Fjällräv. Foto: WWF

Felles Fjellrev: unika inblickar i fjällrävens liv

2017-02-17

Få människor får chansen att se en livs levande fjällräv. Men nu finns en ny hemsida som är ett skyltfönster till fjällrävens unika liv på fjället. Där får du också veta mer om bevarandeprojektet Felles Fjellrev.

Fjällräv Foto: Tom Arnbom– Fjällräven lever otillgängligt, i en tuff miljö, och det är få människor som har haft turen att få se en skymt att detta lilla hunddjur. Tack vare en ny hemsida och sociala medier kan du nu följa med både i fjällrävens vardag och i det dagliga arbetet med att bevara fjällräven, säger Sandra Jönsson, biolog på WWF.

Projektets namn – Felles Fjellrev – är norska och betyder ”gemensam fjällräv”.

– Det syftar på att vi jobbar tillsammans i Norge och Sverige för en gemensam art, den lilla arktiska fjällräven, säger Mats Ericson, projektledare för Felles Fjellrev.

Fjällräv Foto: Lars Liljemark / Länsstyrelsen Jämtlands länTack vare stöd från EU och Interreg i Sverige och Norge kan projektet nu satsa cirka 40 miljoner kronor fram till år 2020 på att ge de hotade fjällrävarna bättre förutsättningar att överleva i de skandinaviska fjällen.

Den nya hemsidan ger alla som är nyfikna en unik inblick i fjällrävens vardagsliv. Här finns också en särskild sida för alla barn.

Världsnaturfonden WWF är samarbetspartner i projektet Felles Fjellrev, som arbetar på många olika plan för att rädda Skandinaviens fjällrävar.

Du kan följa Felles Fjellrev på Instagram @fellesfjellrev och via Facebook.

Läs mer på hemsidan för Felles Fjellrev och på WWFs projektsida.

Foderautomat i Norge Foto: Tore Solstad / SNO

Senast uppdaterad 2017-02-17

Om Felles Fjellrev

Målet med Felles Fjellrev är att på sikt säkra fjällrävens överlevnad i Skandinavien. Projektet är ett samarbete mellan Sverige och Norge som finansieras av Interreg/EU.
En första omgång pågick 2010-2013 och den senaste omgången ska pågå 2016-2019.

Miljødirektoratet i Norge och Länsstyrelsen i Jämtlands län leder projektet som genomförs tillsammans med Länsstyrelsen i Västerbottens län, Stockholms universitet, Norsk institutt for naturforskning (NINA), WWF i Sverige och Norge och Fylkesmännen i Trøndelags och Nordlands fylken.

Projektet stöds också av 19 kommuner i eller i anslutning till projektområdet och av Helags fjällstation.

En skönhet i vinterskrud Foto: Taigaphoto

Mer info om projektet