Om mailet inte visas korrekt Öppna brevet i din webbläsare


 

Viktig påminnelse!


För tio år sedan brottades de flesta företag med hur hållbarhetsfrågan skulle komma att påverka affärerna. Nu märker vi på WWF att det är precis tvärtom – de flesta vill veta hur det egna företaget kan bidra mer i hållbarhetsfrågorna. Såhär i politiskt osäkra tider kan det vara klokt att påminna sig om den enorma förändring som skett i näringslivet! Numera är också de flesta överens om att hållbarhet och goda affärer går hand i hand.

Ni som läser One Planet Business är förstås redan med på banan, men det är glädjande att så många börjar ta efter. Många företagsledare vill också samarbeta med WWF, och om man lyssnar på över 700 globala hållbarhetsexperter är det förmodligen klokt. Enligt rapporten Globescan Sustainability Leaders Report är WWF den organisation som har störst inflytande på hållbarhetsområdet.

I det här nyhetsbrevet kan du läsa om både viktiga nyheter och nya och fördjupade samarbeten. Är du i eller intresserad av livsmedelsbranschen välkomnar vi dig till seminariet i Tylösand om framtidens mat tillsammans med 14 ledande svenska livsmedelsföretag.

Och du har väl inte missat våra valkompasser?

Läs mer i nyhetsbrevet!

 

Daniel Robertsson, Chef Samhälls- & Näringslivsutveckling
daniel.robertsson@wwf.se
Twitter: drobertsson_wwf

 

 

 

 

 

 

 

IKEA-koncernens klimatmål godkända av Science Based Targets

 

IKEA har fått sina klimatmål godkända av Science Based Targets - initiativet som entusiasmerar och hjälper företag att sätta ambitiösa forskningsbaserade utsläppsmål i linje med Parisavtalet.

De satta utsläppsmålen ska bidra till IKEA:s mål att bli klimatpositiv senast 2030 och förbinder sig därmed att minska klimatavtrycket med mer än det som kommer från den egna värdekedjan. Man vill också genom de nya målen utmana det befintliga arbetssättet för större effektivitet och driva innovationsarbetet framåt snabbare.

Ett av målen är att minska utsläppen av växthusgaser från IKEA-koncernens varuhus och övriga verksamheter med 80 procent i absoluta termer jämfört med år 2016.
 

Läs om alla utsläppsmål på ikea.se


 

 

 

 

 

 

”Skydd under ytan”. Utökat samarbete mellan WWF och Apotea

 

Stockholms skärgårds unika och känsliga ekosystem är hotade på grund av ett alltför stort mänskligt tryck. WWF vill genom ett utökat samarbete med Apotea öka kunskapen kring dessa marina miljöer och de djur och växter som lever under ytan, samt skapa metoder för att skydda dessa.

Projektet kommer att, inom två geografiska pilotområden, arbeta i följande steg:  

• Kartläggning – Inventera det som behöver skyddas
• Utveckling av verktyg – Ta fram åtgärder för varje problemområde
• Implementering – Genomförande av de åtgärder som utvecklats
 

Läs mer om samarbetet på wwf.se

 

 

 

 

WWF och H&M uppmanar mode- och textilbranschen till hållbar vattenförvaltning 

 

WWF och H&M-gruppen samarbetar sedan 2011 om Water Stewardship och en hållbar vattenförvaltning och uppmanar nu andra storföretag inom mode- och textilbranschen att ansluta sig och bidra till att skapa lösningar även på global nivå. Det är särskilt viktigt för aktörer som jobbar i områden med hög vattenrisk.  

 

–Vattenfrågor är komplexa. Nyckeln till framgång ligger i samarbete. Företagen som samverkar med varandra blir mer effektiva i sin vattenhantering, säger Charlotta Järnmark, vattenexpert på WWF.

 

I oktober släpper WWF en uppdaterad version av WWF Water Risk Filter 5.0 med råd och åtgärder för att minska riskerna för företag. Verktyget är utvecklat i ett pilotprojekt med H&M-gruppen och WWF.

