Foto: Ola Jennersten

Det svenska mervärdet

2014-04-15 (Publicerad i Arbetarbladet)

Det finns i dag flera anledningar att handla livsmedel producerade i Sverige – som att det svenska landskapet ska fortsätta vara öppet, att grisarna får ha knorren kvar och suggorna slipper vara fixerade, att korna får gå ute och att djurens foder inte innehåller genmodifierade växter.


Med tanke på matskandaler och en växande medvetenhet om svensk livsmedelsproduktions ofta högre krav på djurhälsa och miljö, borde den svenska matproduktionen stå sig stark.  Men lantbruksnäringen är i kris.

Förslag på lösningar finns och i dagarna lanserade Lantbrukarnas riksförbund (LRF) och Sveriges största dagligvarukedja ett samarbete för att lyfta svenska produkter. Initiativet är lovvärt och vi hoppas att flera kedjor följer efter.

Samtidigt höjs också allt högre röster inom lantbruksnäringen som vill omvärdera stora delar av den svenska särprägeln – utan att beakta de långsiktiga konsekvenserna. Fler av de ovan nämnda skillnaderna som till exempel användningen av genmodifierat foder diskuteras. Betydande naturvärden står på spel om det svenska lantbruket monteras ned på detta sätt.

Både dagligvaruhandeln och lantbruksnäringen – som LRF och till exempel Sveriges Grisproducenter – måste ta ansvar för de regler och branschöverenskommelser som särskiljer svensk livsmedelsproduktion och som skapar det ”svenska mervärdet”. Det är trots allt skillnaderna i hur produktionen bedrivs som gör mycket av de svenska råvarorna bättre ur både djuromsorg-, miljö- och klimatsynpunkt.

Svenskt lantbruk ska vara stolta över de produkter som produceras – och som står sig starka jämfört med annan produktion i världen. Inte minst avspeglat i vår låga antibiotikaanvändning.  Handeln måste vara trygg i produkternas ursprung och tillkomst och kommunicera det mot oss konsumenter. Vi konsumenter behöver hjälp att påminnas om hur grisen i baconpaketet vi just lagt i varukorgen haft det under uppväxten – eller vad kon i lasagnen fått för foder och om den fått vara ute och betat.

WWF efterfrågar en betydligt bredare diskussion om eventuella förändringar av de mervärden som är kopplade till svensk produktion. Det behövs en öppenhet för att konsumenterna också ska vara medvetna om vad ändrade val innebär för svenskt lantbruks hållbarhet och för påståendet att det är bättre att handla svenskt. 

Vi tror att många med oss värdesätter det svenska jordbrukets särprägel framför att det ska förvandlas till ett nytt dussinjordbruk i Europa.

Håkan Wirtén, generalsekreterare Världsnaturfonden WWF
Jan Wärnbäck, sakkunnig jordbruk, Världsnaturfonden WWF
Anna Richert, projektledare hållbar mat, Världsnaturfonden WWF

 

Senast uppdaterad 2014-04-15

Presskontakt WWF

Kontakta WWFs pressteam!

Pressnummer: 08 - 546 575 00
E-post: press@wwf.se