Svensk premir fr 24-timmarsevent fr biologisk mngfald

2012-08-02

Hur mycket liv och mngfald kan man finna p en kvadratkilometer? Under ett dygn med start klockan 17.00 den 3 augusti fr experter, nybrjare, gamla och unga chansen att delta i Sveriges frsta artrally - Bioblitz - i och omkring Rttle by utanfr Grnna i Smland.

Det hr r jttespnnande. Vi hoppas att mnga kommer och fr vara med om en hftig naturupplevelse. Mlet r att visa upp en fantastisk biologisk mngfald och skapa intresse fr den, sger Ola Jennersten frn Vrldsnaturfonden WWF.

En Bioblitz r en rallyinventering p arter dr man totalundersker ett omrde under en kort avgrnsad tid. Liknande evenemang har tidigare arrangerats i England och sker nu fr frsta gngen i Sverige. Antalet deltagare berknas till mellan 300 och 3000.

Dggdjur ska spras, skalbaggar fngas och ngsflora inventeras. Under natten kan deltagarna dokumentera fladdermss och nattaktiva fglar. Mlet r att hitta s mnga arter som mjligt

Ngra av landets kunnigaste artexperter finns p plats. Bland annat visar WWF hur man kan gra sin trdgrd mer rik p vilda vxter, djur och insekter.

Utmaningen blir att hitta nya och spnnande stt att inventera. Bland annat kommer kltterklubben i Jnkping att svinga runt i trdkronorna med insektshvar och en modellhelikopter utrustas med insektshv fr jakt ver trdtopparna. Snickarverkstad fr tillverkning av bon till olika djur, utstllningar och guidade turer str ocks p programmet.

Ls mer p:

www.ostravatterbranterna.se

www.wwf.se

Bioblitz - Program

Vlkomna!

Medarrangrer Grnna Skogsgrupp, Artdatabanken, Vrldsnaturfonden WWF, Jnkpings kommun, Skogsstyrelsen distrikt Jnkping samt Lnsstyrelsen i Jnkpings ln.

Fr information och frgor, kontakta:
Ola Jennersten, WWF, 070-555 14 02
Sofia Pallander sofia.pallander@hotmail.com, 076-7160589