Pay It Forward

Världen är stor men du är större

Idag säger 76 % av Sveriges unga att hållbar utveckling är viktigt eller mycket viktigt.* Samtidigt är det svårt att veta vad man själv kan göra, och om det man gör ens spelar någon roll. Som ung idag är det lätt att känna sig maktlös. Känner du igen dig? Vi i WWFs Ungdomsråd vet hur det känns att bara vara en axelryckning ifrån att inte bry sig.

Vi vet också att det visst går att göra skillnad.

*Källa: ungdomar.se

Varför heter vi som vi heter?

Pay It Forward är ett uttryck som beskriver hur en enda person kan förändra mycket genom en liten handling.

Om du lyckas påverka en annan person så kan den personen i sin tur påverka en annan, som påverkar en annan, som i sin tur påverkar en annan – och så fortsätter det. Plötsligt har stor förändring skett med små medel. Vi tror att alla människor kan hitta sitt unika sätt att påverka.

Hållbarhet kan betyda allt

Hållbarhet – ordet som ska leda oss fram mot en bättre framtid – kan betyda så mycket mer än vad många tror. Vi letar efter din unika tolkning av det ordet.

En hållbar handling kan handla om att göra positiv skillnad för en enda människa omkring dig, för naturen i din närhet, för din egen hälsa, för rättvisa, frihet och ansvar eller för ditt eget kvarter. Dessutom påverkas nästan alla områden av varandra, vilket betyder att en liten skillnad på ett håll kan göra stor skillnad på andra håll. Därför vill vi låta dig bidra med det du är bra på, inom ett område du tycker är viktigt.

Hur kan du göra skillnad? Vilket område betyder mest för dig?

Om inte vi, så vem?

Farida

Tobacco endgame stipendium

Farida har startat ett stipendium som ger unga stöd att bekämpa tobakens plats i samhället.

Farida, Bromma

Berätta om ditt projekt!

Jag har skapat ett stipendium för unga som vill arbeta för att bekämpa tobakens plats i samhället och världen. I år är vårt första år. Stipendiet heter “Tobacco endgame stipendium” och kommer att drivas av föreningen Psykologer mot tobak, som jag är aktiv i.

Varför skapade du just det här projektet?

Jag skapade det här stipendiet för att jag ville visa att det går att förändra och att vuxna vill ställa upp för en. Jag ville också ge tillbaka till andra som är yngre än mig.

Hur bidrar ditt projekt till en mer hållbar värld?

Tobak bidrar till en mindre hållbar värld, både om vi ser till det sociala, ekologiska och ekonomiska. Tobakskonsumtion försämrar människors hälsa och leder till stora samhällskostnader, samtidigt som det gör ekologiska skador genom skogsskövling och besprutning i produktionen. Därför behöver vi därför en medveten ung generation som kan driva tobaksfrågan. Stipendiet ger unga stöd att göra det.

Erik-engman

Cykelverkstaden

Erik har en cykelverkstad där han hjälper privatpersoner med att laga och bygga om sina cyklar – i sitt eget rum.

Erik, Rinkeby

Berätta om ditt projekt!

Mitt projekt går ut på att hjälpa privatpersoner med att reparera och bygga om sina cyklar. Med hjälp av min cykelverkstad kan privatpersoner laga sin gamla cykel istället för att köpa en ny, vilket gör att de själva sparar pengar samtidigt som vi sparar på jordens resurser. Idag är mitt rum min verkstad, men om jag har för lite plats går jag ner till garaget.

Varför skapade du just det här projektet?

Jag har alltid varit intresserad av att mecka med cyklar. Det är min hobby. Det började när jag var 5 år, när min pappa lärde mig att byta slangar och fixa bromsar på cyklar. Sen när jag väl kunde göra det själv ville jag göra något större och lära mig att göra en cykel från scratch. Det här projektet är ett sätt för mig att utveckla min hobby och göra något jag brinner för.

Hur bidrar ditt projekt till en mer hållbar värld?

Att cykla är både bra för miljön och för hälsan. På det sättet bidrar mitt projekt både till global hållbarhet och individers eget välmående.

Sissa-Pagels

Green Teens

Sissa startade projektet Green Teens för att få unga att tänka mer positivt kring hållbarhet. Alla kan göra något!

Sissa, Bräkne-Hoby

Berätta om ditt projekt!

Green Teens är en miljöförening för unga människor mellan 13-19 år som vill visa att det kan vara roligt, enkelt och billigt att göra något för miljön. Vi visar det genom att blanda kultur med viktiga frågor, t.ex. genom klädbytardagar, picknick med politiker och miljö- och ungdomsfestivalen Live Green.

