Min Vardag - Bilpool perfekt för den hållbara staden

Foto: Elin Dunås

Att dela bil med andra är en del i en växande trend där man samsas om prylar – i stället för att alla ska ha sin egen. Något både miljön och deltagarna tjänar på.
– Otroligt smidigt, tycker Elin Bergman som är medlem i en bilpool.

Tänk dig att alltid ha en ny, fräsch bil, att slippa ta den till besiktningen eller betala för parkering. Så är det för Elin Bergman i Hammarby Sjöstad i Stockholm och Fredrik Linander i Malmö. De har valt att skippa egen bil och i stället vara med i en bilpool. Sådana finns idag på minst ett 50-tal orter i Sverige, enligt Trafikverket.

– Vi använder den mest för helgutflykter, det kan vara rätt krångligt att ta sig ut med kollektivtrafiken, säger Fredrik Linander som har två barn på tre och sex år tillsammans med sambon Karin.

Annars cyklar familjens vuxna mycket.

Även Elin Bergman använder bilen främst på helger, för att tillsammans med vännerna åka ut till lantstället.

– Det är otroligt smidigt. Det är bara att boka och hämta bilen vid en av de tre stationer jag har nära mig, och jag kan enkelt låsa upp den med ett sms eller ett smart kort. Det finns nästan aldrig hyrbil i stan, men nästan alltid bilar i poolen.

Hon tillägger:

– För mig som är dålig på att planera är det perfekt.

Hon har också lånat lite större bilar för att flytta och hjälpa sin bror att flytta. Och visst händer det att hon gör ärenden med en bilpoolsbil.

Billigare att dela

Den som äger en bil tenderar att använda den mycket, eftersom de fasta kostnaderna är så mycket större än de rörliga. För en bilpoolsbil betalar du en avgift per tillfälle, det kan bli några hundra för att ha bilen i några timmar. Både Elin Bergman och Fredrik Linander har gjort analysen att det blir billigare och framför allt enklare än att ha egen bil.

– Kostnaden är helt rimlig för vad man får, säger Fredrik Linander. Att ha egen bil skulle bli dyrare, men också ta mycket mer tid.

– Det är så värt pengarna, fyller Elin Bergman i.

Finns det då inga nackdelar?

Jo, Fredrik Linander hittar en:

– Har du bilen parkerad direkt ute på gatan slipper du gå 200 meter till stationen i regnet när du ska ha bilen. Och det kan ju vara skönt.

Minskar miljöproblem

Antalet bilpooler ökar ständigt i Sverige och i världen. Enligt Trafikverket finns de nu i över 500 städer och hundratusentals personer är anslutna.

Foto: Germund SellgrenFörhoppningsvis är det en bestående trend, menar Sabina Andrén, projektledare för Hållbara Städer på WWF. Inte bara för att minska koldioxidutsläppen – vägtrafiken står för 30 procent av dessa utsläpp i Sverige – utan för att man med bilpooler kommer åt även andra  trafikproblem i tätorter. Och i Sverige bor de allra flesta människor i tätorter numera.

– De stora problemen med biltrafiken i städer är att de leder till dålig luftkvalitet, buller, trängsel och olycksrisk på grund av trängseln. Med bilpooler minskar alla dessa problem, säger hon.

Genom att flera hushåll delar på en bil minskar bullret och de hälsofarliga utsläppen lokalt, utrymme frigörs – inte bara på vägarna utan också för parkering. En bil står stilla 90 procent av dygnets timmar i snitt.

Med färre bilar på vägarna blir staden säkrare och livsmiljön bättre på alla sätt.

En pryl var är onödigt

Sabina Andrén berättar att en trend just nu i västvärlden är så kallad collaborative consumption. På svenska skulle man kunna säga ”delandets ekonomi”.

– Allt fler börjar ifrågasätta varför alla ska ha en pryl var. Det är ofta både dyrt och opraktiskt, det är smartare att dela.

Delandet kan gälla dyrare saker som gräsklippare, borrmaskiner och annat som man bara behöver använda ibland. Och bilar. I Malmö där Sabina Andrén bor finns även cykelpooler och klädbibliotek.

Tillbaka till Stockholm, och Hammarby Sjöstad, där Elin Bergman berättar att det ska starta en båtpool till sommaren. Sådana pooler finns redan i skärgården.

