.

 

 

Läs hela intervjun på WWF.se eller se intervjun som videoklipp

 

 


 

_________________________________________________________________________________________ 

 

 

 

 

Med ert stöd uträttar vi mer - Bli WWF Vänföretag


Genom att bli WWF Vänföretag ger ni ert stöd årligen till ett 100-tal viktiga naturvårdsprojekt över hela världen. Utrotningshotade djur, utfiskade hav och skövlade skogar är bara några exempel på projekt som vi är engagerade i.

 

Vårt arbete är helt beroende av ert stöd - bli WWF Vänföretag och gör skillnad!

 

 

 

 _______________________________________________________________________________________

 

 

 

 

One Planet Plate – verktyget för medvetna måltidsleverantörer

 

I mars lanserade WWF en guide för hållbara måltider - One Planet Plate. Den riktar sig till alla som vill servera hållbara måltider, till exempel restauranger, skolkök och måltidsleverantörer. Intresset är stort, och konceptet har redan börjat användas av en grupp aktörer och flera ligger i startgroparna för att börja servera måltider för en levande planet.


One Planet Plate fokuserar på den enskilda måltiden och ställer krav för klimatet och den biologiska mångfalden. Måltidens växthusgasutsläpp ska klara gränsen för målet om max 1,5 graders uppvärmning av planeten och dessutom finns kriterier för fisk, kött och utvalt från växtriket för att värna den biologiska mångfalden.

Kunskapen är tillgänglig för alla men om man som företag vill använda symbolen för One Planet Plate behöver man skriva ett avtal med WWF. Läs mer om One Planet Plate på wwf.se eller kontakta mat@wwf.se

 

 

 

 

 

 

Guide till hållbara produkter för livsmedelsbranschen

 

En hållbar livsmedelsförsörjning är central för att vi ska kunna leva inom gränsen för planetens resurser. Initiativet Hållbar Livsmedelskedja skapar hållbara lösningar för hela värdekedjan där målet är en väsentligt mer hållbar livsmedelsproduktion och -konsumtion i den svenska livsmedelskedjan till 2030, med början NU.

 

Initiativet arrangerade den 3 maj ett seminarium för livsmedelsbranschen där dokumentet Hållbara Produkter presenterades. Det är en vägledning för livsmedelsföretag att skapa mer hållbara produkter och ett mer hållbart produktsortiment.

 

Läs mer på hallbarlivsmedelskedja.se

 

 

Foto: Kartongmatchen 2017


Lyckad skoltävling i återvinning

 

”Kartongmatchen” är en del av samarbetet mellan WWF och Tetra Pak där skolelever engagerar sig i återvinning av dryckeskartonger. 
 

Närmare 200 000 barn har deltagit sedan starten 2011 vilket gör tävlingen till den mest framgångsrika skoltävlingen någonsin i Sverige. Eleverna har varit en viktig framgångsfaktor för att öka återvinningen från 9 000 ton dryckeskartong år 2011 till drygt 12 000 ton 2017, en ökning med mer än 35 %. 2018-års upplaga av Kartongmatchen startar i augusti och pågår till februari 2019.


Läs mer på kartongmatchen.se

 

 

 


 


Volvo Lastvagnar släpper två eldrivna lastbilar

 

Volvo Lastvagnar har nyligen släppt två eldrivna lastbilar för distribution, sophämtning och andra tillämpningar i stadsmiljöer. Försäljningen startar nästa år.


Läs pressmeddelandet på cision.com


 

 

 

 

 

 

Sju tips på hur ditt företag blir mer hållbart


Hur blir ditt företag mer hållbart? Jochem Verberne, som är ansvarig för WWFs globala företagspartnerskap, ger sina sju bästa tips.

 

Läs tipsen på medium.com

 

 

 

”Ett företag har en större påverkan än den vinst det skapar åt aktieägarna”

 

"Ett företag har en större påverkan än den vinst det skapar åt aktieägarna. Ett företag måste göra vinst för att överleva, men lika lite som det är mitt syfte som människa att andas kan ett företags enda syfte vara att göra vinst. Genom att mäta och redovisa finansiellt såväl som socialt och naturligt värdeskapande synliggörs det hela syftet." Det sa WWFs nya internationella ordförande Pavan Sukhdev till DI när han besökte Sverige i april. Han lyfte sedan fram vikten av att politiker och beslutsfattare åstadkommer en förändring. 

 

Läs hela intervjun på di.se 

 

 

Två svenska innovationer bland
WWFs Climate Solver Nordic 2018

 

Ett munstycke till din vattenkran som sparar upp till 98 procent av vattnet och en helautomatisk service som kan ge dig en jämnare och mer ekonomisk uppvärmning i fastigheten. Det är två av de fem innovationer som utnämns av WWF till Climate Solver Nordic 2018, en utmärkelse som delas ut för tionde gången.