Varför skapade du just det här projektet?

Jag tyckte att många var väldigt negativa och att det pratades alldeles för mycket om klimat- och miljöhot, samtidigt som politiker i klimatförhandlingarna vägrade ta ställning och enas kring ett bindande klimatavtal. Jag ville visa att vi ungdomar kan vara goda föredömen och göra någonting själva.

Hur bidrar ditt projekt till en mer hållbar värld?

Alla små gärningar räknas. Om Green Teens kan få fler ungdomar att bry sig om hållbarhet och göra någonting istället för ingenting, så leder det så småningom till att vi tillsammans når vårt stora mål och minskar växthusgaserna globalt.

“When you change the way you look at things, the things you look at change.”

– Wayne Dyer

Pay It Forward – Podden

I vår podd får du följa med programledaren Mohamed El Abed när han reser runt i Sverige för att undersöka varför vissa människor valt att engagera sig. Under åtta avsnitt möter han unga personer med vitt skilda bakgrunder som alla har en sak gemensamt: de vill förändra världen, och de tror att det är möjligt.

Mohamed El Abed har tidigare varit programledare för podcasten ”Klassresan” och poddradiospecialen ”Ögonblicket” på Sveriges Radio.

“Sometimes the simplest idea can make the biggest change.”

- Pay It Forward (2000)

vad letar vi efter förstoringsglas Vad letar vi efter?

Vi i WWFs Ungdomsråd letar efter 8 nya medlemmar till Ungdomsrådet 2015. Vi letar helt enkelt efter dig som vill ersätta oss.

Du ansöker till WWFs Ungdomsråd genom att svara på två frågor och berätta om en idé på hur just du kan göra världen omkring dig lite mer hållbar. För oss är det viktigt att du på något sätt vill göra skillnad för någon eller något mer än dig själv, med hjälp av din idé. Däremot bestämmer vi inte vad det skulle kunna vara. Kanske din skola, dina vänner, din närliggande skog eller din kommun? Vad tycker du är viktigt? Vad är du bra på? Utifrån det: vad kan du göra idag som också gör skillnad imorgon?

Kom ihåg att vi letar efter människan bakom idén, inte bara idén i sig. Din idé kan befinna sig på allt mellan frö-stadiet och nästan färdigutvecklat projekt. Du kanske bara har en tanke, eller också har du redan börjat? Vi möter dig där du är!

Din idé kommer antagligen passa oss extra bra om du kan svara ja på följande frågor:

• Tror du att din idé går att genomföra?
  • Tror du att din idé kommer göra skillnad för någon eller något, mer än dig själv?

Vem är du? heart pay it forward logo

Vi tror att alla människor kan hitta sitt unika sätt att göra skillnad.

Nu letar vi efter dig som är 18-25, som känner på dig att du vill vara en del av WWFs Ungdomsråd. Du måste inte veta exakt vad du vill bidra med - eller ens vara säker på att du kan göra det. Det du behöver är ett engagemang och viljan att försöka. Du kanske inte har sysslat med hållbarhet, eller ens hört det ordet förut? Det tycker vi är spännande. Vi i WWFs Ungdomsråd tycker att hållbarhet kan betyda flera saker. Det hoppas vi också ska speglas i vilka idéer och människor vi hittar.

Vad kan vi göra för dig? vad letar vi efter förstoringsglas

Inom Ungdomsrådet får du möjligheten att uttrycka ditt engagemang, tänka vidare kring din idé, bygga samarbeten och påverka en global organisation – men du får framförallt möjligheten att utvecklas som person.

• Vi ger dig en gemenskap (Du blir en del av Ungdomsrådet)
  • Vi skräddarsyr ett mentorskapsprogram (Vi hittar någon som kan ge råd och vägledning för just det du vill göra)
  • Vi ger dig nya perspektiv (Insyn och påverkan på en stor global organisation, PLUS en avslutande projektresa)
  • Vi ger dig tyngd (EN GRYM MERIT!)
  • Vi hjälper dig komma längre (En episk möjlighet till personlig utveckling)
  • Vi hjälper dig att hjälpa andra (Du får ta del av intressanta seminarier och kurser för att kunna föra ditt unika bidrag vidare)
  • Vi hjälper dig att höras (WWF blir din megafon)

Ansökan är stängd!

Stort tack för ert engagemang, era kommentarer och ansökningar. Det är äntligen dags för oss i Ungdomsrådet att lämna över till nästa generation hållbarhetskämpar. Det tycker vi ska bli sjukt spännande! Vi hör av oss igen i höst, då vi introducerar nästa generations Ungdomsråd.

