(c) WWF / Fritz PÖLKING

Afrikas elefanter slaktas för den thailändska turismens skull

2012-10-24 (publicerad på SVT Debatt)

Nästan var fjärde svensk thailandsresenär har ovetande blivit erbjuden elfenben från tjuvskjutna afrikanska elefanter. Internationella brottssyndikat står bakom souvenirerna, och att föra in dem i EU räknas som smuggling. Världens mest karismatiska djur hotas av utrotning på grund av turistindustrins okunskap, skriver Världsnaturfondens generalsekreterare Håkan Wirtén och naturvårdsexpert Ola Jennersten.

Varje år reser mer än 350 000 svenskar till Thailand. Genom undersökningsföretaget Cint har WWF frågat drygt 1 000 resenärer mellan 15 och 80 år om de sett försäljning av elfenben.

Av de 23 procent som svarade ja på frågan om de har sett elfenben saluföras på marknader, hade en majoritet sett elfenbensprodukter bjudas ut på öppna marknader på gatan eller i butiker. Knappt en av tio har sett det i hotellens butiker. Det betyder att cirka 80 000 svenskar erbjuds att köpa produkter av elfenben från tjuvskjutna elefanter – vilket är olagligt att föra in i Sverige.

Om elfenbensprodukterna tas in i EU handlar det om smuggling och ett allvarligt arthandelsbrott.

På senare år har tjuvjakten på elefanter ökat dramatiskt i Sydafrika och i länderna i östra och centrala Afrika. Elefanterna minskar där med cirka 23 000 individer per år. Det rör sig om en kriminell verksamhet som undergräver ländernas säkerhet och ekonomiska utveckling. En enda elefantbete på 40 kilo är värd omkring 250 000 kronor på den svarta marknaden. Smugglingen sker till Asien, framför allt till Kina och Thailand.

Men inte bara elefanterna hotas. Under de senaste 100 åren har världen förlorat 97 procent av de vilda tigrarna. Bara runt 3 200 tigrar finns kvar i det vilda. Tjuvskjutna tigrar smugglas främst från Indien, Nepal och Ryssland till framförallt Kina. Samtidigt, i Sydafrika, har jakten på noshörning ökat med 3 000 procent sedan 2007. Hittills i år har 455 noshörningar tjuvskjutits, vilket är ett nytt illavarslande rekord. Smugglingen sker till Asien, framför allt Vietnam.

Tjuvjakten bedrivs ofta av internationella syndikat som, förutom olaglig handel med vilda djur, även är inblandade i mord, trafficking, narkotikahandel, vapenhandel och till och med terrorism. Fattiga människor utnyttjas för att illegalt fånga, döda och smuggla djur som blir turistsouvenirer och används i orientalisk medicin. Med en omsättning på nästan 65 miljarder kronor per år globalt är illegal arthandel en av de största kriminella verksamheterna i världen.

För att stoppa den illegala handeln med jordens flaggskeppsarter – elefant, noshörning och tiger – driver WWF tillsammans med övervakningsorganet Traffic en global kampanj för att regeringarna i aktuella länder ska ta krafttag mot artskyddsbrott. Hotade djur måste få ett ökat skydd och efterfrågan på djurprodukter måste stoppas.

Sannolikt har många svenskar i god tro köpt tigertänder eller elfenbenssniderier eftersom kunskapen om att det är olagligt inte är speciellt stor. Om produkterna förs in i Sverige eller övriga EU handlar det om smuggling och ett allvarligt arthandelsbrott.

WWF vädjar till resebranschen – tidningar, resebyråer, flygbussar, transportföretag och flygplatser – att göra en insats genom att informera sina resenärer om att några av världens mest karismatiska djur står på randen till utrotning på grund av okunskap.

Då slipper också en fantastisk semesterresa bli en stor besvikelse när tullen undersöker bagaget.

HåkanWirtén
Generalsekreterare, Världsnaturfonden WWF