 

Läs mer om uppropet på medium.com

 

Läs mer om verktyget på medium.com

 

 

 

 

WWF och IKEA: Digitalt verktyg skyddar urskog i Ryssland

 

Ungefär en tredjedel av Rysslands boreala skog är orörd men under hot eftersom den enligt rysk lagstiftning betraktas som potentiell produktionsskog. Med stöd av ett projekt som WWF och IKEA drivit sedan ett decennium tillbaka kan man nu genom ett digitalt verktyg lättare identifiera och kartlägga skyddsvärda skogar.

 

- Det digitala verktyget hjälper naturvårdsorganisationer, certifieringsorgan och skogsindustriföretag att fastställa var gränserna mellan skyddsvärd och avverkningsbar skog enligt kriterier för FSC och HCVF. För de FSC-certifierade företag har verktyget blivit ett effektivt verktyg för att planera och säkerställa att skogsmarksanvändning i Ryssland sker ansvarsfullt med hänsyn till både sociala och ekologiska värden, säger Michelle Slaney, programsamordnare internationell skog på WWF.

 

Läs mer om på projektet på panda.org


Se videoklipp om verktyget på youtube.com

 

Testa verktyget här

  

  

 

 

 

 

WWF i nytt samarbete med GLACIAL

 

Världens överkonsumtion av plast är ett problem som blir allt större och mycket av plasten hamnar i haven. En del av lösningen är att sluta köpa fraktat vatten i plastflaska och övergå till flaskor i metall som man själv fyller och bär med sig.

 

GLACIAL tillverkar en av de mest hållbara flaskorna för kall och varm dryck på marknaden. De är tillverkade i rostfritt stål och är helt giftfria. Avtalet mellan WWF och GLACIAL är ett kombinerat partnerskap och licensavtal vilket innebär att GLACIAL kommer att donera 10 kr/flaska till WWF till förmån för världens hav.  


Läs mer om samarbetet på wwf.se  

 


 


WWF och H&M skapar barnkollektion för en mer hållbar framtid


WWF och H&M har tillsammans tagit fram en klädkollektion för barn på temat vilda djur, som lanseras i H&Ms-butiker samt online den 27/9.

Temat för kollektionen är ikoniska djur som tiger, blåval, elefant, panda och isbjörn. Kollektionen är inte bara snygg, den innehåller hållbart framtagna material och 10% av förtjänsten från försäljningen går till WWF:s arbete för att skydda hotade djurarter.
 
Den globala biologiska mångfalden minskar snabb takt och vilda djur hotas av bland annat förlust av livsmiljöer, vattenförorening och klimatförändringarna. Med klädkollektionen vill H&M och WWF öka medvetenheten om de hot vilda djur står inför och samtidigt inspirera en ny generation att ta hand om vår planet.

Läs mer om WWF och H&Ms samarbete på wwf.se

 


 

 

 

 

 

Pandasäljarna samlade in 5,3 miljoner till WWF 


Resultatet för 2017 har kommit; pandasäljarna samlade in fantastiska 5,3 miljoner kronor förra året till WWFs arbete med att rädda jättepandorna. Idag finns det knappt 1 900 pandor kvar i det vilda.

Pandaförsäljningen är ett fristående företag som genom barn och ungdomar säljer varor från katalog för hem och fritid. De arbetar kontinuerligt med att förbättra sina produkter så att de ska ha en bra miljöprofil. För varje såld vara tillfaller ett tydligt angivet belopp WWF. Samarbetet har pågått sedan 1983.

Läs mer om samarbetet på wwf.se


 

 

 

 

 

Hållbar Livsmedelskedja inleder Livsmedelsdagarna

 

Initiativet Hållbar Livsmedelskedja inleder Livsmedelsdagarna i Tylösand den 12 september med seminariet ”Framtidens mat - Hållbara produkter i en hållbar livsmedelskedja för affärer i en hållbar framtid”.

 

Initiativet är världsunikt och består av 14 ledande svenska livsmedelsföretag samt WWF.

 

På seminariet presenteras Hållbara Produkter, en vägledning framtagen med syfte att handel och leverantörer gemensamt ska bidra till hållbarhet.

