Inbjudan till utmärkelsen Årets Pandabok 2020

Välkomna att söka WWFs utmärkelse Årets Pandabok
– bästa skildring i ord och bild i WWFs anda

Sedan 1972 har Världsnaturfonden WWF utsett årets bästa naturskildring i ord och bild till Årets Pandabok. I år vidgas kriterierna till att förutom djur och natur även omfatta hållbarhet.
Högkvalitativt bildmaterial är fortfarande ett grundläggande kriterium.

WWF arbetar för att hejda förstörelsen av jordens naturliga livsmiljöer och bygga en framtid där människor lever i harmoni med naturen. Det är själva utgångspunkten också för utmärkelsen Årets Pandabok. Ramarna för pandaboken är medvetet vida och vi ser fram emot denna förnyelse av utmärkelsen.

För att kandidera får boken inte tidigare ha varit utgiven i Sverige. Boken kan vara av såväl svenskt som internationellt ursprung. Världsnaturfonden WWF beställer en upplaga om cirka 10 000 ex av boken som erbjuds WWFs stödjande supportrar.

Utnämningen av 2020 års Pandabok sker i februari 2019 och avser titlar som kommer att ges ut på svenska under hösten 2019. Utmärkelsen Årets Pandabok 2020 delas ut av Hans Majestät Konungen vid Världsnaturfonden WWFs höstsammanträde i oktober 2019.

Vi inbjuder er härmed att sända in förslag till
utmärkelsen Årets Pandabok 2020

I de insända förslagen måste nedanstående poster finnas med:

• två färdiglayoutade kapitel med text och bild samt färdigt omslag. Dessa insändes både på fil och i print.
  • kortfattad presentation av bokens innehåll med innehållsförteckning
  • komplett ifyllt ansökningsformulär (PDF-formulär bifogas)

Förslagen måsta vara WWF tillhanda senast den 11 januari 2019.

Skicka fil till charlotte.permell@wwf.se.
Adressera försändelsen till
Världsnaturfonden WWF, Charlotte Permell, Ulriksdals Slott, 170 81 Solna.
Märk kuvertet ”Årets Pandabok 2020”.

I februari 2019 samlas WWFs Pandabokskommitté för att utse den bok som tilldelas utmärkelsen. Upplagan trycks på FSC-certifierat papper och FSC-certifierat tryckeri i Sverige samt binds med särskilt medlemsband med WWFs logotyp. Vinnande förlag ansvarar för tryck och leverans till WWF enligt givna kriterier.

För mer information är ni välkomna att kontakta Charlotte Permell, 08-624 74 00 eller via
e-post charlotte.permell@wwf.se

Ulriksdal oktober 2018

Charlotte Permell, ordförande Pandabokskommittén

Ladda ner inbjudan till utmärkelsen Årets Pandabok 2020

Formulär Anmälan till Årets Pandabok 2020

Senast uppdaterad 2018-10-10

Årets Pandabok 2019

Under afrikas himlar - Årets Pandabok 2019

Juryns motivering:
"När den mångfaldigt prisbelönta fågelfotografen Brutus Östling riktar kameran mot Afrikas storvilt skapar han magiska bilder. Här ser vi den afrikanska savannen som vi aldrig sett den förut. Att bläddra i denna bildskatt är en fullskalig njutning. Detta är samtidigt en bok som hjälper oss att förstå naturens intrikata samspel och som låter oss möta arter som få lyckats porträttera. Under Afrikas himlar tar oss så nära den afrikanska savannen man kan komma utan att själv vara där. En skimrande safari i bokform.”

”Under Afrikas Himlar” av den mångfaldigt prisbelönta fågelfotografen Brutus Östling tilldelades Årets Pandabok 2019.

Hur får jag boken?

Boken får du när du blir ny medlem eller förnyar ditt stödjande medlemskap i WWF Vänner för år 2019 för 590 kronor.

Vid frågor kontakta medlemsservice via e-post, medlemsservice@wwf.se, eller på 08-624 74 14.