Foto: Sergey Gorshkov

Slå vakt om djurskyddet

2016-05-26 (Publicerad på Västerviks-Tidningen åsikter, VT.se)

Inom kort väntas regeringen presentera en ny svensk livsmedelstrategi. Vi är djupt oroade över att denna strategi kommer att lämna miljö, djur och konsumenter åt sidan. Snarare har vi fått signaler om att strategin kommer att centreras till hur vi ska producera mer mat utan tillräckliga målsättningar och i vissa fall till och med sänkta krav inom djurskydd, miljö och folkhälsa.

Sverige har ett ansvar i att leva upp till de miljö- och klimatmål som regeringen skrivit under. Därför borde det vara av avgörande betydelse för regeringen att säkerställa att den nya livsmedelstrategin tar sin utgångspunkt från friska djur som kan bete sig naturligt, en välmående natur och hälsosamma konsumenter.

Att sänka miljö- eller djurskyddskrav är fel väg att gå om vi ska öka den svenska matproduktionen. Vi kommer aldrig att kunna konkurrera om den billigaste maten. Det borde inte heller vara där vår målsättning ska vara. Sänker vi våra målsättningar inom miljö och djurvälfärd riskerar vi tvärtom den marknadsföringsfördel som svensk mat har i dag. För varför ska konsumenterna välja att betala mer för svensk mat som inte längre kommer med mervärde?

Det är vi människor, djur och natur som kommer att få betala det högsta priset för en livsmedelstrategi som inte tar ett tillräckligt brett grepp kring hållbarhet. De svenska konsumenterna efterfrågar mat som lever upp till höga miljökrav och friska djur. Vi förväntar oss att regeringen tar sitt ansvar och presenterar en strategi som leverarar på miljömålen såväl som på de svenska konsumenternas efterfrågan på hälsosam mat.

Håkan Wirtén, generalsekreterare för Världsnaturfonden WWF

Johanna Sandahl, ordförande för Naturskyddsföreningen