 

Det går att anmäla sig endast till detta seminarium om man vill, anmäl dig här.   

 

 

 


 

Med ert stöd uträttar vi mer - Bli WWF Vänföretag


Genom att bli WWF Vänföretag ger ni ert stöd årligen till ett 100-tal viktiga naturvårdsprojekt över hela världen. Utrotningshotade djur, utfiskade hav och skövlade skogar är bara några exempel på projekt som vi är engagerade i.

 

Vårt arbete är helt beroende av ert stöd - bli WWF Vänföretag och gör skillnad!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

WWF på World Water Week: Företag och beslutsfattare måste agera

 

World Water Week gick av stapeln i Stockholm 26-30 augusti. Temat var "Vatten, ekosystem och mänsklig utveckling", ett ämne som ligger helt i linje med WWFs globala sötvattenstrategi. Sötvatten är en sällsynt resurs och WWF fick tillfälle att fokusera på det enorma värdet floder ger människor såväl som natur. Det är viktigt att världen levererar på SDG 6 "rent vatten och sanitet för alla". Företag och beslutsfattare måste agera för att vända den negativa trenden.

WWF förhandsvisade WWF Water Risk Filter 5.0, som släpps i oktober, med ett stort antal nya funktioner som gör det möjligt för företag och investerare att analysera, bedöma, värdera och agera runt vattenrisker.

Läs mer om wwfs deltagande på wwf.se

 

 

 

Climate Savers möttes i Washington


Innan sommaren arrangerade WWF ”Climate Savers Summit”, ett årligt möte för Climate Savers medlemmar, där bland andra Volvo och H&M ingår. Konferensen hölls i Washington DC under två dagar med de mest aktuella ämnena för företag. På agendan fanns bland annat pass om att sätta Science Based Targets och dess nya kriterier. Man diskuterade även olika sätt att engagera sin värdekedja i klimatarbetet och hur policypåverkan kan se ut för företag.


WWFs Climate Savers-program arbetar främst med företag som vill vara med och driva omställningen mot en klimatneutralt värld.
 

Läs mer om Climate Savers på climatesavers.org

 

 

WWFs Klimatkompassen inför valet

 

Enkäten Klimatkompassen är ett initiativ från WWF och Föräldravrålet med syfte att lyfta klimatfrågan på den politiska agendan och göra information om partiernas klimatpolitik tillgänglig för väljare inför valet.

 

I enkäten ställer vi frågor till alla riksdagspartier om flera av de politikområden som klimatomställningen berör. Klimatkompassen omfattar totalt 33 frågor. WWF har även tagit fram Östersjökompassen och Skogskompassen.

 

Läs mer och ser svaren i Klimatkompassen på wwf.se  

 

 

 

 

WWF och StyrelseAkademien erbjuder fördjupning om hållbara investeringar för styrelser i finansiella företag

 

Fördjupningspasset inkluderar en översikt för hållbara investeringar ur ett styrelseperspektiv, analyser och råd från svenska och internationella experter på området samt en interaktiv dialog med utgångspunkt i den egna verksamhetens behov.

 

Läs mer på wwf.se

 


 

 

 

Du har väl inte missat WWFs blogg?

 

Fördjupa dig i aktuella miljöfrågor med Världsnaturfonden WWFs experter inom bland annat Ekonomi och Närlingsliv.

 

Här hittar du WWF-bloggen

 

 

 

 


 

  

 

Det här är One Planet Business
I dag agerar mänskligheten globalt som om vi hade en och en halv planet att leva på. Vi utarmar snabbt jordens resurser och viktiga områden som är nödvändiga för vår fortsatta existens. One Planet Business handlar om att få företag att agera inom vår enda planets begränsningar. Det är viktigt att alla företag arbetar för att vi ska få
en hållbar framtid där människan lever i harmoni med naturen.
Vill du veta mer om hur ditt företag kan göra detta?

 

Kontakta gärna oss så berättar vi mer: foretag@wwf.se

Om du vill avsluta din prenumeration kan du klicka här.
OBS! Detta innebär att du avslutar alla dina epost-prenumerationer från Världsnaturfonden WWF, inklusive fadderrapporten.