Utmärkelsen har utvecklats av WWF för att stärka utvecklingen av teknik och affärsmodeller som dramatiskt kan minska koldioxidutsläppen och/eller öka energitillgången till de fattiga i världen. Priset delas ut i samtliga nordiska länder i samarbete med Nordic Cleantech Open och med stöd från Postkodlotteriet och Dustin.

 

Läs mer på wwf.se

 

 

WWF på plats i Almedalen 2018

 

Är ditt företag på plats i Almedalen i år? WWF är där och kommer som vanligt delta i debatter och evenemang som handlar om hållbarhet, biologisk mångfald, vatten, hav, skog och klimat.

 

Anordnar ni några evenemang där WWF borde vara representerade? Kontakta i så fall gärna info@wwf.se

 

 

 

 

WWF och StyrelseAkademien erbjuder fördjupning om hållbara investeringar för styrelser i finansiella företag

 

Fördjupningspasset inkluderar en översikt för hållbara investeringar ur ett styrelseperspektiv, analyser och råd från svenska och internationella experter på området samt en interaktiv dialog med utgångspunkt i den egna verksamhetens behov.

 

Läs mer på wwf.se

 

 

Vägledning till hur företag kan skydda biologisk mångfald

 

Guidelines on Business and Key Biodiversity Areas: Managing Risk to Biodiversity sammanfattar vilka steg företag kan ta för att skydda den biologiska mångfalden och samtidigt undvika att bidra till att viktiga naturvärden går förlorade. Vägledningen släpptes nyligen av Key Biodiversity Area, där bland andra WWF ingår, och riktar sig till företag som har verksamhet i viktiga naturområden i världen.

 

 

 

Hur mår planeten? I höst släpps rapporten Living Planet Report 2018 

 

Living Planet Report, rapporten om hur vår planet mår, släpps vartannat år av WWF. Rapporten visar trenderna för den biologiska mångfalden och våra ekologiska fotavtryck. Under hösten släpps en ny rapport.

 

Läs den senaste rapporten från 2016 här

 

 

Flera storföretag mot ökad hållbarhet

 

De senaste månaderna har flera internationella storföretag tagit stora kliv mot ökad hållbarhet. Några exempel är: McDonalds blir nu första restaurangkedjan som får sina forskningsbaserade utsläppsmål godkända inom Science Based Targets; Mondi går med i Climate Savers, WWFs företagsnätverk för en fossilfri framtid; Target utökar sitt vattenengagemang; Starbucks letar efter en hållbar mugglösning och Lego ersätter fossilbaserad plast med växtbaserad

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Dagens Industri bevakar hållbart näringsliv

Dagens Industri ökar sin bevakning av hållbarhetsfrågor kopplat till näringslivet.

 

Läs mer på di.se

 

 

 

Nio branscher på väg mot ett fossilfritt Sverige

I april lämnade nio branscher över sina färdplaner till regeringen för hur de ska bli fossilfria, samtidigt som de stärker sin konkurrenskraft.

 

Läs mer på akeritidningen.se

 

 

 

 

 

 

Ny personuppgiftslagstiftning - GDPR

 

Vi vill gärna hålla kontakt med dig!

Som ett led i Världsnaturfonden WWFs anpassning till GDPR går vi nu igenom samtliga våra databaser för att säkerställa att dessa är relevanta och hanterar kontaktuppgifter på ett korrekt sätt.

Vi har dina kontaktuppgifter registrerade, antingen för att du och den organisation du företräder har varit eller är intressent till WWF, du har gått på ett seminarium med oss eller du har någon gång anmält att du vill ha nyhetsbrev från oss.

Vi skickar regelbundet ut nyhetsbrev, inbjudningar till seminarier samt kommande föredrag. Dessa kan du när som helst avregistrera dig från genom den länk som finns i varje utskick.


När vi sparar dina kontaktuppgifter så kommer dessa endast att användas för kontakter kopplade till WWFs verksamhet.

Ifall du väljer att bli borttagen från vår databas, så tar vi bort dina kontaktuppgifter helt men du är när som helst välkommen att kontakta oss igen om intresse finns för dialog med oss.

 

Ta gärna del av vår nya integritetspolicy på vår webbsida.  

 

  

 

Det här är One Planet Business
I dag agerar mänskligheten globalt som om vi hade en och en halv planet att leva på. Vi utarmar snabbt jordens resurser och viktiga områden som är nödvändiga för vår fortsatta existens. One Planet Business handlar om att få företag att agera inom vår enda planets begränsningar. Det är viktigt att alla företag arbetar för att vi ska få
en hållbar framtid där människan lever i harmoni med naturen.
Vill du veta mer om hur ditt företag kan göra detta?

 

Kontakta gärna oss så berättar vi mer: foretag@wwf.se

Om du vill avsluta din prenumeration kan du klicka här.
OBS! Detta innebär att du avslutar alla dina epost-prenumerationer från Världsnaturfonden WWF, inklusive fadderrapporten.