– Det ser jag fram emot!  Jag är en riktig segeltjej, avslutar hon.

Andra sätt att dela bil

Förutom bilpool finns många andra sätt att dela bil och delta i ”delandets ekonomi”.

Här är några:

• Flexidrive – Hyr bil av grannen. www.flexidrive.se
  • Samåkningstjänster på nätet och facebook, till exempel Skjutsgruppen: www.skjutsgruppen.nu med 30 000 medlemmar.
  • Lifta – gammal metod som nylanseras av journalisten Katarina Bjärwall i antologin Att svära i kyrkan – 24 röster om evig tillväxt på en ändlig planet.

Text: Elin Dunås

Senast uppdaterad 2014-02-14

Om bilpooler

Foto: Global Warming Images / WWF-Canon

EN BILPOOL ÄR:
När flera personer samsas om en eller flera bilar. De betalar oftast bara då de använder den. En bilpool kan vara föreningsdriven eller företagsdriven. Bilpoolsföretagen erbjuder sina bilar till företag, förvaltningar och hushåll.

PASSAR:

Dig som använder bilen max ett par gånger per vecka och i övrigt åker kollektivt, går och cyklar.

KOSTAR:

Kostnaden består av en mängd olika avgifter, och varierar beroende på tid på dygnet och typ av bil.

Kommersiella företag som Sunfleet (med drygt 90 procent av marknaden i Sverige) har ett system med en fast månadsavgift, en startavgift per tillfälle och ett rörligt pris per tid och sträcka. Den som lånar bilen sällan kan välja att slippa månadsavgift men betala mer per gång (Pay & Go).

Icke-kommersiella bilpooler brukar även de ha startavgift och rörlig kostnad per tid och sträcka, men i stället för månadsavgift ofta en lite högre insats som fås tillbaka när man lämna föreningen. De har i regel lägre avgifter men erbjuder mindre service; medlemmarna förväntas hjälpa till.

Exempel på vad det kostar att använda en bilpoolsbil i olika situationer (t ex åka till Ikea i tre timmar) finns på de flesta bilpoolers hemsidor. Att hyra bilen ett dygn eller en hel helg blir oftast billigare än det sammanlagda timpriset.

NÅGRA BILPOOLER:

Sunfleet
www.sunfleet.se

Har drygt 90 procent av bilpoolsmarknaden. Riktar sig till företag och privatpersoner. Finns på 36 orter i landet från Trelleborg i söder till Östersund i norr.

BIL.COOP – bildelning i Norden

www.bil.coop

En sammanslutning av flera bilpooler med vissa gemensamma regler. Finns i Stockholm, Göteborgsområdet, Lund, Uppsala och Falun (samt Norge.

Priserna varierar beroende på ort, dyrast i Stockholm.

Göteborgs Bilkoop

www.goteborgsbilkoop.se

Sveriges största bilkooperativ, enligt föreningens egen hemsida. Som medlem får alla en arbetsuppgift, de flesta får tillsammans med andra ansvara för skötseln av en bil.

Bilpoolen.nu

Företag med miljöprofil - enbart miljöklassade bilar. Klimatkompenserar verksamheten. Finns i Storstockholmsområdet och riktar sig även till företag.

Artiklar

Så rensar du ut hemma

Trångt och rörigt hemma? Frigör plats genom att rensa ut! Men var snäll mot dig själv och låt det ta tid - gärna ett helt år!
Bästa rensar-tipsen

Fördel tågsemester

Tycker du att resan är vägen, inte bara målet? Prova att tågsemestera!
Phillip Weiss ger råd

"Bättre utan bil"

Lena Nilsson i Göteborg

Bor man nära stan är en bil mest till besvär. Så resonerar Lena Nilsson och Palle Lilja, som båda gjort sig av med bilen.

Skönt ta sig fram för egen maskin

Hållbar garderob på dina villkor

Nej, du behöver inte vara minimalist för att få till en hållbar garderob!
Johanna Nilsson tipsar

Spara hållbart: hurdå?

Lisa Blomqvist såg över sina fonder efter att hon läst att många investerar i olja, kol och olagliga vapen.
Så sparar du hållbart

Här blomstrar gåvoekonomin

Gåvoekonomi är en global rörelse där vi ger bort och delar varor och tjänster för att spara både pengar och miljö.

I Värmland puttrar det av initiativ

Läs fler artiklar ur arkivet