Frågor på det?

Hur vet jag om min idé är hållbar?

Vi i WWFs Ungdomsråd tycker att hållbarhet kan betyda många saker. För oss är det viktigt att du på något sätt vill göra skillnad för någon eller något mer än dig själv, med hjälp av din idé. Däremot bestämmer vi inte vad det skulle kunna vara. Kanske din skola, dina vänner, din närliggande skog eller din kommun?
Läs svaret

Kan jag söka med en idé som inte alls handlar om djur eller natur?

Ja! Vi i WWFs Ungdomsråd tycker att hållbarhet kan betyda flera saker. Det hoppas vi också ska speglas i vilka idéer och människor vi hittar. För oss betyder hållbarhet mycket mer än bara djur och natur, det kan t.ex. också betyda att göra positiv skillnad för ditt kvarter, din skola eller dina vänner. Välj det område du tycker är viktigast och försök hitta ditt sätt att göra skillnad där!
Läs svaret

Hur väl genomtänkt behöver min idé vara?

Din idé kan befinna sig på allt mellan frö-stadiet och nästan färdigutvecklat projekt. Du kanske bara har en tanke, eller också har du redan börjat? Kom ihåg att vi letar efter människan bakom idén, inte bara idén i sig. Vi möter dig där du är!
Läs svaret

Jag känner inte att min idé är så unik, kan jag söka ändå?

Såklart! Som amerikanen James Webb Young en gång sa: ”En idé är varken mer eller mindre än en ny sammansättning av gamla element.” Dessutom är vissa saker så bra att de förtjänar att testas igen. Du kanske har sett någonting som du inspireras av, men som inte finns i din närhet? Testa det!

Kan jag ansöka i grupp?

Nej, den här gången letar vi efter individer som tillsammans ska bilda ett nytt ungdomsråd. Det betyder såklart inte att du inte får bolla med andra!
Läs svaret

Jag vet inte vad hållbarhet betyder för mig. Kan jag säga det som svar i min ansökan?

Det kan du absolut. Vi letar inte efter en viss typ av person med en viss typ av engagemang – snarare vill vi ha in olika perspektiv. Du kanske inte har sysslat med hållbarhet, eller ens hört det ordet förut? Det tycker vi är spännande. Då kanske vi kan lära oss av varandra.
Läs svaret

Vilka är egentligen Ungdomsrådet?

WWFs Ungdomsråd består av 8 unga människor mellan 18-25. Vi kommer från hela Sverige med olika bakgrunder och historier. Det vi har gemensamt är att vi alla på något sätt vill kämpa för en mer hållbar värld, och vi tror att alla människor kan bidra med sina unika skills till den utvecklingen. Inom WWF har vi i uppdrag att bidra med nya perspektiv och föryngra organisationen inifrån. Vi har också fått i uppdrag att bygga en kampanj, baserat på det vi tror på. Därför har vi startat Pay It Forward!

Vilka är egentligen WWF?

Världsnaturfonden WWF är en oberoende och partipolitiskt obunden miljö- och naturvårdsorganisation. Vi har närmare 5 miljoner supportrar och projekt i mer än 100 länder. Om du är nyfiken kan du läsa mer här.

Vem bedömer min ansökan?

När du har skickat in din ansökan är det vi i Ungdomsrådet som kollar på den. Vi kommer att sätta ihop de 8 personer och idéer som vi tror kan passa bra ihop. Det ser vi fram emot! Men såklart finns det även andra inom WWF Sverige som är väldigt nyfikna på att se vad du vill bidra med, och som också kan ha något att säga till om.
Läs svaret

Vad händer om jag vill göra en ändring i min ansökan?

Om du redan har skickat in din ansökan till oss blir det tyvärr svårt att ändra direkt i den. Däremot kan du skicka in din ansökan till oss en gång till, på nytt. Då kollar vi bara på den senaste versionen vi har fått från dig. Om du undrar mer över detta är det bara att höra av sig till oss på payitforward@wwf.se.
Läs svaret

Har du fler frågor till oss? Hojta till payitforward@wwf.se så svarar vi så fort vi kan.

Följ oss

I princip allt vi gör går via vår sida Pay It Forward – Världsnaturfonden WWFs Ungdomsråd. Pay It Forward är en kampanj av unga, för unga – därför vill vi jobba tillsammans med dig för att skapa förändring. Var med och påverka genom att like:a, kommentera och dela det du gillar eller håller med om!

P.S. Vi har också en egen hashtag: #wwfpayitforward