Nyheter|15 maj, 2018

Två svenska innovationer bland WWFs Climate Solver Nordic 2018

Climate Solver

Ett munstycke till din vattenkran som sparar upp till 98 procent av vattnet och en helautomatisk service som kan ge dig en jämnare och mer ekonomisk uppvärmning i fastigheten. Det är ett par av de fem innovationer som utnämns av Världsnaturfonden till Climate Solver Nordic 2018, en utmärkelse som delas ut för tionde gången.

Altered: Samma kran – 50 gånger mindre vatten
Againity: El från lågtempererad industriell spillvärme. Againity installation Ronneby miljöteknik.

För första gången är en majoritet av de fem utnämnda företagen finska medan de övriga två är svenska. I år uppmärksammas vinnarna den 22 maj av de nordiska energiministrarna, när världens ledare inom det området ska mötas i Malmö för flera toppmöten.

– Ett av våra mål med Climate Solver är att söka efter banbrytande transformativa innovationer i tidigt skede, som redan är tillgängliga. De kan ha en stor positiv påverkan på utsläpp och energitillgång de närmaste tio åren. För att uppfylla Parisavtalet och minska utsläppen behöver vi dessa små bolags innovationer, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare för Världsnaturfonden WWF i Sverige.

WWF vill också uppmana alla politiker, investerare och företag att sätta mål till under 2 graders global uppvärmning, med sikte på 1,5 grader.

–För att klara det behöver vi samhällets hjälp att skapa en marknad för de innovationer som har en riktigt stor klimatpotential- likt våra Climate Solvers, fortsätter Håkan Wirtén.

Enligt WWFs beräkningar har de utvalda fem svenska och finska innovationerna i år tillsammans en potential att minska koldioxidutsläppen med mer än 100 miljoner ton varje år – vilket är nästan lika mycket som de två länderna släpper ut tillsammans inom sina landgränser. Ett exempel på företag med hög potential för klimatpåverkan är det svenska bolaget Altered, som uppfunnit och säljer ett nytt kranmunstycke till kranen.

–Mer än 1,5 miljarder människor lever idag i områden med vattenbrist. Denna utmaning kan vi inte klara av med en enda universallösning. Men vi ville bidra med något. Att bli utnämnd till WWF Climate Solver är extremt värdefullt och vi hoppas att det kommer ge uppmärksamhet till situationen som helhet men också för våra produkter, säger Johan Nihlén, VD för Altered, Sverige.

De fem vinnande innovationerna

Climate Solver är en utmärkelse som utvecklats av WWF för att stärka utvecklingen av teknik och affärsmodeller som dramatiskt kan minska koldioxidutsläppen och/eller öka energitillgången till de fattiga i världen. Lyckligtvis råder det ingen brist på klimatinnovationer och inte heller framtidsinriktade entreprenörer som vill hjälpa oss att bekämpa de negativa klimatförändringarna!

För frågor, kontakta:

Stefan Henningsson, senior rådgivare klimat, energi & innovation och globalt ansvarig för Climate Solver på WWF, på 070-579 92 91, stefan.henningsson@wwf.se

Nina Schmieder pressekreterare WWF, 0735-862622, nina.schmieder@wwf.se

Climate Solver vore inte möjligt att genomföra utan stöd från Postkodlotteriet och Dustin.

Senast ändrad 09/02/24