Foto: James Morgan / WWF-Canon

Pressinbjudan: Tjuvjakt och illegal handel hotar Afrikas elefanter och noshörningar

2012-11-26

Tjuvjakt och illegal handel hotar Afrikas elefanter och noshörningar.

Hur kan den stoppas? Hur ser de kriminella nätverken ut bakom?

Presskonferens:
Tid: Onsdag 28 november kl 11.30 (inkl lunch)
Plats: Pressklubben (källaren), Vasagatan 50, Stockholm

Joseph Okori, samordnare för WWFs skyddsarbete för noshörningar och bosatt i Sydafrika, besöker Stockholm för att ge senaste nytt om den eskalerande tjuvjakten på elefant och noshörning och arbetet för att stoppa den. Han beskriver kriminaliseringen och de internationella nätverk som står bakom massakrerna av tiotusentals djur i Afrika varje år. Under hösten har enorma mängder elfenben och noshörningshorn beslagtagits.

På presskonferensen deltar också: Allan Carlson, naturvårds- och Afrikaexpert på WWF, som berättar om den pågående mobiliseringen för att stoppa den illegala juljakten på elefant och noshörning i Tanzania samt Håkan Wirtén, generalsekreterare WWF.

Den ökande tjuvjakten på elefant, noshörning och tiger ingår i den illegala handel som globalt omsätter omkring 65 miljarder kronor per år och är den femte största kriminella verksamheten i världen. De utsatta djurarterna riskerar att krympa till utrotningens gräns.

WWF driver tillsammans med övervakningsorganet TRAFFIC en global kampanj för att stoppa tjuvjakten och smugglingen. Flera reseföretag bidrar genom att informera sina resenärer om den olagliga handeln med hotade arter.

För anmälan och mer information, kontakta:

Marie von Zeipel, pressansvarig, WWF, 070-629 10 77
Allan Carlson, naturvårdsexpert WWF, 070-220 38 11