© WWF-Canon/Sindre Kinneröd

Blocket, WWF, Myrorna med flera: "Våga vägra hetsen om julklappar"

"Ur klimatsynpunkt kan det vara motiverat att byta gammalt mot mer energisnåla produkter när det gäller till exempel vitvaror och fordon. Men för de flesta andra produkter är begagnat det mest hållbara valet."

Konsumtionen runt jul spås öka i år igen. Enligt HUI Research, som är detaljhandelns undersökningsföretag, kommer vi att sätta sprätt på drygt 68 miljarder kronor i december. Det är en ökning med nästan två miljarder jämfört med förra året. En undersökning* som Blocket låtit genomföra tillsammans med HUI Research visar att personer som har barn räknar med att spendera 3 612 kronor var på julklappar i år. Följden beräknas bli cirka 10 julklappar under granen. Samtidigt vet vi sedan tidigare att barn i Sverige i snitt har mer än 500 leksaker. Behöver de verkligen ännu fler?

Samma undersökning visar dessutom att nästan var femte svensk känner press från andra att köpa många julklappar. Samtidigt instämmer 7 av 10 i att det vore skönt med mindre konsumtionshets under jul. Trots detta fortsätter handeln att öka för varje år som går.

Ett symtom på detta syns även på Blocket inom kategorin leksaker som uppvisar störst utbud under december. Däremot är det bara fyra procent som kan tänka sig att köpa begagnade leksaker i julklapp. Det strider mot uppgiften att bara en liten del uppger att de tror att barnen skulle bli besvikna för begagnade julklappar. Frågan blir hängande i luften, för vems skull köper vi egentligen nytt?

Flödet från råvaruutvinning till sopberg för oss inte heller närmare en hållbar utveckling. Det världen behöver är en cirkulär ekonomi där produkter återanvänds så många gånger som möjligt innan de går till återvinning. Vi behöver fler företag med affärsmodeller som utgår från att många ska kunna använda samma produkt/material om och om igen. Men även i vår privata roll behöver vi vuxna ta vårt ansvar och överföra hållbara konsumtionsmönster till yngre generationer.

Julen är ett perfekt tillfälle för att praktisera detta. Stå emot hetsen och köp varannan begagnat. Och OM du väljer att köpa nytt, satsa på giftfria saker av god kvalitet som barnet kan få glädje av länge och som även går att använda igen.

Tips på andra hållbara klappar:

1. En upplevelse – till exempel konsert-eller teaterbiljetter, en danskurs, en leksaksbytesaktivtet etc.

2. En välgörenhetsgåva till en miljö, bistånds - eller människorättsorganisation – det kan även leda till ett intressant samtal med lite äldre barn.

3. Något du tillverkat själv – barn har redan vanan, men även vuxna kan skapa något till sina barn.

God Jul & Gott Begagnat År!

Jan Prokopec, VD Blocket
Soledad Piñero Misa, VD Retoy
Håkan Wirtén, generalsekreterare Världsnaturfonden WWF
Caroline Andermatt, VD Myrorna
Jenny Klefbom, barn- och ungdomspsykolog

* Undersökningen är genomförd av HUI Research under november månad med ett riksrepresentativt genomsnitt, 1 000 respondenter i åldern 18-75 år.

Senast uppdaterad 2017-09-12