Rekordmånga kommuner deltog i Earth Hour

2017-03-29

Människor i 187 länder på sju kontinenter deltog i WWFs globala klimatmanifestation Earth Hour som inträffade i lördags 25 mars kl 20:30-21:30. I Sverige deltog 87 procent av landets kommuner, vilket är nytt rekord. Earth Hour vill uppmärksamma världens ledare på klimatfrågan och få människor att börja med nya hållbara vanor.

– Tack för ett fantastiskt engagemang. Det är glädjande att så många kommuner engagerat sig i allt från åtgärder kring klimat, återbruk och minskat matsvinn till debatter och utställningar, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på WWF.

af Chapman i Stockholm före och under Earth Hour 2017. Foto: Max PlungerMer än 3000 ikonbyggnader och minnesmärken släcktes från tidszon till tidszon med start på Samoa i Polynesien. Bland annat släcktes Eiffeltornet, Operahuset i Sydney, Jesusstatyn i Rio de Janeiro, Wat Arun i Bangkok, Tokyo Tower, Big Ben i London och Colosseum i Rom. I Stockholm släcktes fasadbelysningen på flera kungliga slott.

I år deltog 253 av landets 290 kommuner – det vill säga cirka 87 procent –  i olika Earth Hour-aktiviteter. Det är nytt rekord och en ökning från förra årets siffra på 243 deltagande kommuner. Åtgärderna och aktiviteterna har bland annat handlat om att minska utsläppen från de 5 B:na, bilen, biffen, bostaden, butiken och börsen. Årets manifestation satte extra fokus på mat, konsumtion, livsstil och global rättvisa. Enligt WWFs Klimatbarometer 2017 som lanserades 20 mars tycker en majoritet av unga mellan 16-25 år att klimatet är den viktigaste samhällsfrågan

Under Earth Hour-dygnet fick  Earth Hour-hashtaggar 1,1 miljarder visningar i sociala medier och de låg i topp i ett 30-tal länder.

Det här är en del av det som hände under Earth-Hour i år:

• 87 procent av kommunerna arrangerade aktiviteter för minskat matsvinn, skräpplockning och information om klimatfrågor. I Västmanland var det till exempel gratis busstrafik i hela länet 25 mars. På många platser arrangerades utställningar och konserter med artister och musiker. En rad skolor  och företag deltog också.

• Professor Johan Rockström med forskare släppte en artikel i Science (24 mas) inför Earth Hour om hur vi måste ställa om för att nå Paris-målen

• Debatt mellan politiker om Earth Hour, klimatfrågan och hur det mest effektfulla klimatarbetet ska bedrivas (Stockholm)

• WWF Youth Sweden (WWFs ungdomsråd) arrangerade debatter och möten för unga om klimatet på ett 10-tal platser runt om i landet. De sände också livestream under Earth Hour-kvällen med hashtaggen #ourpresentplanet

För mer information, kontakta:

Stefan Henningsson, seniorklimatrådgivare WWF,
070-579 92 91, stefan.henningsson@wwf.se
Barbara Evaeus, senior rådgivare klimatkommunikation, WWF,
070-39 39 030, barbara.evaeus@wwf.se
Marie von Zeipel, pressansvarig WWF,
Pressjour: 08-546 575 00

Earth Hour i Ljungby 2017, manifestation ordnad av ungdomar.

Senast uppdaterad 2017-04-06

När är nästa Earth Hour?

Earth Hour 2018 infaller lördag 24 mars klockan 20.30-21.30 lokal tid, världen över.

Vad händer med klimatet?

Vad beror den globala uppvärmningen på, vad kommer att hända när temperaturen stiger och vad kan vi egentligen göra åt saken?
Läs om klimatförändringarna