Årets Miljöhjältar sparar energi, räddar skogen och sätter fokus på köttfrågan

2011-10-11

Det blev Lucas Nilsson från Färjestaden på Öland som vann jurypriset i Minplanets och WWFs utmaning om Årets Miljöhjälte. Han belönas för sitt energispar- och klimatprojekt Klimatsmart förening som nu spridits i landet. Sebastian Kirppu, från Malung i Dalarna, som vill rädda den svenska naturskogen och Jonas Paulsson, från Täby utanför Stockholm, som startat kampanjen Köttfri måndag, blev allmänhetens favoriter och vann i klassen Läsarnas miljöhjälte.

– De är alla bra exempel på hur en människas vilja och engagemang kan inspirera andra och verkligen göra skillnad, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på Världsnaturfonden WWF.

Genom Lucas Nilssons försorg har idrottsföreningar med enkla små förändringar kunnat spara tiotusentals kronor per år som i stället kan användas i verksamheten.

– En förening som drog ned varmvattentemperaturen med 5 grader sparade 22 000 kronor om året, och det finns de som sparat upp till 70 procent på sin elräkning. Det kan vara väldigt enkla åtgärder som föreningarna inte har koll på. De tar sedan med det här tänket hem, så det får stor spridning. Och alla blir vinnare: föreningarna, miljön och samhället, säger Lucas Nilsson.

– Det är roligt att kunna lyfta fram en eldsjäl som faktiskt visar att hållbarhetsprojekt kan vara direkt lönsamma, säger Håkan Wirtén.

Pristagarna tar emot diplom på WWFs höstmöte 11 oktober ur kung Carl XVI Gustafs hand och i närvaro av kronprinsessan Victoria.

– Det är oerhört roligt att få detta pris. Det känns viktigt att föra upp köttfrågan på dagordningen. Att lägga om sina matvanor är ett väldigt enkelt sätt att engagera sig mot klimatförändringarna, säger Jonas Paulsson.

Pristagaren Sebastian Kirppu är också glad.

– Extra kul är det ju eftersom FN pekat ut år 2011 som "Skogens År". Omkring 5 procent av den svenska skogen är skogar med höga naturvärden, med djur och växter som genom årtusendena har anpassat sina liv efter skogens ekologi. Förhoppningsvis betyder priset att naturskogens framtid blir mer uppmärksammad, säger han.

Mer om miljöhjältarna och Årets Miljöhjälte på Minplanet.se

Fakta om Årets Miljöhjälte:

Årets Miljöhjälte är en utmaning som startades 2010. Syftet är att lyfta fram personer som gör något extra för miljön och kan inspirera andra att bli lite grönare. I september kunde allmänheten nominera sina miljöhjältar på Minplanet och därefter har läsarna kunnat rösta på sin favorit bland tio utvalda nominerade. Den som fick flest röster vann priset Årets Miljöhjälte - Läsarnas val. En jury har sedan valt ut pristagaren i klassen Juryns val. Juryn består av representanter från Minplanet, WWF och Minplanets samarbetspartners TV4-gruppen, Trygg-Hansa och Kalmar kommun.

Fakta om Minplanet:

Minplanet är en livsstilssajt som drivs av WWF i samarbete med TV4-gruppen och Trygg-Hansa. Syftet är att genom information och inspiration göra svenskarna mest klimatsmarta i världen. Minplanet har funnits sedan hösten 2008.

För frågor, kontakta:

Marie von Zeipel, pressekreterare WWF, 08-624 74 03, 070-629 10 77
Barbara Evaeus, klimatkommunikatör, Världsnaturfonden WWF, tel: 0703-93 90 30
Mariann Eriksson, marknadschef, Världsnaturfonden WWF, tel: 070-687 33 31

Pristagarna:

Lucas Nilsson, Färjestaden, Klimatsmart förening, 0705-08 91 03
Sebastian Kirppu, Malung, 0703-08 19 84
Jonas Paulsson, Täby, Köttfri måndag,  0735-58 26 13

Senast uppdaterad 2011-10-11

Bilder för nedladdning:

Kung Carl XVI Gustaf delade ut priset Årets miljöhjälte vid WWFs höstmöte 11 oktober. Pristagarna (fr v): Jonas Paulsson, Sebastian Kirppu och Lucas Nilsson. Till vänster i bild skymtar WWFs marknadschef, Mariann Eriksson. Foto: Ola Jennersten

Ladda ner bilden