Om mailet inte visas korrekt Öppna brevet i din webbläsare

Trevlig sommar önskar WWF!

Sommar och semester betyder återhämtning och kanske ett härligt svalkande havsbad. Tyvärr mår våra hav inte bra och skulle behöva återhämta sig de med. Nyligen kom en WWF-rapport som visar att Medelhavet drunknar i plast. Och årets rekordtidiga algblomning i Östersjön pekar på ett hav i kris. WWF jobbar hårt för att vända utvecklingen i Östersjön, bland annat genom att driva på politiker och näringsliv i Östersjöregionen.

Stort tack till våra Vänföretag som möjliggör att vi kan fortsätta och kämpa för våra hav och för ert viktiga stöd till vårt övriga naturvårdsarbete i Sverige och i världen.

Foto: WWF

Väck liv i Östersjön - Torsken håller på att försvinna

Östersjöns torskar har blivit färre och mindre och förökar sig vid allt tidigare ålder. Det är ett tecken på att torsken är stressad. Men om den får vara ifred och återhämta sig, har vi allt att vinna.

>> Se WWFs videoklipp om situationen för Östersjötorsken

WWFs Fiskguide 2018 - Ät inte Östersjötorsk!

I WWFs Fiskguide för 2018 är Östersjötorsken på rött ljus och även många andra arter i Östersjön. Det positiva är att nya arter miljömärkts – nu finns det gröna alternativ för en majoritet av guidens 70-tal arter.

Se alla nyheter i Fiskguiden 2018 och använd gärna Fiskguiden på vår hemsida. Guiden finns också som app att ha enkelt till hands i mobilen.

Foto: Edwin Giesbers /WWF

Glädjande ökning av bergsgorillorna

Bergsgorillorna i Virungabergen i Afrika har ökat från cirka 480 till 604 djur. Tillsammans med 400 djur i Bwindiparken i Uganda finns det nu över 1000 bergsgorillor i världen, vilket är fler än tidigare, visar en ny räkning.

>> Läs mer på wwf.se

Nytt hopp för utrotningshotade delfiner i Mekongfloden

För första gången på 20 år ökar den lilla populationen av Irrawaddydelfiner i Mekongfloden i Kambodja. Beståndet har ökat från 80 till 92 individer på två år, enligt den senaste inventeringen som nyligen släppts av Kambodjas regering och WWF. Krafttag mot tjuvfiske och konfiskering av illegala fiskenät har gett resultat.

>> Läs mer på wwf.se

Foto Steve Morello WWF

Stor insats i världsarvet Selous: satellitsändare ska skydda Tanzanias elefanter

Med stöd av WWF har Tanzanias regering dragit igång landets största insats någonsin för att märka och skydda elefanter. Den mörka bakgrunden är att 90 procent av elefanterna i Selous naturreservat har dödats i tjuvjakt de senaste 40 åren.

>> Läs mer på WWF.se

WWF på plats i Almedalen 2018

Världsnaturfonden WWF är på plats under Almedalsveckan med flera experter. Onsdagen den 4 juli har vi en egen mötesplats med flera seminarier och spännande program med WWFs ungdomsråd. Välkommen till vår mötesplats!

>> Läs allt om WWFs deltagande under Almedalsveckan på wwf.se

Sju tips på hur ditt företag blir mer hållbart

Hur blir ditt företag mer hållbart? Jochem Verberne, som är ansvarig för WWFs globala företagspartnerskap, ger sina sju bästa tips.

>> Läs tipsen på medium.com

Hur mår planeten? I höst släpps rapporten Living Planet Report 2018

Living Planet Report, rapporten om hur vår planet mår, släpps vartannat år av WWF. Rapporten visar trenderna för den biologiska mångfalden och våra ekologiska fotavtryck. Under hösten släpps en ny rapport.

>> Läs den senaste rapporten från 2016 här

Nya WWF Eko på nätet

Nu finns hela tidningen på webben, tillsammans med filmer, bilder och massor med bonusläsning. Observera att du behöver en kod för att kunna läsa tidningen på nätet. Din kod för WWF EKO 2-2018 är: vbgb67.

>> Läs det senaste numret av WWF EKO

Bilder, filmer, vykort

Ladda ner skrivbordsbilder, titta på intressanta och unika filmklipp, skicka e-julkort till anställda eller titta på bilder från olika WWF-projekt i bildgalleriet. Besök även vår länksida där vi tipsar om gröna länkar på internet.

>> Klicka här för att hämta WWF-material

Stödet från er som WWF Vänföretag är viktigt för oss!

Med er hjälp har WWF uppnått många goda naturvårdsresultat. Genom ert stöd kan vi fortsätta vårt naturvårdsarbete i Sverige och i världen. Sprid gärna nyhetsbrevet inom ert företag, via mejl eller genom att länka till brevet från ert intranät. Har ni frågor eller funderingar, kontakta oss gärna på vanforetag@wwf.se.

Om du vill avsluta din prenumeration kan du klicka här.
OBS! Detta innebär att du avslutar alla dina epost-prenumerationer från Världsnaturfonden WWF, inklusive fadderrapporten.