Årets Pandabok 2019

Världsnaturfonden WWF utser sedan 1972 årets bästa naturskildring i ord och bild till ”Årets Pandabok”. Boken kan vara av såväl svenskt som internationellt ursprung men får inte tidigare ha varit utgiven i Sverige.

Utnämningen av 2019 års Pandabok sker i februari 2018 och avser titlar som kommer att ges ut på svenska under hösten 2018. Utmärkelsen Årets Pandabok 2019 delas ut av Hans Majestät Konungen vid Världsnaturfonden WWFs höstsammanträde i oktober 2018.

(Anmälan har tyvärr gått ut för 2019 års bok, välkommen åter inför 2020!)

Vi inbjuder er härmed att sända in förslag till
utmärkelsen Årets Pandabok 2019

I de insända förslagen måste nedanstående poster finnas med:

• ett färdiglayoutat kapitel med text och bild samt färdigt omslag.
    Dessa insändes både på fil och i print.
  • kortfattad presentation av bokens innehåll med innehållsförteckning
  • komplett ifyllt ansökningsformulär (PDF-formulär hittar du längst ner på sidan).

Förslagen måsta vara WWF tillhanda senast den 9 januari 2018.

Skicka fil till charlotte.permell@wwf.se.

Adressera försändelsen till:
Världsnaturfonden WWF, Charlotte Permell
Ulriksdals Slott, 170 81 Solna.
Märk kuvertet ”Årets Pandabok 2019”.

I februari 2018 samlas WWFs Pandabokskommitté för att utse vem som tilldelas utmärkelsen Årets Pandabok 2019. Världsnaturfonden WWF beställer en upplaga om minst 10 000 ex av boken som erbjuds WWFs stödjande supportrar. Denna överupplaga trycks på FSC-certifierat papper och FSC-certifierat tryckeri i Sverige samt binds med särskilt medlemsband med WWFs logotyp. Produktionen ska även vara klimatkompenserad.

För mer information är ni välkomna att kontakta Charlotte Permell, 08-624 74 00 eller via e-post charlotte.permell@wwf.se

Ulriksdal oktober 2017

Charlotte Permell, ordförande Pandabokskommittén

Ladda ner inbjudan till utmärkelsen Årets Pandabok 2019

Formulär Anmälan till Årets Pandabok 2019

Senast uppdaterad 2018-02-28

Årets Pandabok 2019

Under afrikas himlar - Årets Pandabok 2019

Juryns motivering:
"När den mångfaldigt prisbelönta fågelfotografen Brutus Östling riktar kameran mot Afrikas storvilt skapar han magiska bilder. Här ser vi den afrikanska savannen som vi aldrig sett den förut. Att bläddra i denna bildskatt är en fullskalig njutning. Detta är samtidigt en bok som hjälper oss att förstå naturens intrikata samspel och som låter oss möta arter som få lyckats porträttera. Under Afrikas himlar tar oss så nära den afrikanska savannen man kan komma utan att själv vara där. En skimrande safari i bokform.”

”Under Afrikas Himlar” av den mångfaldigt prisbelönta fågelfotografen Brutus Östling tilldelades Årets Pandabok 2019.

Hur får jag boken?

Boken får du när du blir ny medlem eller förnyar ditt stödjande medlemskap i WWF Vänner för år 2019 för 590 kronor.

Vid frågor kontakta medlemsservice via e-post, medlemsservice@wwf.se, eller på 08-624 74 14.