Nyheter|17 sep, 2018

Hållbar Livsmedelskedja och WWF får pris

Hållbar livsmedelskedja
Anna Richert, WWF, Agneta Påander, Orkla Foods, Åsa Domeij, Axfood och Margareta Renström, WWF

Nätverket en Hållbar Livsmedelskedja, där bland annat WWF ingår, har belönats med Livsmedelspriset 2018. Initiativet är ett samarbete mellan svenska livsmedelsföretag och WWF för att ta tag i de stora hållbarhetsutmaningarna.

Anna Richert, Senior expert Hållbar mat

–  Det känns fantastiskt kul att få detta pris. Att jobba ihop är viktigt för att åstadkomma konkreta resultat, säger Anna Richert, expert på matfrågor på Världsnaturfonden WWF och samordnare för Hållbar Livsmedelskedja.

Juryns motivering lyder: ”Hållbar Livsmedelskedja får priset för att man på ett kraftfullt sätt samlar industrin, dagligvaruhandeln och WWF i ett exemplariskt samarbete för att skapa definitioner och målsättningar, utveckla konkreta verktyg och sätta en gemensam färdplan för en mer hållbar livsmedelskedja mot 2030. Det är ett unikt samarbete med den livsviktiga insikten att samverkan i hela värdekedjan är nödvändig för att säkerställa att livsmedelsförsörjningen för en växande befolkning sker inom de planetära gränserna.”

2018 års Livsmedelspris delades ut den 13 september av Livsmedelsföreningen till inspirerande initiativ för att öka branschens utveckling.

Läs mer här

Senast ändrad 09/02/24